COVID-19: 168 mln dzieci na świecie od niemal roku ani razu nie poszło do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
COVID-19: 168 mln dzieci na świecie od niemal roku ani razu nie poszło do szkoły

© UNICEF/Chris Farber/UNICEF via Getty Images

Zamknięcie placówek edukacyjnych ze względu na pandemię COVID-19 spowodowało, że miliony dzieci w ciągu ostatniego roku nie poszły do szkoły. Co więcej, około 214 mln dzieci, czyli 1 na 7, opuściło ponad 75% zajęć w edukacji stacjonarnej.

W 14 krajach świata szkoły były w dużej mierze nieprzerwanie zamknięte od marca ubiegłego roku do lutego 2021. Większość tych krajów znajduje się w Ameryce Środkowej i Karaibach, a na ich terenie mieszka niemal 98 mln uczniów. Najtrudniejsza sytuacja jest w Panamie, Salwadorze, Bangladeszu i Boliwii. 

Pandemia trwa już niemal rok. To moment, w którym ponownie należy przypomnieć o katastrofalnej sytuacji edukacyjnej spowodowanej ograniczeniami ze względu na COVID-19. Każdy dzień, w którym dzieci nie mogą uczyć się stacjonarnie, jest dniem straconym, powiedziała Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. Nie możemy sobie pozwolić na drugi rok ograniczeń w edukacji. Musimy zrobić wszystko, aby szkoły były ponownie otwarte. 

Tabela 1. Liczba krajów, w których szkoły są zamknięte od marca 2020 r. i liczba dzieci, które nie mogą uczęszczać do placówek edukacyjnych.

Liczba krajów, w których szkoły są zamknięte od marca 2020 r. i liczba dzieci, które nie mogą uczęszczać do placówek edukacyjnych

Zamknięcie szkół ma katastrofalny wpływ na naukę i dobrobyt dzieci. Najmłodsi, którzy najbardziej potrzebują pomocy oraz dzieci, które nie mają dostępu do nauki zdalnej, mogą nigdy nie wrócić do szkoły. Rośnie ryzyko pracy dzieci i wczesnych małżeństw. Według najnowszych danych UNESCO, ponad 888 mln dzieci na całym świecie nadal boryka się z przerwami w edukacji z powodu całkowitego lub częściowego zamknięcia szkół.

Większość uczniów na całym świecie traktuje szkołę jako miejsce, w którym mogą spędzić czas z rówieśnikami, znaleźć wsparcie, mieć dostęp do usług zdrowotnych i szczepień oraz pożywnych posiłków. Im dłużej szkoły są zamknięte, tym dłużej dzieci nie mogą w pełni korzystać z ich infrastruktury.

W celu zwrócenia uwagi na sytuację edukacyjną, UNICEF zaprezentował dziś „Pandemiczną klasę”, składającą się ze 168 pustych ławek. Każda z nich symbolizuje milion dzieci mieszkających w krajach, w których szkoły zostały prawie całkowicie zamknięte. 

Ta klasa reprezentuje miliony ośrodków edukacyjnych, które prawie od roku stoją puste. Za każdym pustym krzesłem wisi pusty plecak. To nasze przesłanie do rządów państw: musicie nadać priorytet ponownemu otwarciu szkół, powiedziała Henrietta Fore. 

Gdy uczniowie wrócą do swoich klas, będą potrzebowali wsparcia, aby na nowo się dostosować i nadrobić zaległości w nauce. UNICEF zachęca rządy państw do priorytetowego traktowania potrzeb każdego ucznia, oferując naukę wyrównawczą, kompleksowe usługi zdrowotne i żywieniowe, a także wsparcie psychologiczne. 

Raport dostępny jest tutaj.

Zobacz również

Jak radzić sobie z lękiem separacyjnym u dziecka?

Jak radzić sobie z lękiem separacyjnym u dziecka?

Rozłąki z dzieckiem mogą być bolesne zarówno dla dziecka, jak i rodzica. Czasami jednak rozstanie może wywoływać u dziecka niepokój i uczucie zmartwienia. 

Więcej
Jak rozmawiać z dziećmi o mowie nienawiści

Jak rozmawiać z dziećmi o mowie nienawiści

Mowa nienawiści ma długą historię, ale rozwój internetu przyczynił się do tego, jak duży może mieć ona zasięg. Czy to osobiście, czy w przestrzeni online, prawie wszystkie dzieci i młodzież zetkną się kiedyś z mową nienawiści. Warto, abyś jako rodzic porozmawiał z dzieckiem o mowie nienawiści, aby pomóc mu ją rozpoznać i uświadomić go, co może zrobić, gdy się z nią zetknie.

Więcej
Młodzi pytają o zdrowie psychiczne

WIDEO - Młodzi pytają o zdrowie psychiczne

Doktor Hina, ze Szpitala Dziecięcego w Nowym Jorku, odpowiada na pytania młodych osób dotyczące profilaktyki zdrowia psychicznego.

Więcej