Miesiąc rodzicielstwa. Proste i skuteczne sposoby na zarządzanie stresem.

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
Miesiąc rodzicielstwa. Proste i skuteczne sposoby na zarządzanie stresem.

© UNICEF/UN0590867/Willocq

Bycie rodzicem to istny rollercoaster uczuć - od radości i miłości, przez złość, aż do obojętności. Wychowywaniu towarzyszy także stres związany z ciągłym niedoczasem, godzeniem życia zawodowego z rodzinnym, a także troską o małe pociechy. Jest on jednak nieodłącznym elementem życia i naturalną reakcją organizmu. Nie da się go całkowicie wyeliminować, ale można nauczyć się nad nim panować. 

Więcej o stresie u dzieci i dorosłych dowiesz się z artykułu: Czym jest stres? 

2bulb.png

Oznaki stresu 

Stres wpływa na ludzi na różne sposoby. Uczucie przytłoczenia, zwiększony niepokój, drażliwość i zmęczenie to tylko niektóre z efektów stresu, których możesz doświadczyć. Spróbuj zwiększyć swoją samoświadomość i postaraj się rozpoznawać momenty, w których potrzebujesz przerwy, ponieważ wszystkiego jest za dużo.  

Niewielka ilość stresu pomaga się skupić na danym zadaniu, ale jeśli to uczucie towarzyszy nam zbyt często, to może prowadzić do wypalenia. Codziennie stajemy przed nowymi wyzwaniami, a negatywny wpływ stresu najłatwiej zaobserwować, gdy popełniamy błędy przy rutynowych czynnościach. 

Czym jest wypalenie?  

To stan fizycznego, emocjonalnego i psychicznego wyczerpania, który wynika z długotrwałego odczuwania stresu. Wypalenie obejmuje wiele objawów, które mogą być zarówno fizyczne, jak i emocjonalne. Oto ich przykłady: 

1arrow.png
  • obniżona odporność, częste bóle głowy i rozstroje żołądka 
  • niezdolność do podejmowania decyzji
  • problemy z koncentracją i pamięcią  
  • zmniejszona wydajność organizmu 
  • ciągłe uczucie zmęczenia 
  • napięcie mięśniowe 
  • problemy ze snem 
  • brak empatii  
  • niepokój  

Jeśli odczuwasz którykolwiek z tych objawów, może to oznaczać, że doświadczasz wypalenia. Jest to znak, że nadszedł czas, aby się zatrzymać, poszukać wsparcia i zatroszczyć się o swoje zdrowie. Odczuwanie wypalenia to nie słabość. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, nie wahaj się skontaktować ze specjalistą. 

Jak radzić sobie ze stresem? 

Pierwszy krok do zmniejszenia poziomu stresu, to traktowanie siebie z troską i miłością. Taką samą, jaką otaczamy dzieci. Kolejny to zaakceptowanie faktu, że rodzicielstwo bywa ciężkie i nie ma kogoś takiego jak „idealny rodzic”. Znalezienie czasu tylko dla siebie nie jest luksusem, a czymś do czego każdy ma prawo i czego potrzebuje, by prawidłowo funkcjonować. 

Kiedy dbamy o siebie, możemy lepiej dbać o dzieci. 

Gdy poczujesz nagły przypływ złości, to zatrzymaj się na moment. Wykonaj 5 powolnych wdechów i wydechów, zanim zaczniesz mówić lub się poruszać. Jeśli możesz, to znajdź dla siebie bezpieczne, odosobnione miejsce i zostań w nim przez 5-10 minut, aby odzyskać kontrolę nad swoimi emocjami.  

Nie pozwól nerwom zapanować nad twoim ciałem - idź na krótki spacer, wypij filiżankę herbaty, wykonaj ćwiczenie oddechowe lub zrób coś, co cię uspokaja. W ten sposób pomagasz przywrócić swojemu ciału równowagę i zapobiegasz narastaniu stresu, który może prowadzić do wypalenia. 

4heart.png

Ćwiczenia oddechowe 

Gdy odczuwasz stres twoje ciało staje się napięte, a oddech przyspiesza. I to właśnie oddech odgrywa tu kluczową rolę. Ćwiczenia oddechowe możesz wykonywać w dowolnym miejscu i czasie. Poświęcenie im kilku minut dziennie redukuje stres i pomaga wrócić do równowagi.   

Głębokie oddychanie 

Staraj się oddychać powoli i głęboko, aby wypełnić płuca powietrzem. Następnie zrób powolny i pełny wydech. Możesz liczyć do pięciu przy każdym wdechu i wydechu, aby pomóc sobie w powolnym oddychaniu. Spróbuj ćwiczyć przez 2-3 minuty.  

Ćwiczenie możesz wykonać z dziećmi. Wyjaśnij im, że podczas wdechu delikatnie nadmuchują brzuszek jak balon, a podczas wydechu powietrze powoli uchodzi z balonu.  

Wsłuchaj się w swój oddech 

Skup zmysły na oddechu. Słuchaj, jak powietrze dostaje się do twoich płuc i jak z nich się wydostaje. Możesz położyć dłoń na brzuchu, by poczuć, jak unosi się i opada. Możesz również zamknąć oczy, by ograniczyć bodźce. 

Dodaj delikatny ruch 

Opuść ręce poniżej talii i trzymaj dłonie skierowane do góry. Powoli unoś ręce, wykonując wdech przez nos. Zatrzymaj się, gdy ręce znajdą się na wysokości ramion. Powoli opuść ręce, wydychając powietrze ustami.

Miesiąc rodzicielstwa. Proste i skuteczne sposoby na zarządzanie stresem.

© UNICEF/UNI220316/Pancic

Zobacz również

O zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży

WIDEO - O zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży

Jaka jest rola rodziców w ochronie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży? Czy kryzysom można przeciwdziałać? Kiedy szukać wsparcia specjalisty? 

Więcej
Rozstrzygnięcie konkursu grantowego „Młodzi dla Klimatu w Wielkopolsce”

Rozstrzygnięcie konkursu grantowego „Młodzi dla Klimatu w Wielkopolsce”

Konkurs grantowy „Młodzi dla Klimatu w Wielkopolsce”, organizowany przez UNICEF Polska i firmę Symbase, został rostrzygnięty.

Więcej
Dołącz do naszego Zespołu w UNICEF Polska - Wsparcie Działu Obsługi Darczyńców

Wsparcie Działu Obsługi Darczyńców

Dołącz do naszego Zespołu w UNICEF Polska - Wsparcie Działu Obsługi Darczyńców

Więcej