Drastyczne cięcia w finansowaniu mogą sprawić, że do końca 2026 r. miliony dzieci zostaną pozbawione dostępu do nauki. Około jedna trzecia z nich pochodzi z obszarów dotkniętych kryzysami humanitarnymi, gdzie edukacja oznacza nie tylko naukę – daje ratujące życie wsparcie, stabilność i poczucie normalności.
– Każdy dolar mniej na edukację to nie tylko decyzja budżetowa, to także przyszłość dzieci, która staje pod znakiem zapytania – podkreśla Catherine Russell, dyrektor generalna UNICEF. – Edukacja, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, pełni rolę koła ratunkowego, zapewniając dzieciom dostęp do niezbędnych usług, takich jak opieka zdrowotna, ochrona i żywienie. Daje również największą szansę na ucieczkę od ubóstwa i budowanie lepszego życia – dodaje.
Prognozuje się, że oficjalna pomoc rozwojowa (Official Development Assistance – ODA) na edukację spadnie o 3,2 mld dol. – będzie niższa o 24 proc. niż w 2023 roku. W konsekwencji liczba dzieci niechodzących do szkoły wzrośnie na świecie z 272 mln do 278 mln. To tak, jakby zamknięto wszystkie szkoły podstawowe w Niemczech i we Włoszech.
Najbardziej odbije się to na krajach Afryki Zachodniej i Środkowej, gdzie 1,9 mln dzieci grozi utrata dostępu do nauki. Na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej liczba dzieci bez dostępu do edukacji może wzrosnąć o 1,4 mln.
Bez pilnego finansowania placówki edukacyjne zostaną zamknięte, co w rejonach kryzysów humanitarnych sprawi, że dzieci będą bardziej narażone na wyzysk, pracę dziecięcą i handel ludźmi.
Wsparcie dla edukacji dziewcząt również ma znacznie spaść. Ponadto powszechne cięcia na poziomie systemowym przełożą się nie tylko na dostęp do edukacji, ale też na jakość nauczania. Programy żywienia w szkołach, które niekiedy zapewniają dziecku jedyny pożywny posiłek w ciągu dnia, mogą doświadczyć cięć w finansowaniu o ponad połowę.
– Inwestowanie w edukację dzieci jest dla nas wszystkich jedną z najlepszych inwestycji w przyszłość. Kraje radzą sobie lepiej, gdy dzieci są wykształcone i zdrowe, co przyczynia się do większej stabilności i dostatku na świecie – podsumowała Catherine Russell.
UNICEF wzywa kraje-darczyńców i partnerskie do podjęcia pilnych działań w celu ochrony edukacji, w tym m.in. priorytetowego traktowania finansowania edukacji w sytuacjach kryzysów humanitarnych, skoncentrowanie pomocy na edukacji wczesnodziecięcej i podstawowej oraz uproszczenie globalnego systemu finansowania.




