Koronawirus: Jak chronić dzieci i szkoły przed wirusem? Wytyczne UNICEF, WHO i Czerwonego Krzyża

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
aktualność_11.03.20

Genewa/Nowy Jork, 11 marca 2020 r.

UNICEF, WHO i Czerwony Krzyż opublikowały dziś nowe wytyczne dotyczące ochrony dzieci i szkół przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Wytyczne zawierają praktyczne wskazówki dla nauczycieli, rodziców i dzieci. Obejmują także zalecenia dla władz krajowych i lokalnych, w jaki sposób dostosować i wdrożyć plany awaryjne dla placówek edukacyjnych.

W przypadku zamknięcia szkoły, wytyczne zawierają zalecenia mające na celu złagodzenie ewentualnego negatywnego wpływu na naukę i samopoczucie dzieci. Oznacza to, że należy wdrożyć plan zapewniający ciągłość edukacji. Można m.in. rozważyć możliwość nauki zdalnej przez platformy internetowe czy emisję treści edukacyjnych w radiu. Plany te powinny również obejmować niezbędne kroki w celu bezpiecznego ponownego otwarcia szkoły. UNICEF zaleca, aby czas spędzony w domu z powodu zamknięcia szkoły nie był czasem porzucenia nauki i przymusowych wakacji, a został wykorzystany na realizację programu szkolnego i nadrabiania ewentualnych zaległości w nauce.

Tam, gdzie szkoła pozostaje otwarta, należy zapewnić dostęp do informacji oraz ochronę dla dzieci i ich rodzin. Organizacje zalecają, aby:

  • Zapewnić dzieciom informację o tym, jak chronić się przed wirusem;
  • Promować dobre praktyki higieniczne i zapewnić materiały higieniczne;
  • Sprzątać i dezynfekować budynki szkolne, zwłaszcza toalety oraz sanitariaty;
  • Usprawnić wentylację i prawidłowy przepływ powietrza w szkołach.

Wytyczne trzech organizacji są właściwe nie tylko dla krajów, w których zostały potwierdzone przypadki zakażenia koronawirusem. Uczniowie, którzy dowiedzą się o metodach prewencji i kontroli rozprzestrzeniania się wirusa, są bardziej świadomi i mogą przekazać informacje swojej rodzinie, przyjaciołom oraz społeczności lokalnej.

Przykładowo, zalecenia dotyczące ochrony uczniów i szkół wdrożone w Gwinei, Liberii i Sierra Leone podczas epidemii eboli w latach 2014-2016 pomogły w ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa.

UNICEF zachęca szkoły, aby – niezależnie od tego, czy są otwarte czy zamknięte – zapewniły uczniom pełne wsparcie. Szkoły powinny dostarczyć informacji o dobrych praktykach higienicznych, ułatwić wsparcie psychologiczne, zwalczać dyskryminację i zachęcać uczniów do życzliwości oraz unikania stereotypów w rozmowach o wirusie.

Wytyczne zawierają także wskazówki dla rodziców, opiekunów, dzieci i uczniów. Należy:

  • Monitorować stan zdrowia dzieci i nie posyłać ich do szkół, jeśli są chore;
  • Zachęcać dzieci do zadawania pytań i wyrażania swoich obaw;
  • Kichać i kaszleć zasłaniając usta chusteczką lub łokciem, aby uniknąć dotykania twarzy, oczu, ust i nosa.

Wytyczne UNICEF, WHO i Czerwonego Krzyża można znaleźć tutaj (w języku angielskim): https://www.unicef.org/reports/key-messages-actions-coronavirus-disease-prevention-control-schools

koronawirus insta fb

Zobacz również

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej
Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin oficjalnie otrzymał tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom UNICEF Polska jako pierwsze miasto w Wielkopolsce i czwarte w kraju. Przynależność do tego wyjątkowego grona samorządów to efekt kilkuletniej pracy i skutecznych działań na rzecz młodych obywateli miasta, ale też zobowiązanie do konsekwentnego wspierania ich potrzeb w przyszłości.  

Więcej
Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej