Edukacja w najtrudniejszych miejscach

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.

Każde dziecko, niezależnie od okoliczności, ma prawo do nauki, jednak w niektórych miejscach na świecie dostęp do edukacji jest niezwykle utrudniony. Wraz z partnerami robimy wszystko, aby najmłodsi mogli zdobywać niezbędne umiejętności oraz wykorzystywać swój potencjał. W obozie dla osób przesiedlonych w Jordanii wspieramy funkcjonowanie centrów Makani, w których dzieci mogą się uczyć, bawić i rozwijać oraz otrzymują potrzebne wsparcie.  

Edukacja w najtrudniejszych miejscach

© UNICEF/Bseiso

Zaatari w Jordanii to jeden z największych na świecie obozów dla osób przesiedlonych. Życie tu jest pełne wyzwań. Obóz położony jest na pustyni, gdzie temperatury w ciągu dnia gwałtownie rosną, nawet do 45 stopni C, co utrudnia dzieciom skupienie się na nauce. Mieszkańcy obozu żyją w przyczepach, które nie chronią przed gorącem ani zimnem. Dostęp do prądu i wody jest mocno ograniczony.    

Uczęszczam do centrum Makani od piątej klasy i to zmieniło moje życie. Gdyby nie to centrum, jako dziewczynka nie miałabym dokąd pójść w czasie wolnym. Musiałabym spędzać całe dnie w przyczepie  – mówi 14-letnia Nagham, której rodzina znalazła schronienie w obozie Zaatari po ucieczce z Syrii. – Tu nauczyłam się grać w piłkę. Uczę się też angielskiego, arabskiego i matematyki, dzięki czemu mam lepsze oceny w szkole i szanse na lepszą przyszłość.  

Edukacja w najtrudniejszych miejscach

© UNICEF/Bseiso

Nagham podczas zajęć informatycznych w centrum Makani UNICEF.

Słowo „makani” oznacza w języku arabskim „moje miejsce”. Centra Makani oferują podstawowe zajęcia z czytania, pisania i liczenia, a także szkolenia zawodowe i wsparcie psychospołeczne, aby pomóc osobom przesiedlonym przygotować się na powrót do domu.

Najlepsze dni mojego życia miały miejsce w centrum Makani. Jest ono dla mnie bardzo ważne, bo mogę się tu bawić i spędzać czas z przyjaciółmi – mówi 12-letni Abdulhamid. Chłopiec przebywa w obozie Zaatari od ponad dziesięciu lat. Centrum Makani to dla niego coś więcej niż miejsce nauki – daje mu poczucie stabilizacji i normalności oraz pozwala zawierać nowe przyjaźnie.

Edukacja w najtrudniejszych miejscach

© UNICEF/Bseiso

Abdulhamid (po prawej) podczas zajęć wspierających edukację w centrum Makani UNICEF.

Prawie połowę wszystkich uchodźców na świecie stanowią dzieci. W latach 2010–2023 globalna liczba dzieci przesiedlonych z powodu konfliktów wzrosła ponad dwukrotnie.

Najmłodsi, którzy musieli porzucić swój kraj, często stają w obliczu rozmaitych przeszkód, począwszy od barier językowych i traumy psychologicznej, po ograniczone zasoby i wykluczenie społeczne.  

Te dzieci wiele wycierpiały. Poprzez sztukę i zabawę pomagamy przywrócić poczucie normalności w ich życiu – wyjaśnia Abeer, która prowadzi zajęcia w jednym z centrów Makani.

Przesiedlenia, często trwające wiele lat, zakłócają dzieciństwo i możliwość edukacji, a także wpływają na przyszłe szanse. Uchodźcy nierzadko zmagają się z rozmaitymi wyzwaniami, takimi jak pozwolenia na pracę i bariery prawne. Jeśli dodatkowo brakuje im wykształcenia, tracą możliwości na zdobycie dobrego zawodu.

Edukacja zawsze była kluczem do odblokowania potencjału, dzięki któremu jednostki mogą się rozwijać, rodziny prosperować, a społeczności stawać się silniejsze. Dlatego edukacja stała się sercem naszej działalności filantropijnej – mówi J.E. Abdul Aziz Al Ghurair, filantrop, Rzecznik Młodzieży w regionie Bliskiego Wschodu i członek Międzynarodowej Rady UNICEF.

Centra Makani UNICEF w Jordanii są wspierane przez partnerów zaangażowanych w naszą misję, w tym przez Fundusz Edukacji Uchodźców Abdul Aziz Al Ghurair i rządy państw. Ściśle współpracujemy też z rządem Jordanii i partnerami regionalnymi w celu budowania bardziej włączającego i dostępnego systemu edukacji dla wszystkich dzieci, niezależnie od ich pochodzenia.

Edukacja w najtrudniejszych miejscach

© UNICEF/Bseiso

Malak (po prawej) podczas zajęć dotyczących ochrony dzieci w centrum Makani UNICEF.

Centrum Makani jest częścią mojej tożsamości – podkreśla 11-letnia Malak. – Dało mi szansę na lepszą przyszłość. Chcę dorosnąć i prowadzić zajęcia w tym centrum, aby dawać nadzieję dzieciom, tak jak teraz robią to moi nauczyciele. 

Zobacz również

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej
Globalne cięcia finansowania zagrażają postępom w walce z HIV

Globalne cięcia finansowania zagrażają postępom w walce z HIV

1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień Walki z AIDS. Mimo postępów, jakie przez dziesięciolecia wypracowano w walce z tą chorobą, cięcia w globalnym finansowaniu narażają dzieci na zwiększoną liczbę zakażeń i zgonów.

Więcej
Jak pomagamy dzieciom w Afganistanie kontynuować naukę zimą

Jak pomagamy dzieciom w Afganistanie kontynuować naukę zimą

Zima w Afganistanie jest długa i surowa, zwłaszcza w górach i na północy, gdzie obficie pada śnieg, a temperatury mogą spadać nawet do -20°C. Nauka w takich warunkach jest niezwykle trudna, dlatego UNICEF dostarczył specjalnie izolowane, ocieplane namioty, które umożliwiają dzieciom kontynuację edukacji w zimowych miesiącach.  

Więcej