Jak wzmocnić ochronę praw dziecka w szkole?

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.

Tylko 38 proc. uczniów i uczennic uważa, że ich prawa są w szkole respektowane, mimo że to szkoła powinna być miejscem, w którym prawa najmłodszych są szczególnie chronione. Głos dzieci powinien być słyszany i brany pod uwagę.

Jak wzmocnić ochronę praw dziecka w szkole?

© UNICEF/Goran Djemidzic

U podstaw rozwiązań wzmacniających interesy najmłodszych powinna leżeć Konwencja o prawach dziecka. Dlatego UNICEF Polska przekazał Ministrze Edukacji nasze stanowisko dotyczące projektu ustawy, który ma na celu uregulowanie praw i obowiązków uczniów oraz wzmocnienie ochrony dzieci w szkołach (projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, UD222). Te rozwiązania ujednolicą standardy ochrony praw najmłodszych w polskich szkołach i są zgodne z misją budowania edukacji opartej na prawach dziecka.

– Pozytywnie oceniamy kierunek prac nad ustawą i dostrzegamy realny potencjał wzmocnienia ochrony praw dzieci w szkole. Nasze najnowsze badanie „Prawa dziecka w Polsce 2024” jasno pokazuje, że istnieje pilna potrzeba ich wprowadzenia. Tylko 38 proc. uczniów i uczennic uważa, że ich prawa są w szkole respektowane, rola szkoły jako źródła wiedzy o prawach dziecka spadła do 63 proc., a 73 proc. młodych wskazuje na stres wynikający z przeciążenia nauką i presji ocen – powiedziała Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska. – Te dane jednoznacznie wskazują, że szkoła potrzebuje rozwiązań systemowych przekładających się na realną zmianę doświadczenia dzieci – tak, by czuły się bezpieczne i wysłuchane, ich głos był brany pod uwagę, wiedziały, gdzie szukać pomocy w razie naruszenia praw, oraz mogły rozwijać się w środowisku opartym na szacunku i zaufaniu – dodała.

Jak wzmocnić ochronę praw dziecka w szkole?

© UNICEF/Angel Spasov

Zaproponowaliśmy kilka kluczowych zmian w projekcie ustawy, aby prawa uczniów były lepiej chronione i aby mieli oni realny wpływ na życie szkoły. Wśród nich jest:

  • jednoznaczne odwołanie do Konwencji o prawach dziecka w nowym rozdziale ustawy;
  • rozdzielenie praw i obowiązków w osobnych rozdziałach, aby prawa dzieci nie były uzależniane od wypełniania obowiązków;
  • wybór Szkolnego Rzecznika Praw Uczniowskich przez uczniów i uczennice w powszechnych, równych, bezpośrednich i tajnych wyborach;
  • wprowadzenie klauzuli antyodwetowej, która chroniłaby uczniów zgłaszających naruszenia;
  • obowiązek informowania uczniów o przebiegu postępowań w prostym i zrozumiałym dla nich języku, z prawem do wsparcia.

Proponujemy także dodatkowe zmiany, które dotyczą:

  • roli rzeczników (Szkolny Rzecznik Praw Uczniowskich i Krajowy Rzecznik stoją na straży praw najmłodszych i działają w oparciu o Konwencję o prawach dziecka);
  • wprowadzenia obowiązku systematycznego upowszechniania w szkołach wiedzy na temat praw dziecka;
  • ustanowienia przejrzystych zasad dotyczących stroju i korzystania z telefonów, które będą tworzone we współpracy z samorządem uczniowskim i będą uwzględniać uzasadnione wyjątki.  
Jak wzmocnić ochronę praw dziecka w szkole?

© UNICEF/Arthur Gevorgyan

– Proponowana ustawa jest ważnym krokiem ku rzeczywistej ochronie praw dziecka w szkole. Kluczowe jest jednoznaczne umocowanie przepisów w Konwencji o prawach dziecka, rozdzielenie praw od obowiązków, wprowadzenie jednolitych standardów informowania i wysłuchania, formalne gwarancje udziału uczniów i uczennic w decyzjach oraz odpowiedzialny nadzór nad relacjami i bezpieczeństwem w szkole – tak, aby prawa ucznia były codziennym standardem działania, a nie tylko deklaracją – zaznaczyła prof. dr hab. Ewa Jarosz.

Szkoła powinna być środowiskiem dobrostanu opartym na prawach dziecka – systemem, w którym uznanie, podmiotowość i bezpieczeństwo są standardem.

Materiały do pobrania:  

Raport „Prawa dziecka w Polsce 2024”. 

Zobacz również

Zanim opublikujesz moje zdjęcie – posłuchaj mnie

Zanim opublikujesz moje zdjęcie – posłuchaj mnie

Wizerunek dziecka jest jego dobrem osobistym. To część historii, którą będzie tworzyć przez całe życie. W świecie, w którym zdjęcia pojawiają się w internecie szybciej, niż zdążymy o tym pomyśleć, dzieci stają się bohaterami wirtualnych opowieści pisanych przez dorosłych. Często bez pytania i bez świadomości, co te opowieści dla nich znaczą.

Więcej
W 2025 roku firmy z misją przystąpiły do programu „UNICEF Champion for Children”

W 2025 roku firmy z misją przystąpiły do programu „UNICEF Champion for Children”

W obliczu globalnych kryzysów humanitarnych – wojen, katastrof klimatycznych, migracji i niedoborów podstawowych usług – pomoc organizacji takich jak UNICEF jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek. Program „UNICEF Champion for Children” to systemowe wsparcie biznesu dla dzieci na całym świecie. Łączy realne działania z odpowiedzialnością społeczną i długofalową strategią CSR/ESG. 

Więcej
200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

Skala nakładających się na siebie kryzysów humanitarnych stale się zwiększa. Rekordowe poziomy osiągają też globalne potrzeby w tym zakresie. 

Więcej