Na całym świecie 2/3 dzieci w wieku szkolnym nie ma dostępu do internetu w domu - raport UNICEF i ITU

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
Na całym świecie 2/3 dzieci w wieku szkolnym nie ma dostępu do internetu w domu - raport UNICEF i ITU

© UNICEF/Brian Otieno

UNICEF oraz Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) apelują o pilne inwestycje w celu zlikwidowania luki cyfrowej, która uniemożliwia dzieciom oraz młodzieży dostęp do odpowiedniej jakości nauki zdalnej. Obecnie 1,3 mld dzieci w wieku 3-17 lat nie ma dostępu do internetu w domu. To 2/3 dzieci w wieku szkolnym.

Według najnowszego raportu ITU oraz UNICEF pt. „Ile dzieci i młodzieży ma dostęp do internetu w domu?” problem w podobnym stopniu dotyka także młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat. W tej grupie wiekowej 759 mln ludzi (63%) nie ma możliwości połączenia się z internetem w miejscu zamieszkania. Raport został opracowany na podstawie badań w ponad 85 krajach. 

Bardzo wiele dzieci i młodzieży nie ma internetu w domu. To już nie jest luka cyfrowa – to cyfrowa przepaść, powiedziała Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. Brak połączenia z internetem nie tylko ogranicza dzieciom i młodym ludziom obecność online oraz wyłącza ich z systemu edukacji, ale też uniemożliwia konkurowanie we współczesnej gospodarce i izoluje od świata. Mówiąc wprost: brak dostępu do internetu okrada następne pokolenie z przyszłości, dodaje.

Niemal ćwierć miliarda uczniów na świecie wciąż nie może chodzić do szkoły z powodu COVID-19. Ta sytuacja zmusza dziesiątki milionów dzieci do korzystania z edukacji zdalnej. Dla tych, którzy nie mają dostępu do internetu w domu, nauka online jest poza zasięgiem.

Autorzy raportu zauważają, że luka cyfrowa utrwala nierówności, które dzielą kraje i społeczności. W najtrudniejszej sytuacji są dzieci i młodzież z najuboższych gospodarstw domowych, z obszarów wiejskich i krajów o niskich dochodach. Często są w tyle za swoimi rówieśnikami i mają niewiele okazji, aby kiedykolwiek nadrobić zaległości.

Na całym świecie, wśród dzieci w wieku szkolnym mieszkających w najbogatszych gospodarstwach domowych, 58% ma dostęp do internetu. W ubogich gospodarstwach domowych ten odsetek wynosi zaledwie 16%. Podobne różnice występują na poziomie dochodów w poszczególnych krajach. W krajach ubogich, mniej niż 1 na 20 dzieci w wieku szkolnym ma dostęp do internetu, a w krajach bogatych – 9 na 10. 

Podłączenie do internetu ludności na obszarach wiejskich jest ogromnym wyzwaniem, powiedział Sekretarz Generalny ITU, Houlin Zhao. Duża część obszarów wiejskich nie jest objęta mobilną siecią szerokopasmową, a jeszcze mniej gospodarstw domowych ma tam dostęp do internetu, dodaje.

RegionDzieci szkolne w wieku 3-17 lat, które nie mają dostępu do internetu w domu
Afryka Zachodnia i Środkowa95% - 194 mln
Afryka Wschodnia i Południowa88% - 191 mln
Azja Południowa88% - 449 mln
Bliski Wschód i Afryka Północna75% - 89 mln
Ameryka Łacińska i Karaiby49% - 74 mln
Europa Wschodnia i Azja Środkowa42% - 36 mln
Azja Wschodnia i Pacyfik32% - 183 mln
Świat67% - 1,3 mld

W ubiegłym roku, UNICEF oraz ITU zapoczątkowały inicjatywę Giga, której celem jest podłączenie do internetu każdej szkoły i jej społeczności lokalnej. W ramach inicjatywy, udało się zidentyfikować ponad 800 tysięcy szkół w 30 krajach. Dysponując tymi danymi, Giga współpracuje z rządami państw, przemysłem i partnerami z sektora prywatnego, aby opracować plan inwestycji publiczno-prywatnych. Celem inwestycji jest budowa infrastruktury niezbędnej do podłączenia szkół i mieszkańców do internetu.

Chociaż liczby zawarte w raporcie UNICEF oraz ITU przedstawiają niepokojący obraz, sytuacja w rzeczywistości może być znacznie gorsza z powodu wielu innych czynników takich jak przystępność cenowa, bezpieczeństwo i niski poziom umiejętności cyfrowych. Telefonia komórkowa i dostęp do internetu dla wielu osób są zbyt drogie.

Nawet jeśli dzieci mają w domu połączenie z internetem, mogą nie być w stanie z niego korzystać. Często wynika to z presji wykonywania obowiązków domowych lub pracy, braku wystarczającej liczby urządzeń w gospodarstwie domowym, ograniczonego dostępu do internetu dla dziewcząt lub braku umiejętności korzystania z internetu. Ważnym aspektem jest także niedostateczne przygotowanie rodziców do zapewnienia swoim dzieciom bezpieczeństwa online. 

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej