Co ma wspólnego czysta energia z edukacją? Wykorzystując zrównoważone źródła energii, szkoły mogą poprawić warunki nauki i zapewnić uczniom narzędzia niezbędne do rozwoju. A wszystko to w trosce o bardziej ekologiczną przyszłość dla każdego dziecka.
Miliony szkół na całym świecie nie mają dostępu do energii elektrycznej. Oznacza to, że nie są w stanie oświetlić oraz ogrzać lub schłodzić sal lekcyjnych, zasilić systemów wodociągowych ani korzystać z komputerów czy internetu. Zjawisko to nazywane jest ubóstwem energetycznym.
Ubóstwo energetyczne w szkołach może wynikać z braku dostępu do usług energetycznych, ich niedostępności cenowej lub niepewności i niskiej jakości dostaw energii. Sprawia to, że zarówno nauczanie, jak i uczenie się są utrudnione, co ostatecznie obniża jakość edukacji. UNICEF stosuje innowacyjne technologie, aby to zmienić i wspierać najmłodszych w nauce.
Jak walczymy z ubóstwem energetycznym?
Korzystanie z energii słonecznej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które zapewnia zrównoważone oświetlenie sal lekcyjnych i zapobiega przerwom w nauce. Dzięki temu edukacja staje się bardziej elastyczna i dostępna. Energia słoneczna zasila infrastrukturę niezbędną do nauki cyfrowej, a także wydłuża dzień szkolny, dając nauczycielom i uczniom więcej czasu na przygotowanie lekcji i udział w zajęciach edukacyjnych.
UNICEF i rząd Erytrei współpracują nad zwiększeniem odporności klimatycznej w 12 szkołach w czterech odległych regionach wiejskich dotkniętych zmianami klimatu. Dzięki 14 panelom słonecznym, ośmiu akumulatorom i 15 komputerom stacjonarnym każda szkoła zmniejsza swój ślad węglowy, stwarzając uczniom możliwość zdobycia cennych umiejętności cyfrowych. Inicjatywa ta obejmuje około 6,5 tys. uczniów od ósmej klasy wzwyż.
Na Madagaskarze we współpracy z lokalnymi społecznościami, stowarzyszeniami młodzieżowymi i rządem utworzyliśmy 21 ekowiosek (Eco-Village), w których znajdują się zasilane energią słoneczną szkoły i placówki służby zdrowia pełniące rolę centrów edukacji klimatycznej i rozwoju umiejętności. Wpływ tej inicjatywy jest znaczący: 3,5 tys. dzieci i młodzieży oraz 5 tys. kobiet uczestniczy obecnie w inicjatywach dotyczących środowiska i zrównoważonego rozwoju – od sadzenia drzew po ekologiczną produkcję węgla drzewnego.
Sprawdź, jak zmiany klimatu wpływają na zdrowie psychiczne najmłodszych.
W Iraku w 314 szkołach w 12 prowincjach ponad 120 tys. uczniów korzysta obecnie ze stałego dostępu do czystej energii i bezpiecznej wody, co przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla i poprawy warunków nauki. W regionach, gdzie brakuje wody, w wybranych szkołach pilotażowych wdrażana jest innowacyjna technologia „od powietrza do wody”, która wytwarza czystą wodę pitną. Dzięki temu dzieci mają możliwość zdobywania wiedzy na temat ekologii i monitorowania zużycia wody w swoich szkołach za pomocą specjalnej aplikacji.
Działania UNICEF zapewniają czystą energię
Kolejną przełomową inicjatywą UNICEF-u jest Projekt Alpha, który zapewnia zrównoważoną energię słoneczną szkołom, ośrodkom zdrowia oraz obiektom wodociągowym i sanitarnym w takich miejscach jak Jemen i Sierra Leone. Projekt Alpha odpowiada na krytyczne zapotrzebowanie na energię w kontekście humanitarnym, badając innowacyjne opcje finansowania i koncentrując się na wyposażaniu młodych ludzi w umiejętności ekologiczne.
Aby osiągnąć cel zrównoważonego rozwoju nr 4 (wysokiej jakości edukacja) i nr 7 (przystępna cenowo, czysta energia dla wszystkich), kluczowa jest poprawa dostępu do niezawodnej, czystej energii w szkołach, tak aby dzieci i młodzież mogli rozwijać umiejętności potrzebne do pomyślnego rozwoju i budowania ekologicznej przyszłości. Aby przyspieszyć postępy w realizacji tych celów, współpracujemy z organizacjami takimi jak Sustainable Energy for All, Innovation Norway i Aga Khan Foundation.
Działania, które podejmujemy dzisiaj, wpływają na to, w jakiej rzeczywistości w przyszłości będą żyć najmłodsi.
Źródło: https://www.unicef.org/blog/powering-education-sustainable-future





