Edukacja na rzecz zrównoważonej przyszłości każdego dziecka

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.

Co ma wspólnego czysta energia z edukacją? Wykorzystując zrównoważone źródła energii, szkoły mogą poprawić warunki nauki i zapewnić uczniom narzędzia niezbędne do rozwoju. A wszystko to w trosce o bardziej ekologiczną przyszłość dla każdego dziecka.

Edukacja na rzecz zrównoważonej przyszłości każdego dziecka

© UNICEF/Frank Dejongh

Miliony szkół na całym świecie nie mają dostępu do energii elektrycznej. Oznacza to, że nie są w stanie oświetlić oraz ogrzać lub schłodzić sal lekcyjnych, zasilić systemów wodociągowych ani korzystać z komputerów czy internetu. Zjawisko to nazywane jest ubóstwem energetycznym.

Ubóstwo energetyczne w szkołach może wynikać z braku dostępu do usług energetycznych, ich niedostępności cenowej lub niepewności i niskiej jakości dostaw energii. Sprawia to, że zarówno nauczanie, jak i uczenie się są utrudnione, co ostatecznie obniża jakość edukacji. UNICEF stosuje innowacyjne technologie, aby to zmienić i wspierać najmłodszych w nauce.

Jak walczymy z ubóstwem energetycznym?  

Korzystanie z energii słonecznej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które zapewnia zrównoważone oświetlenie sal lekcyjnych i zapobiega przerwom w nauce. Dzięki temu edukacja staje się bardziej elastyczna i dostępna. Energia słoneczna zasila infrastrukturę niezbędną do nauki cyfrowej, a także wydłuża dzień szkolny, dając nauczycielom i uczniom więcej czasu na przygotowanie lekcji i udział w zajęciach edukacyjnych.

Edukacja na rzecz zrównoważonej przyszłości każdego dziecka

© UNICEF/Mark Naftalin

Dziewczęta stoją przed nowymi toaletami zasilanymi energią słoneczną w swojej szkole w Mazar-i-Sharīf w Afganistanie, gdzie ulepszony system sanitarny pomaga zwiększyć frekwencję na lekcjach. 

UNICEF i rząd Erytrei współpracują nad zwiększeniem odporności klimatycznej w 12 szkołach w czterech odległych regionach wiejskich dotkniętych zmianami klimatu. Dzięki 14 panelom słonecznym, ośmiu akumulatorom i 15 komputerom stacjonarnym każda szkoła zmniejsza swój ślad węglowy, stwarzając uczniom możliwość zdobycia cennych umiejętności cyfrowych. Inicjatywa ta obejmuje około 6,5 tys. uczniów od ósmej klasy wzwyż.

Na Madagaskarze we współpracy z lokalnymi społecznościami, stowarzyszeniami młodzieżowymi i rządem utworzyliśmy 21 ekowiosek (Eco-Village), w których znajdują się zasilane energią słoneczną szkoły i placówki służby zdrowia pełniące rolę centrów edukacji klimatycznej i rozwoju umiejętności. Wpływ tej inicjatywy jest znaczący: 3,5 tys. dzieci i młodzieży oraz 5 tys. kobiet uczestniczy obecnie w inicjatywach dotyczących środowiska i zrównoważonego rozwoju – od sadzenia drzew po ekologiczną produkcję węgla drzewnego.  

Sprawdź, jak zmiany klimatu wpływają na zdrowie psychiczne najmłodszych.

Edukacja na rzecz zrównoważonej przyszłości każdego dziecka

© UNICEF/Abela Ralaivita

Dwunastoletnia Soanomena siedzi w swojej nowej, zasilanej energią słoneczną klasie w Ankaranabo na Madagaskarze – wiejskiej miejscowości biorącej udział w inicjatywie Eco-Village. 

W Iraku w 314 szkołach w 12 prowincjach ponad 120 tys. uczniów korzysta obecnie ze stałego dostępu do czystej energii i bezpiecznej wody, co przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla i poprawy warunków nauki. W regionach, gdzie brakuje wody, w wybranych szkołach pilotażowych wdrażana jest innowacyjna technologia „od powietrza do wody”, która wytwarza czystą wodę pitną. Dzięki temu dzieci mają możliwość zdobywania wiedzy na temat ekologii i monitorowania zużycia wody w swoich szkołach za pomocą specjalnej aplikacji.  

Działania UNICEF zapewniają czystą energię  

Kolejną przełomową inicjatywą UNICEF-u jest Projekt Alpha, który zapewnia zrównoważoną energię słoneczną szkołom, ośrodkom zdrowia oraz obiektom wodociągowym i sanitarnym w takich miejscach jak Jemen i Sierra Leone. Projekt Alpha odpowiada na krytyczne zapotrzebowanie na energię w kontekście humanitarnym, badając innowacyjne opcje finansowania i koncentrując się na wyposażaniu młodych ludzi w umiejętności ekologiczne.

Aby osiągnąć cel zrównoważonego rozwoju nr 4 (wysokiej jakości edukacja) i nr 7 (przystępna cenowo, czysta energia dla wszystkich), kluczowa jest poprawa dostępu do niezawodnej, czystej energii w szkołach, tak aby dzieci i młodzież mogli rozwijać umiejętności potrzebne do pomyślnego rozwoju i budowania ekologicznej przyszłości. Aby przyspieszyć postępy w realizacji tych celów, współpracujemy z organizacjami takimi jak Sustainable Energy for All, Innovation Norway i Aga Khan Foundation.

Działania, które podejmujemy dzisiaj, wpływają na to, w jakiej rzeczywistości w przyszłości będą żyć najmłodsi.

Źródło: https://www.unicef.org/blog/powering-education-sustainable-future  

Zobacz również

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej
Globalne cięcia finansowania zagrażają postępom w walce z HIV

Globalne cięcia finansowania zagrażają postępom w walce z HIV

1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień Walki z AIDS. Mimo postępów, jakie przez dziesięciolecia wypracowano w walce z tą chorobą, cięcia w globalnym finansowaniu narażają dzieci na zwiększoną liczbę zakażeń i zgonów.

Więcej
Jak pomagamy dzieciom w Afganistanie kontynuować naukę zimą

Jak pomagamy dzieciom w Afganistanie kontynuować naukę zimą

Zima w Afganistanie jest długa i surowa, zwłaszcza w górach i na północy, gdzie obficie pada śnieg, a temperatury mogą spadać nawet do -20°C. Nauka w takich warunkach jest niezwykle trudna, dlatego UNICEF dostarczył specjalnie izolowane, ocieplane namioty, które umożliwiają dzieciom kontynuację edukacji w zimowych miesiącach.  

Więcej