Jak zaangażować polskich uczniów w działania społeczne? UNICEF Polska podpowiada

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
UNICEF Polska | Jak zaangażować polskich uczniów w działania społeczne? UNICEF Polska podpowiada

© UNICEF/Wogram

Współczesny świat wymaga od młodych ludzi nie tylko określonej wiedzy akademickiej, ale przede wszystkim umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Jednocześnie angażowanie dzieci w działalność społeczną sprawia, że stają się bardziej wrażliwe i zdolne do empatii. Jak połączyć te dwa elementy? Taką możliwość z pewnością daje metoda projektu. 

Młodzi ludzie nabywają wiedzę i kompetencje niezbędne w życiu, zarówno w toku nauki szkolnej, jak i poprzez doświadczenia wykraczające poza ramy tradycyjnej edukacji. UNICEF dostrzega potencjał dzieci i młodzieży, wychodzi naprzeciw ich potrzebom oraz wspiera w działaniu. Przykładem jest nowy projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!, do którego mogą przyłączyć się wszystkie szkoły podstawowe i ponadpodstawowe. Udział jest bezpłatny, a zapisy trwają: https://unicef.pl/wspolpraca/wspolpraca-z-placowkami-edukacyjnymi/akcje-edukacyjne/to-dziala-my-2

Projekt społeczny w szkole

W edukacji metoda projektu jest jedną z praktycznych metod nauczania, która polega na samodzielnej realizacji przez uczniów zadań. Jest to niezwykle skuteczna metoda, o bardzo długiej tradycji. Niestety często jest pomijana w procesie nauczania. Zdarza się, że towarzyszy tylko jakimś dodatkowym działaniom edukacyjnym.

Metoda ta jest postrzegana jako skomplikowana, pracochłonna, wymagająca czasu i ponadprzeciętnych kompetencji od nauczyciela. Dlatego też nie jest powszechnie obecna w polskiej szkole. Wielka szkoda, gdyż metoda projektu daje ogrom możliwości wszystkim uczestnikom procesu edukacji - uczniom i nauczycielom.

Realizacja projektu to doskonała szansa na przyswojenie treści w zupełnie inny, niestandardowy sposób. Ponadto motywuje uczniów do współpracy, dzięki czemu ćwiczą oni swoje umiejętności interpersonalne i kształtują postawy. Praca w grupie projektowej wymaga sporej samodyscypliny, ale jest zdecydowanie dużo bardziej atrakcyjna dla młodego pokolenia niż powszechnie stosowane metody. O tym w dużej mierze decyduje też sam temat projektu. Im większy wpływ na wybór tematu będą mieli uczniowie, tym efekty pracy będą bardziej zadowalające. 

Oddanie sprawstwa w ręce młodych ludzi to najlepszy sposób na urzeczywistnienie idei partycypacji w przestrzeni szkolnej. Warto szukać ku temu okazji oraz korzystać z pojawiających się propozycji. Taką możliwość daje projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY!

Ekologia oraz edukacja jako tematy na uczniowskie projekty społeczne

Projekt edukacyjno-społeczny TO(działa)MY! jest innowacyjną propozycją skierowaną do wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami, począwszy od 4 klasy szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. W ramach projektu TO(działa)MY! młodzi ludzie, działając pod okiem nauczyciela-koordynatora, stworzą zespoły, w których będą pracować nad projektem społecznym w wybranym obszarze tematycznym.

Proponowane tematy są szerokie i dają duże możliwości do działania: ekologia i ochrona środowiska oraz edukacja, kultura i rozrywka. Są to zagadnienia, w których na co dzień poruszają się młodzi ludzie. W grupie mogą zdziałać zdecydowanie więcej! 
Zaangażowane placówki mogą aplikować o dofinansowanie przygotowanego przez uczniów projektu. Dysponując dodatkowymi funduszami, będą mogli urzeczywistnić własne pomysły i zrobić wiele pożytecznych rzeczy dla najbliższego otoczenia. W ramach projektu TO(działa)MY! jest to możliwe! 

UNICEF Polska zaprasza wszystkich nauczycieli do włączenia się w działania społeczne w ramach projektu TO(działa)MY!. Co ważne, projekt można też realizować podczas edukacji zdalnej. Został także przygotowany specjalny spot promujący projekt: https://www.youtube.com/watch?v=GRo42QLxL8w
 

Zobacz również

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej
Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej