Telewizor, tablet, smartfon – te urządzenia przyciągają uwagę dziecka, jednak zbyt długi czas spędzony przed ekranem może mu zaszkodzić. Dowiedz się, dlaczego ten sposób spędzania czasu jest niezdrowy i jak wpływa na rozwój mózgu we wczesnych latach życia.
U niemowląt i małych dzieci zbyt długie patrzenie w ekran może zmniejszyć ich umiejętność skupienia uwagi przez dłuższy czas, a nawet obniżyć poziom empatii.
Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?
Wielu rodziców pozwala swojemu dziecku patrzeć w ekran telewizora czy tabletu, aby przykuć uwagę malucha, kiedy potrzebują czasu na domowe obowiązki bądź chwili wytchnienia. Jednak zbyt długi czas spędzany przed ekranem może zaszkodzić małym dzieciom, dlatego ważne jest zapewnienie im innego rodzaju aktywności.
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby dzieci poniżej drugiego roku życia w ogóle nie spędzały czasu przed ekranem, a dzieci w wieku od dwóch do czterech lat – nie więcej niż godzinę dziennie.
Korzystanie z ekranu negatywnie wpływa na przyszłe umiejętności dziecka
Dzieci muszą nauczyć się skupienia i koncentracji, aby skutecznie wykorzystywać te umiejętności na późniejszych etapach życia. Aby ich mózg mógł się prawidłowo rozwijać, potrzebuje niezbędnych bodźców ze świata zewnętrznego, a także czasu na ich przetworzenie. Podczas gdy czytanie bajek na głos daje dzieciom możliwość spokojnego zrozumienia słów i obrazów, ciągłe wchłanianie treści z ekranu wpływa negatywnie na ich koncentrację i skupienie.
Korzystanie z ekranu ogranicza zdolność kontrolowania impulsów
Małe dzieci potrzebują nieco nudy. Uczą się wtedy, jak radzić sobie z frustracją i kontrolować swoje impulsy. Jeśli są stale stymulowane przez ekrany, nie potrafią samodzielnie zapewnić sobie rozrywki. Negatywnie wpływa to na ich wyobraźnię i motywację.
Czas spędzony przed ekranem to mniejszy poziom empatii
Badania wykazały, że czas spędzony przed ekranem hamuje zdolność małych dzieci do odczytywania emocji z twarzy i nauki umiejętności społecznych – dwóch kluczowych czynników niezbędnych do rozwoju empatii. Interakcje twarzą w twarz to jedyny sposób, w jaki małe dzieci uczą się rozumieć i interpretować niewerbalne sygnały.
Dopóki niemowlęta nie rozwiną umiejętności językowych, wszelka komunikacja jest niewerbalna, więc w dużej mierze wiedzę czerpią z patrzenia na twarz opiekuna. Ta interakcja między dziećmi a dorosłymi ma kluczowe znaczenie dla rozwoju mózgu.
Ekspozycja na ekrany zmniejsza zdolność niemowląt do odczytywania ludzkich emocji i kontrolowania swojej frustracji. Odciąga je również od aktywności, które pozytywnie wpływają na rozwój mózgu, takich jak np. zabawa z innymi dziećmi.
Jeśli są chwile, kiedy potrzebujesz zająć dziecko oglądaniem bajki czy innych treści, upewnij się, że masz kontrolę nad tym, co widzi. Warto jednak pamiętać, że korzyści z ograniczenia a nawet całkowitego wyeliminowania czasu spędzonego przed ekranem w pierwszych latach życia dziecka, mogą mieć wpływ na jego dalszy rozwój.