UNICEF Polska - Mam prawo do...

Akcje edukacyjne

„MAM PRAWO DO…” mała zmiana, wielka różnica

Rekrutacja do akcji
Mam prawo do..." 2025/2026 została zamknięta.

Nie trzeba zmieniać całego systemu, żeby szkoła stała się miejscem, w którym uczniowie czują się słuchani i traktowani poważnie. Wystarczy chwila uwagi. Jedna lekcja, jedna rozmowa, jeden krok – i nagle widać, że prawa dziecka mogą być czymś więcej niż tematem w podręczniku. Mogą stać się codziennością w klasie i w relacjach szkolnych.

Akcja edukacyjna ,,Mam prawo do...” zaprasza szkoły, nauczycieli i uczniów do wspólnego doświadczenia, jak wygląda edukacja oparta na prawach dziecka – nie w teorii, ale w praktyce.

Jak to działa?

1. Bierzesz udział w szkoleniu wprowadzającym online

Podczas szkolenia wprowadzimy Cię w zagadnienia związane z prawami dziecka w szkole i przedstawimy materiały, z którymi będziemy pracować.

2. Przeprowadzasz lekcje o prawach dziecka

Na podstawie otrzymanych materiałów przeprowadzasz minimum 2 lekcje np. na godzinach wychowawczych. Podczas lekcji uczniowie i uczennice dowiedzą się, czym są prawa dziecka, dokonają refleksji, jak prawa dziecka są realizowane w szkole.

3. Pomagasz grupie zaprezentować wnioski dyrekcji

Grupa uczniowska lub cała klasa przygotowuje krótką prezentację na przygotowanym przez nas szablonie, w której spisuje wnioski dotyczące praw dziecka w szkole, na przykład co ich cieszy, co chcieliby, żeby wyglądało inaczej. Następnie uczniowie i uczennice samodzielnie przedstawiają wyniki dyrekcji i rozmawiają o nich.

4. Zachęcasz do przeprowadzenia szkolenia dla rady pedagogicznej

Dyrekcja przy ewentualnym wsparciu psychologa lub pedagoga szkolnego przeprowadzi 90-minutowe szkolenie dla rady pedagogicznej dotyczące praw dziecka w szkole w oparciu o otrzymane materiały i prezentację uczniowską z lekcji.

Harmonogram

Rekrutacja do Akcji do 31.10.2025
Szkolenie wprowadzające online 5.11.2025, godz. 18:00
Przeprowadzenie lekcji do 6.01.2026
Prezentacja wniosków dyrekcji do 6.01.2026
Szkolenie dla Rady Pedagogicznej prowadzone przez dyrekcję do 15.02.2026
Sprawozdanie online do 22.02.2026
Otrzymanie dyplomów online do 28.02.2026

Regulamin

Patronat honorowy:

RDP_logo_poziom.png

Dlaczego warto?

Dla Ciebie – to praktyczne wsparcie w pracy wychowawczej i dobry sposób na budowanie relacji z klasą. Dodatkowo oszczędzasz czas, masz gotowe materiały i plan.

Dla uczniów i uczennic– poznają swoje prawa i uczysz ich angażować się w spawy dla nich ważne

Dla szkoły – powstaje prawdziwy dialog między uczniami, nauczycielami i dyrekcją. To wzmacnia dobrą atmosferę w szkole i pozytywny wizerunek placówki.

Dodatkowe korzyści

  • Zgodność z kierunkami polityki oświatowej MEN 2025/2026:
    • Wspieranie rozwoju kompetencji obywatelskich i społecznych uczniów.
    • Wzmacnianie roli wychowawczej szkoły.
    • Tworzenie bezpiecznego i włączającego środowiska szkolnego.
  • Gotowy pakiet dokumentów do zgłoszenia jako innowacja pedagogiczna.
  • Dyplom uznania dla nauczyciela i szkoły za gotowość do budowania środowiska opartego na dialogu, szacunku i prawach dziecka.
  • Paszporty cyfrowe dla uczniów – materiał, w którym uczniowie zaznaczają swoje „podróże z prawami dziecka”, czyli kolejne akcje i działania związane z prawami dziecka. Dzięki temu mogą śledzić, w czym już uczestniczyli, jakie doświadczenia zdobyli i budować swoje poczucie sprawczości
Zapisz się

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Judyta Ziętkowska Starszy Specjalista ds. Wdrażania Konwencji Praw Dziecka w Edukacji

Judyta Ziętkowska
Starsza Specjalistka ds. Wdrażania Konwencji Praw Dziecka w Edukacji

tel.: 690 279 882
e-mail: szkoly@unicef.pl

Aktualności

Edukacja w najtrudniejszych miejscach

Edukacja w najtrudniejszych miejscach

Każde dziecko, niezależnie od okoliczności, ma prawo do nauki, jednak w niektórych miejscach na świecie dostęp do edukacji jest niezwykle utrudniony. Wraz z partnerami robimy wszystko, aby najmłodsi mogli zdobywać niezbędne umiejętności oraz wykorzystywać swój potencjał. W obozie dla osób przesiedlonych w Jordanii wspieramy funkcjonowanie centrów Makani, w których dzieci mogą się uczyć, bawić i rozwijać oraz otrzymują potrzebne wsparcie.  

Więcej
Wspieramy projekt Niebieska Skrzyneczka w działaniach na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Wspieramy projekt Niebieska Skrzyneczka w działaniach na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

UNICEF Polska objął Patronatem Honorowym projekt Niebieska Skrzyneczka Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży – inicjatywę, która pomaga szkołom zadbać o to, aby żadne dziecko nie pozostawało samo ze swoimi emocjami.

Więcej
Jak wzmocnić ochronę praw dziecka w szkole?

Jak wzmocnić ochronę praw dziecka w szkole?

Tylko 38 proc. uczniów i uczennic uważa, że ich prawa są w szkole respektowane, mimo że to szkoła powinna być miejscem, w którym prawa najmłodszych są szczególnie chronione. Głos dzieci powinien być słyszany i brany pod uwagę.

Więcej