Od szewca do ucznia: powrót nastolatka z Aleppo do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
Wahid_1

Zmuszony do ucieczki siedem razy w ciągu pięciu lat, 14-letni Wahid z Aleppo stracił wiele lat edukacji. Chłopiec porzucił szkołę, aby pracować jako szewc i w ten sposób pomóc rodzinie. Wsparcie UNICEF sprawiło jednak, że obecnie może sobie pozwolić na kontynuowanie edukacji.

Tartous, Syria 19.12.2016 – kiedy parę miesięcy temu zespół UNICEF spotkał po raz pierwszy 14-letniego Wahida zdobywał on wodę dla swojej rodziny na terenie osiedla „1070” - kompleksu niedokończonych apartamentowców w sąsiedztwie zachodniego Aleppo.

Miesiąc później obszar ten został doszczętnie zniszczony w wyniku działań wojennych. Wahid i jego rodzina zostali zmuszeni do ucieczki, już po raz siódmy podczas sześciu lat trwania wojny.

„Mój mąż był w pracy, kiedy zaczął słyszeć coraz głośniejsze eksplozje” - mówi Fatima, mama Wahida, wspominając dzień opuszczenia kompleksu „1070”. „Wahid był opanowany przez cały ten czas. Jego brat i siostry płakały, trzymając się mnie kurczowo, ale na jego twarzy wciąż panował spokój, dbał o to, abyśmy wszyscy bezpiecznie stamtąd uciekli. Chciałam, żeby płakał i był dzieckiem, którym przecież jest” – dodaje.

Zmuszony, aby rzucić szkołę

Wahid_2

Kiedy rodzina pojawiła się w Bseireh, mieście na obrzeżach Tartous, Wahid i jego rodzina zdecydowali, aby chłopiec przerwał edukację. Musiał wesprzeć najbliższych idąc do pracy.

„Straciliśmy wszystko po raz kolejny i chciałem pomóc ojcu w utrzymaniu trójki mojego rodzeństwa” – tłumaczy Wahid. „Jestem najstarszym synem, więc mam obowiązek opiekować się każdym”.

Przez dwa miesiące Wahid pracował jako szewc, zarabiając tygodniowo 3500 funtów syryjskich (równowartość siedmiu dolarów lub dwudziestu dziewięciu złotych), aby razem z ojcem, który pracuje na budowie, zarobić na chleb. „Dobrze mi płacili, ponieważ miałem doświadczenie” – mówi. „Pracowałem jako szewc w Aleppo w każde wakacje przez ostatnie 3 lata”.

Nowy początek

Wahid stracił jak do tej pory trzy lata edukacji, gdyż potrzeba wspierania rodzinnego budżetu była ważniejsza niż szkoła. W połowie września 2016 roku, zespół UNICEF odwiedził Wahida i jego rodzinę w ramach programu dla dzieci wysiedlonych z Aleppo.

Zespół zachęcił rodzinę Wahida do wyrażenia zgody na jego powrót do szkoły. UNICEF ufundował stypendium dla chłopca, aby pomóc rodzinie pokonać barierę finansową i pozwolić mu nadgonić rówieśników.

Stypendia są jednym z wielu programów UNICEF wspomagających edukację dzieci, których szanse na kontynuację szkoły są zagrożone ze względu na trudną sytuację materialną. 

Wahid_3

Wahid zapisał się do tej samej szkoły w Bseireh razem z rodzeństwem i teraz jest w szóstej klasie – w wieku 14 lat powinien być już jednak trzy klasy wyżej.

„Cieszę się, że wróciłem do szkoły” – mówi chłopiec. „Chcę zostać prawnikiem albo inżynierem, ale zdecydowanie nie szewcem” – dodaje śmiejąc się.

Ty też możesz pomóc syryjskim dzieciom przetrwać koszmar wojny. Wejdź na unicef.pl/syria i przekaż darowiznę, a pracownicy UNICEF dostarczą Twoją pomoc potrzebującym dzieciom. Dziękujemy za każdą wpłatę.

banner_Syria3

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej