Powrót do szkoły z głową pełną marzeń

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
UN0186518a

Ponad 20 000 dzieci z niecierpliwością wraca do szkoły w obozie dla uchodźców Za’atari. Mają ambitne cele i głowę pełną marzeń o przyszłości. Dla 9-letniej Sadeen, 10-letniego Kenana i 9-letniej Tasneem dostęp do edukacji jest szansą na lepsze życie.

Sadeen ma 9 lat i chodzi do czwartej klasy. Dziewczynka mieszka w obozie Za’atari z całą rodziną. Sadeen jest bardzo podekscytowana powrotem do szkoły i jak sama mówi: „Tutaj możemy się uczyć, a w domu szybko się nudzę”. Nauczyciel dziewczynki poskreśla, jak wiele Sadeen zawdzięcza ciężkiej pracy. „Idzie mi dobrze w szkole, ponieważ dużo się uczę. Staram się zapamiętywać jak najwięcej informacji, też tych, które pojawiają się na sprawdzianach. To dlatego moje wyniki są takie dobre.”

Sadeen ma wielkie marzenia. „Pragnę być inżynierem” – mówi. Dla dziewczynki ważne jest, aby podążać własną drogą. „Moi bracia i siostry pragną zostać lekarzami, ale ja mam inne marzenie. Chciałabym zostać pierwszym inżynierem w rodzinie". Swoje plany na przyszłość zawdzięcza częstym zabawom w domu dziadka. „Lubiłam bawić się klockami Lego. Budowałam wtedy domy, a później je burzyłam. Moim marzeniem jest zbudować prawdziwy dom, w którym będę mogła zamieszkać.”

UN0186525a

Kenan ma 10 lat i chodzi do czwartej klasy. Podczas przerwy zimowej chodził na dodatkowe zajęcia, co pozwoliło mu na przyswojenie umiejętności czytania i pisania jak i naukę informatyki. „Podczas zajęć poznałem nowych kolegów, graliśmy razem w piłkę”. Kenan bardzo przykłada się do nauki. „Cieszę się z powrotu do szkoły, mogę cały czas się uczyć, a w przyszłości nawet zdobywać dyplomy.”- mówi „Moim marzeniem jest zostanie weterynarzem. Bardzo podoba mi się ten zawód, ponieważ mogę pomagać zwierzętom.” Aby zrealizować swój cel Kenan ciężko pracuje i przykłada się do zajęć. „Lekcje przyrody pozwalają mi na poznanie natury zwierząt. Mam również zajęcia z języka angielskiego oraz arabskiego.” Kenan chce zdobyć jak najlepsze stopnie w tym semestrze. „Muszę się uczyć i odrabiać lekcje, dzięki temu coraz lepiej czytam.” – mówi chłopiec.

UN0186520a

Tasneem ma 9 lat i jest w czwartej klasie. Dziewczynka mieszka w obozie Za’atari z rodziną. Jej ulubionym przedmiotem jest język angielski. Tansneem ma cel na najbliższy semestr nauki „Chcę uczyć się coraz więcej i lepiej, żeby bez problemu zdać do piątej klasy.” Nawet jeśli oznacza to więcej czasu poświęconego na naukę, dziewczynka jest zdeterminowana aby zrealizować swoje marzenie. „Kiedy dorosnę chciałabym zostać nauczycielką. Najlepiej języka arabskiego. Chciałabym uczyć inne dziewczynki, takie jak ja teraz.”

UNICEF prowadzi intensywne działania, aby dzieci takie jak Sadeen, Kenan i Tasneem, żyjące w obozie dla uchodźców Za’tari albo w lokalnych społecznościach w Jordanii, miały dostęp do edukacji. Lekcje w klasie oraz dostępne wsparcie psychospołeczne pomagają dzieciom poradzić sobie z trudnymi przeżyciami oraz zdobyć niezbędne wykształcenie i umiejętności, dzięki którym mają szansę na lepsze życie dla siebie i swoich rodzin.

***

UNICEF cały czas apeluje o pomoc dla syryjskich dzieci na www.unicef.pl/syria. Dziękujemy za każdą wpłatę.

banner

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej