Dwie trzecie 10-latków na świecie nie potrafi przeczytać i zrozumieć prostej historii

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę.
Dwie trzecie 10-latków na świecie nie potrafi przeczytać i zrozumieć prostej historii

© UNICEF/Chris Farber/UNICEF via Getty Images

Poziom edukacji na świecie jest szokująco niski. Przed pandemią COVID-19 połowa 10-latków na świecie była w stanie przeczytać i zrozumieć prostą historię. Dziś to zaledwie jedna trzecia dzieci w tym wieku.

Zamknięcie szkół i brak dostępu do wysokiej jakości edukacji podczas pandemii COVID-19 ujawniły i zaostrzyły istniejący wcześniej kryzys, który pozbawił miliony uczniów na całym świecie podstawowych umiejętności liczenia i czytania.

Dwie trzecie dzieci pozbawiona szans na podstawową edukację

Przed siedzibą główną ONZ w Nowym Jorku stanęła instalacja UNICEF. To model klasy.  Drewniane biurka i krzesła reprezentują jedną trzecią 10-latków na całym świecie, którzy potrafią przeczytać i zrozumieć proste opowiadanie - wyznacznik minimalnej biegłości w czytaniu ze zrozumieniem. Pozostałe dwie trzecie biurek, prawie niewidocznych, wykonanych z przejrzystego materiału symbolizuje 64 procent 10-letnich dzieci nie jest w stanie przeczytać i zrozumieć prostej historii.

Instalacja symbolizująca kryzys w szkolnictwie przed siedzibą główną ONZ w Nowym Jorku.

© UNICEF/Chris Farber/UNICEF via Getty Images

Instalacja symbolizująca kryzys w szkolnictwie przed siedzibą główną ONZ w Nowym Jorku. 

 

Trwa Szczyt Transformacji Edukacji w Nowym Jorku. UNICEF apeluje do rządów państw o zaangażowanie się w zapewnienie wszystkim dzieciom wysokiej jakości edukacji. Czas na podjęcie nowych działań i inwestycji, aby ponownie włączyć wszystkie dzieci do szkolnego systemu. Musimy zwiększyć dostęp do zajęć wyrównawczych, wspierać nauczycieli zapewniając im potrzebne narzędzia oraz zapewnić bezpieczne i wspierające środowisko tak, aby wszystkie dzieci były gotowe do nauki.

Zobacz również

Raport Roczny 2024 UNICEF Polska

Raport Roczny 2024 UNICEF Polska

W 2024 roku konflikty zbrojne, zagrożenia klimatyczne, przesiedlenia i przemoc miały niszczycielski wpływ na dzieci. Mimo to, dzięki wsparciu Darczyńców i firm mogliśmy skutecznie nieść pomoc tam, gdzie była ona najbardziej potrzebna. W Raporcie Rocznym 2024 podsumowaliśmy nasze działania.

Więcej
Miliony dzieci w niebezpieczeństwie. Trzęsienia ziemi w Mjanmie

Miliony dzieci w niebezpieczeństwie. Trzęsienia ziemi w Mjanmie

W Mjanmie doszło do dwóch poważnych trzęsień ziemi o sile 7,7 w skali Richtera. To niewyobrażalna tragedia oraz pogłębienie trwającego w tym kraju kryzysu. Jeszcze przed trzęsieniami ziemi ponad 6,4 mln dzieci potrzebowało pilnej pomocy humanitarnej.

Więcej
Tworzymy Radę Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska

Tworzymy Radę Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska

Grupa Robocza ds. Rady Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska to inicjatywa powołana przez projekt ParTYcypacja oraz UNICEF Polska. Jej celem jest wypracowanie fundamentów do stworzenia Rady Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska, która będzie autentycznym głosem młodego pokolenia w działaniach organizacji dotyczących praw dzieci. 

Więcej