Dwie trzecie 10-latków na świecie nie potrafi przeczytać i zrozumieć prostej historii

Ten tekst przeczytasz w 1 minutę.
Dwie trzecie 10-latków na świecie nie potrafi przeczytać i zrozumieć prostej historii

© UNICEF/Chris Farber/UNICEF via Getty Images

Poziom edukacji na świecie jest szokująco niski. Przed pandemią COVID-19 połowa 10-latków na świecie była w stanie przeczytać i zrozumieć prostą historię. Dziś to zaledwie jedna trzecia dzieci w tym wieku.

Zamknięcie szkół i brak dostępu do wysokiej jakości edukacji podczas pandemii COVID-19 ujawniły i zaostrzyły istniejący wcześniej kryzys, który pozbawił miliony uczniów na całym świecie podstawowych umiejętności liczenia i czytania.

Dwie trzecie dzieci pozbawiona szans na podstawową edukację

Przed siedzibą główną ONZ w Nowym Jorku stanęła instalacja UNICEF. To model klasy.  Drewniane biurka i krzesła reprezentują jedną trzecią 10-latków na całym świecie, którzy potrafią przeczytać i zrozumieć proste opowiadanie - wyznacznik minimalnej biegłości w czytaniu ze zrozumieniem. Pozostałe dwie trzecie biurek, prawie niewidocznych, wykonanych z przejrzystego materiału symbolizuje 64 procent 10-letnich dzieci nie jest w stanie przeczytać i zrozumieć prostej historii.

Instalacja symbolizująca kryzys w szkolnictwie przed siedzibą główną ONZ w Nowym Jorku.

© UNICEF/Chris Farber/UNICEF via Getty Images

Instalacja symbolizująca kryzys w szkolnictwie przed siedzibą główną ONZ w Nowym Jorku. 

 

Trwa Szczyt Transformacji Edukacji w Nowym Jorku. UNICEF apeluje do rządów państw o zaangażowanie się w zapewnienie wszystkim dzieciom wysokiej jakości edukacji. Czas na podjęcie nowych działań i inwestycji, aby ponownie włączyć wszystkie dzieci do szkolnego systemu. Musimy zwiększyć dostęp do zajęć wyrównawczych, wspierać nauczycieli zapewniając im potrzebne narzędzia oraz zapewnić bezpieczne i wspierające środowisko tak, aby wszystkie dzieci były gotowe do nauki.

Zobacz również

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

Skala nakładających się na siebie kryzysów humanitarnych stale się zwiększa. Rekordowe poziomy osiągają też globalne potrzeby w tym zakresie. 

Więcej
Zima zagraża dzieciom

Zima zagraża dzieciom

W regionach dotkniętych kryzysami humanitarnymi zima potęguje problemy, z którymi najmłodsi muszą mierzyć się na co dzień. Gdy temperatura spada, sytuacja dramatycznie się pogarsza. 

Więcej
Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej