Dziewczęta na całym świecie znacznie rzadziej niż chłopcy mają dostęp do narzędzi cyfrowych. W tym roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Dziewcząt, UNICEF wskazuje na wyzwania w korzystaniu z internetu, z jakimi mierzą się dziewczęta.
Na skutek pandemii COVID-19 życie milionów dzieci ograniczyło się do ich domów i ekranów. Dla wielu z nich bycie online szybko stało się jedynym sposobem na zabawę, kontakty rówieśnicze i naukę. Pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój platform cyfrowych służących do edukacji czy pracy. Nie ma wątpliwości, że internet i nowoczesne technologie będą odgrywać coraz ważniejszą rolę w życiu milionów dzieci.
Jednocześnie pandemia COVID-19 uwydatniła wyzwania dla dziewcząt w dostępie do treści online. UNICEF szacuje, że na całym świecie ponad 2,2 mld ludzi poniżej 25. roku życia nie ma dostępu do internetu w domu, z czego większość stanowią właśnie dziewczęta. Największa różnica między płciami w korzystaniu z internetu jest w krajach najsłabiej rozwiniętych. Wynosi ona aż 43%.
Nie ulega wątpliwości, że równomierny i sprawiedliwy dostęp do cyfrowego świata jest siłą napędową wzrostu gospodarczego i konkurencyjnego biznesu. Niestety w 2/3 krajów na świecie odsetek kobiet wśród absolwentów nauk przyrodniczo-techniczno-matematycznych (STEM) wynosi poniżej 15%. Jednocześnie tylko co piąty specjalista do spraw sztucznej inteligencji jest kobietą.
Przepaść cyfrowa między chłopcami, a dziewczętami to rzeczywistość. Umożliwienie dostępu do internetu i narzędzi online pozwoli całemu pokoleniu dziewcząt – niezależnie od rasy, pochodzenia, języka, zdolności czy statusu ekonomicznego – w pełni wykorzystać swój potencjał.
Niestety, czasem zapewnienie samego dostępu do internetu nie wystarcza. Zdarza się, że nawet jeśli dzieci mają w domu połączenie z internetem, mogą nie być w stanie z niego korzystać. Wynika to z presji wykonywania obowiązków domowych lub pracy, braku wystarczającej liczby urządzeń w gospodarstwie domowym lub braku umiejętności korzystania z internetu. Ważnym aspektem jest także niedostateczne przygotowanie rodziców do zapewnienia swoim dzieciom bezpieczeństwa online.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Dziewcząt, który co roku przypada 11 października, UNICEF podkreślił, że efektywne korzystanie z narzędzi online musi być wspólnym wysiłkiem wielu podmiotów, państw, świata biznesu i samych rodzin. Inwestycja w dzieci to inwestycja w naszą przyszłość.