Kryzys edukacyjny wśród ukraińskich dzieci

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.

Ciągłe ataki na szkoły i nadal niewystarczająca liczba dzieci włączonych do systemów edukacji w krajach przyjmujących uchodźców sprawiły, że najmłodsi obywatele Ukrainy mają duże trudności z przyswajaniem wiedzy. Wojna poprzedzona pandemią COVID-19 spowodowała, że dzieci w wieku szkolnym już 4 rok z rzędu mają utrudniony dostęp do edukacji.

Kryzys edukacyjny wśród ukraińskich dzieci

© UNICEF/Anton Kulakovskyy

57% ankietowanych nauczycieli potwierdza, że dzieci osiągają gorsze wyniki w nauce języka ukraińskiego. Problemem jest także umiejętność czytania i liczenia.

W Ukrainie ataki na szkoły trwają nieprzerwanie, pozbawiając dzieci nie tylko dzieciństwa, ale także bezpiecznej przestrzeni do zabawy i nauki. Sprawiło to, że nie tylko nie mogą przyswajać nowej wiedzy, ale także zapominają to, czego już się nauczyły - powiedziała Regina De Dominicis, dyrektor regionalny UNICEF na Europę i Azję Środkową.

Dla dzieci uchodźców z Ukrainy jest to początek kolejnego niepewnego roku szkolnego, w którym ponad połowa dzieci nie jest zapisana do systemów edukacji w siedmiu krajach przyjmujących uchodźców. Przedszkolaki i uczniowie szkół średnich są najbardziej narażeni na utratę dostępu do edukacji. Bariery językowe i przeciążone systemy edukacji są jednymi z głównych przyczyn niskiego wskaźnika poziomu edukacji wśród ukraińskich dzieci. Nauka online może uzupełniać edukację w trybie stacjonarnym i stanowić krótkoterminowe rozwiązanie, ale nie zastąpi obecności dziecka w szkole. Kontakty z nauczycielami i rówieśnikami mają szczególne znaczenie dla rozwoju społecznego dzieci.

W Ukrainie tylko jedna trzecia dzieci w wieku szkolnym uczy się w pełni stacjonarnie.

Kryzys edukacyjny wśród ukraińskich dzieci

© UNICEF/Andriy Vashkiv

W czasach kryzysów i wojen szkoły są czymś więcej niż tylko miejscem do nauki. Zapewniają dzieciom poczucie bezpieczeństwa i wsparcie. Kontakt z nauczycielami oraz rówieśnikami. Dzięki temu dzieci nie czują się samotne, mają poczucie przynależności i mogą lepiej radzić sobie z przepracowywaniem złych emocji związanych z traumatyzującymi doświadczeniami. Szkoły zapewniają także dostęp do opieki medycznej, szczepionek, odpowiedniego żywienia i wsparcia psychospołecznego. Znacząco wpływa to na poprawę dobrego samopoczucia dzieci.

W roku szkolnym 2023/24 nawet 300 tys. ukraińskich dzieci może nie mieć dostępu do edukacji.

UNICEF współpracuje z rządem i partnerami w Ukrainie oraz w krajach przyjmujących uchodźców, aby poprawiać dostęp dzieci do odpowiedniego poziomu edukacji. Te działania obejmują włączanie najmłodszych do krajowych systemów edukacji i zapewnianie im jakościowych form nauczania. Oznacza to także wyposażenie nauczycieli i pracowników oświaty w umiejętności potrzebne do integracji dzieci w mieszanych klasach, zapewnienie nauki rodzimego języka oraz troskę o ich zdrowie psychiczne.

W Ukrainie UNICEF wspiera przywrócenie właściwego funkcjonowania systemu edukacji. Obejmuje to odbudowę szkół i organizowanie zajęć wyrównawczych z podstawowych przedmiotów, przy jednoczesnym zapewnieniu długoterminowego wsparcia poprzez wzmocnienie organizacji i usług wczesnej edukacji.

Pomóż dzieciom z Ukrainy kontynuować naukę i rozwinąć skrzydła. 

Kryzys edukacyjny wśród ukraińskich dzieci

© UNICEF/Anton Kulakovskyy

Zobacz również

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej
Globalne cięcia finansowania zagrażają postępom w walce z HIV

Globalne cięcia finansowania zagrażają postępom w walce z HIV

1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień Walki z AIDS. Mimo postępów, jakie przez dziesięciolecia wypracowano w walce z tą chorobą, cięcia w globalnym finansowaniu narażają dzieci na zwiększoną liczbę zakażeń i zgonów.

Więcej
Jak pomagamy dzieciom w Afganistanie kontynuować naukę zimą

Jak pomagamy dzieciom w Afganistanie kontynuować naukę zimą

Zima w Afganistanie jest długa i surowa, zwłaszcza w górach i na północy, gdzie obficie pada śnieg, a temperatury mogą spadać nawet do -20°C. Nauka w takich warunkach jest niezwykle trudna, dlatego UNICEF dostarczył specjalnie izolowane, ocieplane namioty, które umożliwiają dzieciom kontynuację edukacji w zimowych miesiącach.  

Więcej