Pomoc humanitarna w czasie pandemii. UNICEF podsumowuje działania w 2020 roku

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Pomoc humanitarna w czasie pandemii. UNICEF podsumowuje działania w 2020 roku

© UNICEF/Pouget

2020 rok już na zawsze zostanie zapamiętany jako rok pandemii COVID-19. Zamknięte szkoły, wyzwania zdrowia psychicznego, domowa izolacja i ograniczony dostęp do podstawowych usług dotknęły miliony dzieci i ich rodzin na całym świecie. Jednak dotychczasowe potrzeby dzieci nie zniknęły. 

Na skutek pandemii koronawirusa najbardziej poszkodowane zostały dzieci w najuboższych krajach świata oraz te, które już wcześniej były pokrzywdzone przez dyskryminację, wykluczenie społeczne czy konflikty zbrojne. UNICEF szacuje, że liczba dzieci żyjących w ubogich gospodarstwach domowych w ostatnim roku wzrosła o 142 mln. Ponadto, aż 94% uczniów w szczycie pandemii nie mogło chodzić do szkoły, a co najmniej 1/3 nie miała dostępu do nauki zdalnej. Jednocześnie ograniczony dostęp do żywności może wkrótce sprawić, że 44 mln dzieci będzie niedożywionych.

Wieloletnie doświadczenie UNICEF w niesieniu pomocy pozwoliło organizacji szybko zareagować i dostosować się do nowych wyzwań. Wsparcie w walce z pandemią trafiło do 138 krajów. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie pomoc dziewięciu milionów aktywnych Darczyńców UNICEF. W ich imieniu pomoc w terenie niesie ponad 15 tysięcy oddanych pracowników organizacji. W 2020 roku budżet UNICEF wyniósł 6,5 mld dolarów. 90% tej kwoty zostało wydanych bezpośrednio na programy pomocy dzieciom.

Spośród wielu działań UNICEF na rzecz dzieci w 2020 roku, warto wymienić choć kilka kluczowych osiągnięć organizacji:

  • Zapewnienie czystej wody i usług wodno-sanitarnych dla 106 mln ludzi, w tym 58 mln dzieci w 153 krajach.
  • 5 mln dzieci cierpiących na skutek ciężkiego ostrego niedożywienia zostało objętych leczeniem.
  • W ośrodkach medycznych wspieranych przez UNICEF na świat przyszło 30,5 mln dzieci.
  • 17 mln dzieci na obszarach kryzysów humanitarnych zostało zaszczepionych przeciwko odrze.
  • Wsparcie ponad 301 mln dzieci w nauce zdalnej.
  • Pomoc dla ponad 2,2 mln dzieci z niepełnosprawnościami w 144 krajach świata.

W tym roku UNICEF obchodzi swoje 75. urodziny. Pod wieloma względami to smutne, że okrągła rocznica powstania organizacji przypada podczas bezprecedensowej, globalnej pandemii. UNICEF powstał tuż po innym, wielkim kryzysie - II wojnie światowej. Podobnie wtedy, jak i dziś, skala wyzwań stojących przed dziećmi na świecie jest przytłaczająca. Przez dziesięciolecia UNICEF, rządy państw i partnerzy robili coś, co wydawało się niemożliwe: podnosili standard życia budując nowe systemy opieki zdrowotnej i opieki społecznej, zwalczyli ospę prawdziwą czy polio. W 2021 roku UNICEF walczy z pandemią COVID-19, dostarczając szczepionki na całym świecie w ramach sojuszu COVAX, aby żadne dziecko, rodzina ani kraj nie pozostały w tyle. 

Teraz bardziej niż kiedykolwiek dzieci i młodzież na całym świecie potrzebują globalnych działań, inwestycji w zdrowie, edukację oraz bardziej odporne systemy i usługi, z których wszyscy będą mogli skorzystać. Tak jak poprzednie pokolenie budowało świat na nowo po II wojnie światowej, tak i my dzisiaj musimy to zrobić dla naszych dzieci.

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej