Ponad 10 milionów euro na edukację dzieci z krajów rozwijających się – sukces 11. edycji programu IKEA „Pluszaki dla edukacji”

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
Pluszaki IKEA
  • Sklepy IKEA w Polsce zebrały 231 tysięcy euro na programy edukacyjne organizacji UNICEF i Save the Children.
  • Ponad 8 tysięcy pluszaków IKEA wesprze małych podopiecznych polskich placówek medycznych. 

W ramach 11. edycji programu „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek”, prowadzonej od listopada 2013 roku do stycznia 2014 roku, IKEA na całym świecie zebrała 10,1 miliona euro. Środki te zostaną przeznaczone na programy edukacyjne dla dzieci z krajów rozwijających się, realizowane przez organizacje UNICEF i Save the Children. Sklepy IKEA w Polsce zebrały prawie 231 tysięcy euro (ponad 900 tysięcy złotych). Dodatkowo w akcję zaangażowało się blisko 30 polskich gwiazd filmu, muzyki i sportu. Napisały one i nagrały bajki dla dzieci, których bohaterami są pluszaki IKEA. Bajkowy audiobook trafił już do około 40 tysięcy osób. Polskie sklepy IKEA zebrały też ponad 8 tysięcy pluszaków dla placówek medycznych na terenie całego kraju.

Kampania „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek” realizowana jest co roku od ponad dekady. W ramach akcji IKEA Foundation przekazuje 1 euro od każdej pluszowej zabawki lub książeczki dla najmłodszych zakupionej w sklepach IKEA na edukację dzieci dotkniętych lub zagrożonych ubóstwem oraz pochodzących z grup marginalizowanych społecznie, z Afryki, Europy Środkowo-Wschodniej oraz Azji. Do tej pory IKEA Foundation przeznaczyła 67 milionów euro na wsparcie 11 milionów dzieci z 46 krajów. Dzięki tym środkom UNICEF i Save the Children mogły zorganizować szkolenia dla nauczycieli z przyjaznych metod nauczania, poprawić system opieki nad dziećmi, dostarczyć materiały edukacyjne, wesprzeć proces odbudowy szkół czy zwiększyć liczbę dzieci uczęszczających do szkoły w krajach rozwijających się.

Środki zebrane podczas 11. edycji programu zostaną przeznaczone na wsparcie 19 projektów organizacji UNICEF i Save the Children w 18 krajach. UNICEF będzie realizował program „Szkoły dla Afryki” w 8 afrykańskich krajach oraz „Szkoły dla Azji” w Chinach. Save the Children wesprze natomiast edukację dzieci z najbardziej marginalizowanych grup społecznych w Azji i Europie Wschodniej.

razem

Inwestycja w edukację to lokata w przyszłość naszą i każdego dziecka. Dzięki wieloletniemu wsparciu pracowników i klientów sklepów IKEA potrzebujące dzieci w najbiedniejszych zakątkach świata otrzymują szansę na zdobycie wykształcenia. Szkoła w krajach rozwijających się to nie tylko wiedza, ale także ochrona przed przemocą, miejsce, gdzie dzieci dostają wyżywienie i uczą się np. mycia rąk. Razem otwieramy najmłodszym okno na świat – powiedział Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.

Jak co roku, również tym razem akcja „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek” miała w Polsce wymiar lokalny. W okresie jej trwania klienci polskich sklepów IKEA mogli przekazać zakupione pluszowe zabawki małym pacjentom karetek pogotowia oraz wybranych placówek medycznych, wrzucając je do specjalnych pojemników przy kasach. Dzięki ich wsparciu ponad 8 tysięcy pluszaków będzie pomagało maluchom przetrwać trudne chwile podczas jazdy karetką czy pobytu w szpitalu.

Ta edycja była wyjątkowa także ze względu na wsparcie znanych i cenionych osób, takich jak Jolanta Kwaśniewska, Małgorzata Foremniak czy Magdalena Kumorek. Audiobook z napisanymi przez nie bajkami został wydany w grudniu 2013 roku. Limitowana seria płyty CD trafiła do ponad 20 tysięcy osób. Ponadto około 20 tysięcy Internautów odwiedziło stronę www.pluszakidlaedukacji.pl, na której nadal można bezpłatnie słuchać niezwykłych historii o pluszakach pomagającym dzieciom.

Nasze działania społeczne, a w szczególności program „Pluszaki dla edukacji. 1 euro to majątek”, są możliwe tylko wtedy, gdy działamy razem – dziękuję serdecznie naszym klientom, pracownikom oraz osobom, które uczestniczyły w tworzeniu audiobooka z bajkami. Dzięki wspólnym inicjatywom jesteśmy w stanie realnie zmieniać świat, czyniąc go lepszym dla tych, którzy są przyszłością naszego społeczeństwa – dla dzieci – powiedziała Katarzyna Dulko-Gaszyna, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Retail Polska Sp. z o.o. Mnóstwo ludzi na świecie żyje w ubóstwie lub stałym zagrożeniu. Każda pomoc się liczy, dlatego tak ważne jest, aby firmy aktywnie angażowały się w projekty mające na celu wyrównywanie szans ludzi w dostępie do dóbr materialnych i niematerialnych oraz tworzenie im godziwych warunków życia – dodała Katarzyna Dulko-Gaszyna.

Zobacz również

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej
Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej