„TO(działa)MY!” – konkurs grantowy dla szkół rozstrzygnięty!

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
„TO(działa)MY!” – konkurs grantowy dla szkół rozstrzygnięty!

© UNICEF/Wogram

Znamy laureatów ogólnopolskiego konkursu grantowego, który jest częścią projektu edukacyjnego „TO(działa)MY!”. Projekt jest prowadzony przez UNICEF Polska i Fundację Santander Bank Polska. 30 najciekawszych, zgłoszonych przez szkoły projektów, otrzyma dofinansowanie w wysokości 2 tysiące złotych na realizację przedsięwzięć o charakterze społecznym w obszarze ekologii, zdrowia i edukacji. 

Projekt edukacyjno-społeczny „TO(działa)MY!” to wspólna inicjatywa UNICEF Polska i Fundacji Santander Bank Polska, zainaugurowana we wrześniu 2020 r. Jej celem było zmotywowanie i zaangażowanie uczniów oraz nauczycieli do podejmowania działań o charakterze społecznym i realizacji projektów skierowanych do społeczności szkoły i środowiska lokalnego. 

W ramach akcji, młodzi ludzie pod okiem swoich opiekunów opracowywali koncepcje projektów, których beneficjentami będą uczniowie placówki i/lub społeczność lokalna. Uczestnicy mieli do wyboru trzy obszary tematyczne: ekologia, edukacja i rozrywka oraz zdrowie i sport. Do programu zgłosiło się ponad 740 placówek edukacyjnych z całej Polski. Pomimo utrudnień wynikających z pandemii COVID-19 i nauki w trybie zdalnym, uczniowie i nauczyciele chętnie angażowali się w przygotowanie projektów. Powstało wiele niezwykle ciekawych i cennych społecznie przedsięwzięć. 

Ekologia najczęściej wybieranym obszarem

Konkurs grantowy stanowił dodatkowy element inicjatywy „TO(działa)MY!”. Każda szkoła biorąca udział w projekcie mogła aplikować o środki na dofinansowanie przygotowanego przez siebie projektu społecznego. Granty przekaże Fundacja Santander Bank Polska. Spośród otrzymanych zgłoszeń, komisja konkursowa wyłoniła 30 najwyżej ocenionych prac. Placówki te otrzymają dofinansowanie, które pozwoli im wcielić w życie zaplanowane działania. 
Wybór stojący przed komisją konkursową nie był prosty. Nadesłane propozycje projektów odpowiadały na wiele problemów społecznych bliskich młodym ludziom. Największym zainteresowaniem wśród uczniów i nauczycieli cieszyła się tematyka ekologii i to właśnie w tej dziedzinie odnotowano najwięcej zgłoszeń. Nie zabrakło jednak interesujących projektów z obszaru edukacji oraz zdrowia. Pełna lista laureatów konkursu dostępna jest na stronie:  https://fundacja.santander.pl/2021/03/12/i-edycja-programu-grantowego-to-dzialamy-rozstrzygnieta/.

Z radością obserwuję rosnące zainteresowanie szkół inicjatywami, których celem jest promowanie idei partycypacji dzieci i młodzieży. Cieszę się, że tylu nauczycieli zaangażowało się w program „TO(działa)MY!” i wsparło swoich podopiecznych w przygotowaniu projektów społecznych. Uczestnicy konkursu wykazali się dużą wrażliwością społeczną i przygotowali wspaniałe projekty, które dotykają tak ważnych tematów, jak poprawa jakości życia dzieci z niepełnosprawnością czy integracja uczniów-imigrantów, a także cały szereg akcji promujących ekologiczny i zdrowy styl życia. Młodzi ludzie pomyśleli także o przedstawicielach starszego pokolenia, chcąc lepiej zrozumieć bliskie im sprawy i planując dla nich specjalne wydarzenia. Dziękuję wszystkim nauczycielom i uczniom, którzy zaangażowali się w realizację projektu. UNICEF Polska kibicuje wszystkim w realizacji tych fantastycznych przedsięwzięć!, komentuje wyniki konkursu Renata Bem, Zastępca Dyrektora Generalnego UNICEF Polska. 

Fundacja Santander Bank Polska realizuje programy grantowe od wielu lat, ale ten projekt jest dla nas szczególny, bo nastawiony jest na partycypację dzieci i młodzieży w życiu społecznym. Jako fundacja stawiająca na młodych, chcemy mieć swój udział w edukowaniu dzieci i młodzieży. Na każdy zwycięski projekt przeznaczyliśmy 2 tysiące złotych, jestem niezmiernie ciekawa efektów. Chciałabym mocno podkreślić, że bardzo doceniam  zaangażowanie i pomysłowość uczniów, a także wsparcie nauczycieli na pierwszym etapie, czyli podczas pisania wniosków o grant. Tym bardziej, że wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że łatwo na pewno nie było… I mam tu na myśli zarówno czas, w jakim wnioski o granty były składane, jak i okoliczności związane z zamknięciem szkół, mówi Marzena Atkielska, prezes zarządu Fundacji.

W roku szkolnym 2020/2021 odbyła się pierwsza edycja programu „TO(działa)MY!”. Szkoły, które zaangażowały się w realizację projektów społecznych i aplikowały o grant, otrzymają Certyfikat Placówki Wspierającej Zaangażowanie Dzieci i Młodzieży. Charakter programu oddaje spot promocyjny dostępny pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=bVDefrUQi9w.

***

O Fundacji Santander Bank Polska

Fundacja Santander Bank Polska im. Ignacego Jana Paderewskiego (d. Fundacja Banku Zachodniego WBK) istnieje od ponad 20 lat. Od początku istnienia realizuje programy grantowe, skierowane do organizacji pozarządowych na terenie całego kraju oraz koordynuje wolontariat pracowniczy (aktualnie to ponad 2 tysiące wolontariuszy z Santander Bank Polska). Wśród nowszych projektów warto wymienić Program Stypendialny dla wybitnie uzdolnionych uczniów, a także Kluby Płomyka, zaprojektowane przez fundację przestrzenie do zabawy i odpoczynku, znajdujące się w szpitalach i placówkach opiekuńczych, przygotowane w taki sposób by mogły bawić i uczyć. Duża część działań fundacji, to współpraca z innymi organizacjami. Więcej informacji na stronie fundacja.santander.pl.

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej