UNICEF: 1 na 4 dzieci na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi nie chodzi do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
UNI199908_Med-Res

Nowy Jork, 12 stycznia 2016 r. – W 22 krajach ogarniętych wojną mieszka 109,2 mln dzieci w wieku szkolnym (6-15 lat). Niemal 24 miliony z nich (czyli 1 na 4) nie chodzą do szkoły.

Największa liczba dzieci pozostających poza systemem edukacji jest w Sudanie Południowym, gdzie ponad połowa dzieci (51%) nie chodzi do szkoły. W Nigrze jest to 47%, w Sudanie – 41%, a w Afganistanie – 40%.

Dzieci mieszkające na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi straciły domy, członków rodziny, przyjaciół, poczucie bezpieczeństwa i normalności. Teraz nie mogą zdobywać nawet podstawowej umiejętności czytania i pisania. To z pewnością wpłynie na ich przyszłość i przyszłość społeczności, w których będą żyły, powiedziała Jo Bourne, Dyrektor UNICEF ds. Edukacji.

W krajach, w których toczy się konflikt zbrojny, zebranie danych na temat dzieci jest niezwykle trudne. Dlatego statystyki mogą nie oddawać w pełni problemu, jakim jest brak dostępu do edukacji.

Sytuacja milionów ludzi mieszkających na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi jest dramatyczna.

Jednocześnie rośnie tam pokolenie dzieci nieposiadających umiejętności niezbędnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego państw, co w przyszłości może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację. Dlatego zapewnienie edukacji w rejonach konfliktów powinno być priorytetem. Tymczasem projekty edukacyjne są z reguły niedofinansowane. W Ugandzie, gdzie UNICEF pomaga uchodźcom z Sudanu Południowego, brakuje aż 89% środków niezbędnych do prowadzenia działań edukacyjnych. 

W szkole dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności potrzebne do odbudowy ich społeczności po zakończeniu konfliktu, a w krótkim czasie zyskują poczucie stabilizacji umożliwiające poradzenie sobie z traumą, jakiej doświadczyły. Jeśli dzieci nie chodzą do szkoły, są bardziej narażone na nadużycia, wykorzystanie i rekrutację do grup zbrojnych, dodaje Jo Bourne.

Podczas konfliktów, aktów przemocy czy braku stabilizacji, szkoły stają się czymś więcej niż tylko miejscem nauki.

UNICEF robi wszystko, aby stworzyć bezpieczne środowisko, w którym dzieci mogą się uczyć, bawić i powrócić do normalności.

Pomimo tych wysiłków, ograniczenia związane z bezpieczeństwem i brak wystarczających środków finansowych znacząco utrudniają dostarczanie materiałów edukacyjnych i dostęp do szkół w rejonach dotkniętych konfliktami zbrojnymi.

Zobacz również

Świat zawodzi dzieci. Rok 2024 był dla nich jednym z najgorszych w historii

Świat zawodzi dzieci. Rok 2024 był dla nich jednym z najgorszych w historii

Wpływ konfliktów zbrojnych na życie dzieci osiągnął w 2024 roku rekordowo niszczycielski poziom. Nigdy wcześniej tak wielu najmłodszych nie mieszkało w strefach działań zbrojnych ani nie zostało przymusowo przesiedlonych.

Więcej
Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej