UNICEF: 1 na 4 dzieci na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi nie chodzi do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
UNI199908_Med-Res

Nowy Jork, 12 stycznia 2016 r. – W 22 krajach ogarniętych wojną mieszka 109,2 mln dzieci w wieku szkolnym (6-15 lat). Niemal 24 miliony z nich (czyli 1 na 4) nie chodzą do szkoły.

Największa liczba dzieci pozostających poza systemem edukacji jest w Sudanie Południowym, gdzie ponad połowa dzieci (51%) nie chodzi do szkoły. W Nigrze jest to 47%, w Sudanie – 41%, a w Afganistanie – 40%.

Dzieci mieszkające na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi straciły domy, członków rodziny, przyjaciół, poczucie bezpieczeństwa i normalności. Teraz nie mogą zdobywać nawet podstawowej umiejętności czytania i pisania. To z pewnością wpłynie na ich przyszłość i przyszłość społeczności, w których będą żyły, powiedziała Jo Bourne, Dyrektor UNICEF ds. Edukacji.

W krajach, w których toczy się konflikt zbrojny, zebranie danych na temat dzieci jest niezwykle trudne. Dlatego statystyki mogą nie oddawać w pełni problemu, jakim jest brak dostępu do edukacji.

Sytuacja milionów ludzi mieszkających na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi jest dramatyczna.

Jednocześnie rośnie tam pokolenie dzieci nieposiadających umiejętności niezbędnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego państw, co w przyszłości może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację. Dlatego zapewnienie edukacji w rejonach konfliktów powinno być priorytetem. Tymczasem projekty edukacyjne są z reguły niedofinansowane. W Ugandzie, gdzie UNICEF pomaga uchodźcom z Sudanu Południowego, brakuje aż 89% środków niezbędnych do prowadzenia działań edukacyjnych. 

W szkole dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności potrzebne do odbudowy ich społeczności po zakończeniu konfliktu, a w krótkim czasie zyskują poczucie stabilizacji umożliwiające poradzenie sobie z traumą, jakiej doświadczyły. Jeśli dzieci nie chodzą do szkoły, są bardziej narażone na nadużycia, wykorzystanie i rekrutację do grup zbrojnych, dodaje Jo Bourne.

Podczas konfliktów, aktów przemocy czy braku stabilizacji, szkoły stają się czymś więcej niż tylko miejscem nauki.

UNICEF robi wszystko, aby stworzyć bezpieczne środowisko, w którym dzieci mogą się uczyć, bawić i powrócić do normalności.

Pomimo tych wysiłków, ograniczenia związane z bezpieczeństwem i brak wystarczających środków finansowych znacząco utrudniają dostarczanie materiałów edukacyjnych i dostęp do szkół w rejonach dotkniętych konfliktami zbrojnymi.

Zobacz również

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

Skala nakładających się na siebie kryzysów humanitarnych stale się zwiększa. Rekordowe poziomy osiągają też globalne potrzeby w tym zakresie. 

Więcej
Zima zagraża dzieciom

Zima zagraża dzieciom

W regionach dotkniętych kryzysami humanitarnymi zima potęguje problemy, z którymi najmłodsi muszą mierzyć się na co dzień. Gdy temperatura spada, sytuacja dramatycznie się pogarsza. 

Więcej
Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej