UNICEF: 1 na 4 dzieci na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi nie chodzi do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
UNI199908_Med-Res

Nowy Jork, 12 stycznia 2016 r. – W 22 krajach ogarniętych wojną mieszka 109,2 mln dzieci w wieku szkolnym (6-15 lat). Niemal 24 miliony z nich (czyli 1 na 4) nie chodzą do szkoły.

Największa liczba dzieci pozostających poza systemem edukacji jest w Sudanie Południowym, gdzie ponad połowa dzieci (51%) nie chodzi do szkoły. W Nigrze jest to 47%, w Sudanie – 41%, a w Afganistanie – 40%.

Dzieci mieszkające na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi straciły domy, członków rodziny, przyjaciół, poczucie bezpieczeństwa i normalności. Teraz nie mogą zdobywać nawet podstawowej umiejętności czytania i pisania. To z pewnością wpłynie na ich przyszłość i przyszłość społeczności, w których będą żyły, powiedziała Jo Bourne, Dyrektor UNICEF ds. Edukacji.

W krajach, w których toczy się konflikt zbrojny, zebranie danych na temat dzieci jest niezwykle trudne. Dlatego statystyki mogą nie oddawać w pełni problemu, jakim jest brak dostępu do edukacji.

Sytuacja milionów ludzi mieszkających na obszarach dotkniętych konfliktami zbrojnymi jest dramatyczna.

Jednocześnie rośnie tam pokolenie dzieci nieposiadających umiejętności niezbędnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego państw, co w przyszłości może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację. Dlatego zapewnienie edukacji w rejonach konfliktów powinno być priorytetem. Tymczasem projekty edukacyjne są z reguły niedofinansowane. W Ugandzie, gdzie UNICEF pomaga uchodźcom z Sudanu Południowego, brakuje aż 89% środków niezbędnych do prowadzenia działań edukacyjnych. 

W szkole dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności potrzebne do odbudowy ich społeczności po zakończeniu konfliktu, a w krótkim czasie zyskują poczucie stabilizacji umożliwiające poradzenie sobie z traumą, jakiej doświadczyły. Jeśli dzieci nie chodzą do szkoły, są bardziej narażone na nadużycia, wykorzystanie i rekrutację do grup zbrojnych, dodaje Jo Bourne.

Podczas konfliktów, aktów przemocy czy braku stabilizacji, szkoły stają się czymś więcej niż tylko miejscem nauki.

UNICEF robi wszystko, aby stworzyć bezpieczne środowisko, w którym dzieci mogą się uczyć, bawić i powrócić do normalności.

Pomimo tych wysiłków, ograniczenia związane z bezpieczeństwem i brak wystarczających środków finansowych znacząco utrudniają dostarczanie materiałów edukacyjnych i dostęp do szkół w rejonach dotkniętych konfliktami zbrojnymi.

Zobacz również

Jak rozmawiać z dzieckiem o zmianie klimatu

Jak rozmawiać z dzieckiem o zmianie klimatu

Rozmowa o zmianie klimatu z dzieckiem może być trudna dla wielu rodziców. To naturalne, że chcemy chronić dzieci przed stresem i zmartwieniami. Jednak jest ona niezbędna, aby nasze pociechy nie czerpały informacji z niepewnych źródeł.

Więcej
Śmiercionośny atak na Ukrainę

Śmiercionośny atak na Ukrainę

Podczas śmiercionośnego ataku rakietowego na Ukrainę zginęło lub zostało rannych co najmniej 150 osób. Poważnym uszkodzeniom uległ szpital dziecięcy Okhmatdyt w Kijowie - największy w kraju ośrodek medyczny dla najmłodszych. 

Więcej
Zmiana klimatu to coraz więcej dzieci żyjących w ekstremalnych warunkach

Zmiana klimatu to coraz więcej dzieci żyjących w ekstremalnych warunkach

Z powodu zmiany klimatu świat staje się coraz bardziej niebezpiecznym miejscem dla dzieci. Powoduje ona odwrócenie ciężko wypracowanego postępu w zakresie poprawy warunków życia i zdrowia najmłodszych. 

Więcej