UNICEF apeluje o jak najszybsze otwarcie szkół

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
UNICEF apeluje o jak najszybsze otwarcie szkół

© UNICEF/UN0518477

Od 18 miesięcy szkoły są zamknięte dla 77 mln uczniów w sześciu krajach świata: Bangladeszu, Filipinach, Wenezueli, Arabii Saudyjskiej, Panamie i Kuwejcie. Łącznie około 131 mln uczniów w 11 krajach nie miało normalnych lekcji przez ponad trzy czwarte tego czasu. Wszystko przez pandemię COVID-19.

Miliony uczniów wkraczają w trzeci rok nauki nie przekraczając progu szkolnej klasy. Z powodu nieobecności w szkole, uczniowie ponoszą straty, które już nigdy mogą nie zostać nadrobione, powiedziała Dyrektor Generalna UNICEF, Henrietta Fore. 

UNICEF chce zwrócić uwagę na 18 miesięcy utraconej nauki, rozwoju potencjału i niepewnej przyszłości oraz wezwać rządy do jak najszybszego ponownego otwarcia szkół. W tym celu organizacja od godziny 15:00 czasu polskiego zamyka dziś swoje kanały w mediach społecznościowych na 18 godzin.

Dzieci są cichymi ofiarami zamkniętych szkół. Oprócz opóźnień w edukacji, wiele dzieci nie ma dostępu do ciepłych posiłków w szkole czy rutynowych szczepień. Najmłodsi doświadczają izolacji społecznej, lęków, nadużyć, a nawet przemocy. Dla niektórych zamknięcie szkół oznaczało porzucenie edukacji, przymusową pracę i wczesne małżeństwo. Wielu rodziców nie było w stanie pogodzić pracy z opieką nad dziećmi, a niektórzy stracili pracę, co pogrążyło ich rodziny w ubóstwie.

Choć zdalna nauka była sposobem na kontynuację edukacji dla milionów uczniów, to dostęp do technologii i dobra jakość nauczania były niedostępne dla wielu społeczności.

UNICEF apeluje do rządów państw, władz lokalnych i dyrektorów szkół o jak najszybsze ponowne otwarcie placówek edukacyjnych i podjęcie wszelkich możliwych kroków w celu ograniczenia transmisji wirusa:

  • wdrożenie zasad dotyczących noszenia maseczek przez uczniów i personel zgodnie z wytycznymi krajowymi i lokalnymi;
  • zapewnienie urządzeń do mycia rąk i/lub środków do dezynfekcji rąk;
  • częste czyszczenie powierzchni wspólnych;
  • zapewnienie odpowiedniej wentylacji pomieszczeń;
  • tworzenie małych grup uczniów i nauczycieli;
  • ustanowienie mechanizmów wymiany informacji z rodzicami, uczniami i nauczycielami;

Zdaniem UNICEF, nauczyciele powinni otrzymać szczepionkę przeciwko COVID-19 w pierwszej kolejności (tuż po pracownikach ochrony zdrowia i osobach najbardziej zagrożonych zakażeniem). I choć nie jest to warunek niezbędny do ponownego otwarcia szkół, to pomaga ochronić nauczycieli i personel placówki przed ciężkim przebiegiem choroby.

Kryzys edukacyjny trwa i pogłębia się z każdym dniem, w którym sale lekcyjne pozostają puste, powiedziała Henrietta Fore. To kryzys, którego nie pozwolimy zignorować. Nasze przesłanie jest jasne: wszystkie szkoły muszą zostać jak najszybciej ponownie otwarte. W czasie pandemii szkoły muszą być zamykane jako ostatnie i otwierane ponownie jako pierwsze. Dobro dziecka musi być na pierwszym miejscu, dodaje. 

***

O UNICEF

UNICEF od 75 lat ratuje życie dzieci, broni ich praw i pomaga im wykorzystać potencjał, jaki posiadają. Nigdy się nie poddajemy!
Pracujemy w najtrudniejszych miejscach na świecie, aby dotrzeć do najbardziej pokrzywdzonych dzieci. W ponad 190 krajach i terytoriach pracujemy #dlakazdegodziecka, aby budować lepszy świat dla wszystkich. Przed, w trakcie i po kryzysach humanitarnych jesteśmy na miejscu niosąc ratującą życie pomoc i nadzieję dzieciom i ich rodzinom. Realizujemy nie tylko działania pomocowe, ale także edukacyjne. Wierzymy, że edukacja to jedna z najbardziej skutecznych form zmieniania świata. W Polsce pracujemy ze szkołami i samorządami, aby prawa dziecka były zawsze przestrzegane, a głos młodych ludzi słyszany i respektowany. Jesteśmy apolityczni i bezstronni, ale nigdy nie pozostajemy obojętni, gdy chodzi o obronę praw dzieci i zabezpieczenie ich życia i przyszłości.

Zobacz również

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

Skala nakładających się na siebie kryzysów humanitarnych stale się zwiększa. Rekordowe poziomy osiągają też globalne potrzeby w tym zakresie. 

Więcej
Zima zagraża dzieciom

Zima zagraża dzieciom

W regionach dotkniętych kryzysami humanitarnymi zima potęguje problemy, z którymi najmłodsi muszą mierzyć się na co dzień. Gdy temperatura spada, sytuacja dramatycznie się pogarsza. 

Więcej
Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej