UNICEF: Nowy rok szkolny nie dla wszystkich dzieci

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
UNI190222_Med-Res

Nowy Jork, 1 września 2016 r. – W tym miesiącu miliony dzieci na świecie wracają po wakacjach do szkół. Jednak nie wszystkie.

W 10 krajach z najniższym na świecie poziomem skolaryzacji, do szkoły podstawowej nie chodzi 2 na 5 dzieci. To łącznie niemal 18 mln dzieci.

W Liberii niemal 2/3 dzieci w wieku szkolnym znajduje się poza systemem edukacji. To najwyższy wynik. Na drugim miejscu znajduje się Sudan Południowy, gdzie z powodu konfliktu co trzecia szkoła jest zamknięta, a 59% dzieci nie chodzi do szkoły. W czołówce zestawienia są również: Afganistan (46%), Sudan (45%), Niger (38%) i Nigeria (34%).

UNICEF zwraca uwagę na kryzys systemu edukacji, jaki dotyka kraje najuboższe, ogarnięte konfliktami, dotknięte długotrwałymi suszami, nagłymi powodziami czy trzęsieniami ziemi. Wkrótce w tych krajach dorośnie pokolenie dzieci bez wykształcenia i odpowiednich umiejętności, dzięki którym mogłyby pomóc w rozwoju gospodarki kraju. To może pogorszyć już i tak tragiczną sytuację milionów dzieci i ich rodzin.

Tymczasem projekty edukacyjne są z reguły jednymi z najbardziej niedofinansowanych. W 2015 r. organizacje humanitarne otrzymały zaledwie 31% funduszy potrzebnych do realizacji projektów edukacyjnych. Jeszcze 10 lat temu było to 66%. Jednocześnie od 2005 r. potrzeba pomocy edukacyjnej wzrosła o 126%, a jej finansowanie zaledwie o 4%.

UNI188289_Med-Res

Mimo że Syria nie znajduje się na liście 10 krajów z najniższym poziomem skolaryzacji, to jest ona domem dla 2,1 mln dzieci w wieku szkolnym (5-17 lat), które pozostają poza systemem edukacji. Dodatkowo do szkoły nie chodzi 600 000 syryjskich dzieci, które musiały opuścić swoje domy i teraz żyją jako uchodźcy w krajach ościennych.

Ze względu na trwające konflikty, najnowsze i wiarygodne dane z krajów takich jak Somalia czy Libia nie są dostępne.

W krajach ogarniętych konfliktami, szkoła jest nie tylko miejscem, gdzie dzieci zdobywają wiedzę i kompetencje, które w przyszłości będą niezbędne do odbudowy ich społeczności. Szkoła daje schronienie i poczucie stabilności, które pomagają radzić sobie z traumą. Kiedy dzieci nie chodzą do szkoły, są narażone na wykorzystanie, nadużycia, przemoc i rekrutację do grup zbrojnych, powiedziała Jo Bourne, Dyrektor UNICEF ds. Edukacji.

Zobacz również

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej
Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Dzieci w Sudanie doświadczają przemocy, ale także są jej świadkami. Powoduje to u nich silny stres emocjonalny, prowadzący do problemów ze zdrowiem psychicznym.

Więcej