UNICEF: Nowy rok szkolny nie dla wszystkich dzieci

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
UNI190222_Med-Res

Nowy Jork, 1 września 2016 r. – W tym miesiącu miliony dzieci na świecie wracają po wakacjach do szkół. Jednak nie wszystkie.

W 10 krajach z najniższym na świecie poziomem skolaryzacji, do szkoły podstawowej nie chodzi 2 na 5 dzieci. To łącznie niemal 18 mln dzieci.

W Liberii niemal 2/3 dzieci w wieku szkolnym znajduje się poza systemem edukacji. To najwyższy wynik. Na drugim miejscu znajduje się Sudan Południowy, gdzie z powodu konfliktu co trzecia szkoła jest zamknięta, a 59% dzieci nie chodzi do szkoły. W czołówce zestawienia są również: Afganistan (46%), Sudan (45%), Niger (38%) i Nigeria (34%).

UNICEF zwraca uwagę na kryzys systemu edukacji, jaki dotyka kraje najuboższe, ogarnięte konfliktami, dotknięte długotrwałymi suszami, nagłymi powodziami czy trzęsieniami ziemi. Wkrótce w tych krajach dorośnie pokolenie dzieci bez wykształcenia i odpowiednich umiejętności, dzięki którym mogłyby pomóc w rozwoju gospodarki kraju. To może pogorszyć już i tak tragiczną sytuację milionów dzieci i ich rodzin.

Tymczasem projekty edukacyjne są z reguły jednymi z najbardziej niedofinansowanych. W 2015 r. organizacje humanitarne otrzymały zaledwie 31% funduszy potrzebnych do realizacji projektów edukacyjnych. Jeszcze 10 lat temu było to 66%. Jednocześnie od 2005 r. potrzeba pomocy edukacyjnej wzrosła o 126%, a jej finansowanie zaledwie o 4%.

UNI188289_Med-Res

Mimo że Syria nie znajduje się na liście 10 krajów z najniższym poziomem skolaryzacji, to jest ona domem dla 2,1 mln dzieci w wieku szkolnym (5-17 lat), które pozostają poza systemem edukacji. Dodatkowo do szkoły nie chodzi 600 000 syryjskich dzieci, które musiały opuścić swoje domy i teraz żyją jako uchodźcy w krajach ościennych.

Ze względu na trwające konflikty, najnowsze i wiarygodne dane z krajów takich jak Somalia czy Libia nie są dostępne.

W krajach ogarniętych konfliktami, szkoła jest nie tylko miejscem, gdzie dzieci zdobywają wiedzę i kompetencje, które w przyszłości będą niezbędne do odbudowy ich społeczności. Szkoła daje schronienie i poczucie stabilności, które pomagają radzić sobie z traumą. Kiedy dzieci nie chodzą do szkoły, są narażone na wykorzystanie, nadużycia, przemoc i rekrutację do grup zbrojnych, powiedziała Jo Bourne, Dyrektor UNICEF ds. Edukacji.

Zobacz również

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

200 mln dzieci będzie potrzebowało pomocy humanitarnej w 2026 r.

Skala nakładających się na siebie kryzysów humanitarnych stale się zwiększa. Rekordowe poziomy osiągają też globalne potrzeby w tym zakresie. 

Więcej
Zima zagraża dzieciom

Zima zagraża dzieciom

W regionach dotkniętych kryzysami humanitarnymi zima potęguje problemy, z którymi najmłodsi muszą mierzyć się na co dzień. Gdy temperatura spada, sytuacja dramatycznie się pogarsza. 

Więcej
Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Przemoc, której matki doświadczają ze strony partnerów, ma destrukcyjny wpływ na dzieci

Dane są alarmujące – co czwarte dziecko na świecie, czyli około 610 mln najmłodszych, żyje z matką, która jest ofiarą fizycznej lub seksualnej przemocy ze strony swojego partnera.  

Więcej