UNICEF: Nowy rok szkolny nie dla wszystkich dzieci

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
UNI190222_Med-Res

Nowy Jork, 1 września 2016 r. – W tym miesiącu miliony dzieci na świecie wracają po wakacjach do szkół. Jednak nie wszystkie.

W 10 krajach z najniższym na świecie poziomem skolaryzacji, do szkoły podstawowej nie chodzi 2 na 5 dzieci. To łącznie niemal 18 mln dzieci.

W Liberii niemal 2/3 dzieci w wieku szkolnym znajduje się poza systemem edukacji. To najwyższy wynik. Na drugim miejscu znajduje się Sudan Południowy, gdzie z powodu konfliktu co trzecia szkoła jest zamknięta, a 59% dzieci nie chodzi do szkoły. W czołówce zestawienia są również: Afganistan (46%), Sudan (45%), Niger (38%) i Nigeria (34%).

UNICEF zwraca uwagę na kryzys systemu edukacji, jaki dotyka kraje najuboższe, ogarnięte konfliktami, dotknięte długotrwałymi suszami, nagłymi powodziami czy trzęsieniami ziemi. Wkrótce w tych krajach dorośnie pokolenie dzieci bez wykształcenia i odpowiednich umiejętności, dzięki którym mogłyby pomóc w rozwoju gospodarki kraju. To może pogorszyć już i tak tragiczną sytuację milionów dzieci i ich rodzin.

Tymczasem projekty edukacyjne są z reguły jednymi z najbardziej niedofinansowanych. W 2015 r. organizacje humanitarne otrzymały zaledwie 31% funduszy potrzebnych do realizacji projektów edukacyjnych. Jeszcze 10 lat temu było to 66%. Jednocześnie od 2005 r. potrzeba pomocy edukacyjnej wzrosła o 126%, a jej finansowanie zaledwie o 4%.

UNI188289_Med-Res

Mimo że Syria nie znajduje się na liście 10 krajów z najniższym poziomem skolaryzacji, to jest ona domem dla 2,1 mln dzieci w wieku szkolnym (5-17 lat), które pozostają poza systemem edukacji. Dodatkowo do szkoły nie chodzi 600 000 syryjskich dzieci, które musiały opuścić swoje domy i teraz żyją jako uchodźcy w krajach ościennych.

Ze względu na trwające konflikty, najnowsze i wiarygodne dane z krajów takich jak Somalia czy Libia nie są dostępne.

W krajach ogarniętych konfliktami, szkoła jest nie tylko miejscem, gdzie dzieci zdobywają wiedzę i kompetencje, które w przyszłości będą niezbędne do odbudowy ich społeczności. Szkoła daje schronienie i poczucie stabilności, które pomagają radzić sobie z traumą. Kiedy dzieci nie chodzą do szkoły, są narażone na wykorzystanie, nadużycia, przemoc i rekrutację do grup zbrojnych, powiedziała Jo Bourne, Dyrektor UNICEF ds. Edukacji.

Zobacz również

Raport Roczny 2024 UNICEF Polska

Raport Roczny 2024 UNICEF Polska

W 2024 roku konflikty zbrojne, zagrożenia klimatyczne, przesiedlenia i przemoc miały niszczycielski wpływ na dzieci. Mimo to, dzięki wsparciu Darczyńców i firm mogliśmy skutecznie nieść pomoc tam, gdzie była ona najbardziej potrzebna. W Raporcie Rocznym 2024 podsumowaliśmy nasze działania.

Więcej
Miliony dzieci w niebezpieczeństwie. Trzęsienia ziemi w Mjanmie

Miliony dzieci w niebezpieczeństwie. Trzęsienia ziemi w Mjanmie

W Mjanmie doszło do dwóch poważnych trzęsień ziemi o sile 7,7 w skali Richtera. To niewyobrażalna tragedia oraz pogłębienie trwającego w tym kraju kryzysu. Jeszcze przed trzęsieniami ziemi ponad 6,4 mln dzieci potrzebowało pilnej pomocy humanitarnej.

Więcej
Tworzymy Radę Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska

Tworzymy Radę Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska

Grupa Robocza ds. Rady Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska to inicjatywa powołana przez projekt ParTYcypacja oraz UNICEF Polska. Jej celem jest wypracowanie fundamentów do stworzenia Rady Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska, która będzie autentycznym głosem młodego pokolenia w działaniach organizacji dotyczących praw dzieci. 

Więcej