UNICEF Polska podsumowuje akcje edukacyjne w roku szkolnym 2021/2022

Ten tekst przeczytasz w 5 minut.
UNICEF Polska podsumowuje akcje edukacyjne w roku szkolnym 2021/2022

© UNICEF

Wraz z zakończeniem roku szkolnego UNICEF Polska podsumowuje wszystkie projekty edukacyjne, które udało się zrealizować w ciągu ostatnich dwóch semestrów nauki. Łącznie organizacja zachęciła polskie placówki edukacyjne do wielu aktywności, w tym do udziału w czterech dużych akcjach: Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF, TO(działa)MY!, Wszystkie Kolory Świata oraz eMOCje w GŁOWIE. 

UNICEF Polska od wielu lat zaprasza szkoły i przedszkola w naszym kraju do bezpłatnego udziału w akcjach edukacyjnych. Cieszą się one ogromnym zainteresowaniem uczniów i pedagogów w całej Polsce. Co roku w akcjach UNICEF Polska łącznie biorą udział tysiące szkół i przedszkoli zarówno z dużych ośrodków miejskich, jak i mniejszych miejscowości. To zaangażowanie niezmiernie cieszy i pokazuje, jak ważną rolę w edukacji najmłodszych pełnią aktywności proponowane przez UNICEF Polska. 

Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka z UNICEF

Co roku UNICEF Polska zaprasza szkoły i przedszkola do świętowania Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF. Jego genezą jest upamiętnienie daty uchwalenia Konwencji o prawach dziecka, przypadającej na dzień 20 listopada. W 2021 roku do akcji włączyło się ponad 1,5 tys. placówek z całej Polski, angażując w obchody blisko 270 tys. uczniów. W oparciu o przygotowane przez UNICEF Polska materiały, nauczyciele przeprowadzili zajęcia edukacyjne, a także realizowali różnego rodzaju aktywności, mające na celu upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka. Wiele placówek zorganizowało „Niebieskie Marsze”, podczas których dzieci okazywały solidarność ze swoimi rówieśnikami z różnych części świata, gdzie prawa najmłodszych nie są respektowane. W marszach chętnie uczestniczyli mieszkańcy miast, a także przedstawiciele lokalnych władz. 

TO(działa)MY!

W roku szkolnym 2021/2022 realizowana była II edycja akcji „TO(działa)MY!”. Projekt był wspólną inicjatywą UNICEF Polska i Fundacji Santander Bank Polska, w której udział wzięły setki szkół z całej Polski. Dzięki akcji uczniowie mogli zdobyć i rozwinąć praktyczne umiejętności niezbędne we współczesnym świecie. Projekt pokazał, jak ważną rolę pełnią wszelkiego rodzaju inicjatywy mające charakter aktywizujący młodych ludzi na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej. Szkoły miały również możliwość uzyskania dofinansowania w kwocie 2, 5, 10 oraz 15 tys. złotych na realizację przygotowanego przez uczniów projektu o charakterze społecznym. Do organizatorów wpłynęło bardzo dużo cennych, oryginalnych i kreatywnych projektów, a wybór inicjatyw, które zostały nagrodzone grantem był niezwykle trudny.

Wszystkie Kolory Świata

W mijającym roku szkolnym UNICEF Polska zaprosił szkoły do udziału w jednym z najpopularniejszych projektów edukacyjno-pomocowych UNICEF - akcji Wszystkie Kolory Świata. Była to już szósta polska edycja światowego projektu, którego początki sięgają 1999 roku. W ramach kampanii, przedszkolaki i uczniowie przygotowywali charytatywne szmaciane laleczki będące symbolem pomocy, jakiej udzielą najbardziej potrzebującym dzieciom na świecie. Następnie w placówce odbyła się ich wystawa, na którą dzieci zaprosiły rodziców, dziadków, opiekunów i społeczność lokalną. Każdy mógł wybrać laleczkę i zaopiekować się nią, przekazując symboliczną darowiznę. Zebrane środki – w kwocie ponad 360 tys. złotych - zostały przeznaczone na wsparcie programów szczepień ratujących życie dzieci w najuboższych krajach świata. Akcję wspiera Majka Jeżowska, Ambasador Dobrej Woli UNICEF.

eMOCje w GŁOWIE

Ostatnim dużym projektem realizowanym przez UNICEF Polska była akcja eMOCje w GŁOWIE. Był to wyjątkowy projekt zwracający uwagę na profilaktykę zdrowia psychicznego, zwłaszcza w okresie dojrzewania. Celem akcji było kształtowanie świadomości w zakresie zdrowia psychicznego młodych ludzi oraz pokazanie jak je chronić i o nie dbać. We współpracy z ekspertami UNICEF Polska przygotował zestaw materiałów edukacyjnych skierowanych do nauczycieli, rodziców/opiekunów oraz uczniów, które przybliżyły tematykę zdrowia psychicznego młodzieży i pomogły w zaplanowaniu zajęć dydaktycznych. Jednym z ekspertów była dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog, kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. W ramach projektu powstał cykl rozmów o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży, dostępny na kanale Youtube UNICEF Polska.

Klub Szkół UNICEF

Wiele placówek angażujących się w projekty UNICEF Polska należy również do Klubu Szkół UNICEF – bezpłatnej inicjatywy zrzeszającej szkoły zainteresowane długoterminową współpracą z organizacją. Jej celem jest przede wszystkim propagowanie idei pomocy humanitarnej. W ramach Klubu Szkół, UNICEF Polska przygotowuje szereg materiałów edukacyjnych oraz propozycje aktywności do realizacji przez dzieci i młodzież w ciągu roku szkolnego. 

Pomoc dla Ukrainy 

Polscy uczniowie zawsze chętnie włączają się również w realizowane przez UNICEF Polska akcje pomocowe. W tym roku szkolnym nie zapomnieli także o swoich rówieśnikach poszkodowanych na skutek wojny w Ukrainie. Zarówno przedszkola jak i szkoły zaangażowały się w akcję pomocową, prowadzoną przez UNICEF Polska na rzecz dzieci na Ukrainie. W ciągu jedynie pół roku, dzięki ogromnej mobilizacji, przekazały na ten cel ponad 170 tys. złotych

Ogromnie cieszy fakt, że tak wiele placówek edukacyjnych bierze udział w akcjach organizowanych przez UNICEF Polska. Organizacja ma nadzieję, że w nowym roku szkolnym jeszcze więcej uczniów i pedagogów zaangażuje się do aktywności proponowanych przez UNICEF Polska. 

Zobacz również

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej
Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Dzieci w Sudanie doświadczają przemocy, ale także są jej świadkami. Powoduje to u nich silny stres emocjonalny, prowadzący do problemów ze zdrowiem psychicznym.

Więcej