UNICEF prowadzi intensywne działania, aby syryjskie dzieci mogły wrócić do szkoły.
W Syrii rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny. Dzieci, które chcą kontynuować edukację, napotykają wiele trudności. Wojna w Syrii trwa już trzeci rok i prawie 4 tys. szkół (około 1 na 5) zostało uszkodzonych, zniszczonych lub są miejscem schronienia dla rodzin szukających bezpiecznego miejsca w innej części kraju.
Od zeszłego roku prawie 2 mln syryjskich dzieci w wieku 6-15 lat opuściło szkołę z powodu przymusowych migracji i wszechobecnej przemocy. UNICEF, we współpracy z Ministerstwem Edukacji i innymi partnerami w całej Syrii, wspiera kampanię „Powrót do szkoły”, której celem jest dotarcie do 1 mln dzieci w wieku szkolnym.
Chcemy pomóc dzieciom, które musiały opuścić swoje domy i przerwać edukację - niektóre z nich nie uczęszczają do szkoły już trzeci rok z rzędu. Niezwykle ważne jest, nie tylko dla dzieci, ale dla przyszłości całego społeczeństwa, aby wiedziały, że mogą liczyć na nasze wsparcie w powrocie do szkoły – powiedział Youssouf Abdel-Jelil, przedstawiciel UNICEF w Syrii.
UNICEF zapewnia tornistry, przybory szkolne, np. długopisy czy notesy, dla miliona dzieci w całej Syrii. Około połowa z tych materiałów jest już w drodze do najbardziej potrzebujących regionów (Rakka, Dajr az-Zaur, Homs, Al-Hasaka i wiejski okręg Damaszku), gdzie będą dystrybuowane w szkołach.
Ponadto UNICEF pomaga dzieciom dostarczając 5 tys. zestawów szkolnych, 3 tys. zestawów rekreacyjnych, 800 zestawów wczesnoedukacyjnych.
Społeczność lokalna jest informowana o początku nowego roku szkolnego za pośrednictwem mediów, billboardów, plakatów i ulotek, aby zachęcić dzieci do wznowienia nauki. W tym roku UNICEF rozpocznie realizację innowacyjnego programu, aby pomóc powrócić do szkoły 400 tys. dzieci. Opracowany został specjalny program umożliwiający naukę w domu.
Program przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych (klasy 1-4) i obejmuje takie przedmioty, jak j. arabski, j. angielski, matematyka i nauki przyrodnicze. Nauczyciele i rodzice zaopatrywani są w podręczniki, aby mogli wspierać dzieci w samokształceniu.