Dzięki współpracy UNICEF Polska z ITAKĄ powstała szkoła na Madagaskarze

Madagarskar_UNICEF_Itaka

Biuro Podróży ITAKA od ponad 10 lat wspiera programy pomocowe UNICEF, działając na rzecz edukacji dzieci. W ostatnim czasie, dzięki przekazanym przez firmę środkom finansowym, UNICEF wybudował w Mahajanga (Madagaskar), szkołę z wielofunkcyjną klasą. W ciągu kolejnych 10 lat skorzysta z niej ok. 2000 dzieci. Pozyskane środki przeznaczone zostały również na szkolenia nauczycieli z regionu Boeny. Szkołę uruchomiono w lutym br.

Biuro Podróży ITAKA jest jednym z największych, niezawodnych partnerów, regularnie od ponad 10 lat wspierających programy pomocowe UNICEF. Dzięki współpracy, udało się poprawić sytuację tysięcy najbardziej potrzebujących dzieci w wielu krajach świata. W zeszłym roku UNICEF, wspólnie z ITAKĄ postawił przed sobą nowe wyzwanie: budowę szkoły na Madagaskarze.

ITAKA działa na rzecz poprawy jakości edukacji dzieci. Dzięki przekazanym przez firmę środkom finansowym, UNICEF rozpoczął w maju 2019 roku budowę szkoły w Mahajanga i zapewnił szkolenia nauczycielom, którzy zadbają o edukację dzieci w regionie Boeny.

Zajęcia w nowym budynku szkoły ruszyły w lutym 2020 roku.

Wybudowana szkoła posiada wielofunkcyjną klasę. Wybudowana nowa szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także bezpieczne schronienie, miejsce zabawy i serce lokalnej społeczności. Zapewniając edukację dajemy dzieciom szansę na lepszą przyszłość. Projekt pozwoli zapewnić edukację dla ponad 200 dzieci rocznie z regionu Boeny.

Boeny, region w północno-zachodniej części Madagaskaru, często nawiedzają cyklony i powodzie, dlatego szkoła została zbudowana z trwałych materiałów, odpornych na działanie klęsk żywiołowych. UNICEF buduje sale lekcyjne w taki sposób, aby ich stabilne fundamenty i solidna konstrukcja z cegły zapewniły przetrwanie budynku podczas cyklonu, a odpowiednia izolacja chroniła podczas powodzi. Duże okna i drzwi zapewniają dobrą cyrkulację powietrza i światło. Cegły wykorzystane przy budowie szkoły, są wykonane z lokalnie dostępnej gliny, co czyni je tańszymi i łatwiejszymi do naprawy lub wymiany.

Podobna szkoła z wielofunkcyjną klasą, została wybudowana w Ampitilova. To pokazuje, jak ważne jest zapewnienie właściwych warunków edukacji oraz jak przekłada się to na wykształcenie najmłodszych na Madagaskarze.

Od czasu budowy nowej klasy odnotowaliśmy 85-procentowy wzrost liczby zapisanych uczniów, a liczba dzieci uczęszczających na zajęcia uzupełniające, aby mogły powrócić do przerwanej nauki, wzrosła prawie dwukrotnie - z 10 do 18 w roku szkolnym 2019/2020,  mówi z dumą dyrektor Jean Clovis Randriamalaza.

Po wybudowaniu nowej klasy rodzice ponownie nabrali zaufania do szkoły, a nauczyciele bardziej się zaangażowali. Dzieci mają wreszcie szansę na naukę w odpowiednich warunkach z odpowiednimi materiałami. To niesamowite, jak wielu rodziców przychodzi teraz na zebrania szkolne. Wcześniej przychodziło może trzydzieścioro, teraz mamy po 70 osób, a czasem więcej. Dodatkowo fakt, że budowa szkoły łączy się z sadzeniem nowych drzew, jest dużym plusem. Nauczyciele i uczniowie od razu ustalili harmonogram opieki nad roślinami, za które odpowiadają, mówi dalej dyrektor Randriamalaza.

UNICEF_Itaka_Madagaskar

Wysoki poziom ubóstwa na Madagaskarze sprawia, że dzieci zamiast się uczyć – pracują. Dotyczy to aż 28% dzieci w wieku od 5 do 17 lat. Praca dzieci występuje częściej na obszarach wiejskich (24%) niż na obszarach miejskich (17%). Dla wielu rodzin opłaty szkolne są zbyt wysokie. Sytuację pogarszają częste klęski żywiołowe niszczące budynki szkolne, co dodatkowo utrudnia naukę. Nawet w normalnych warunkach 1 na 4 dzieci porzuca szkołę podstawową, a 1 na 5 dzieci porzuca gimnazjum.

UNICEF stara się zapewnić dostęp do wysokiej jakości edukacji w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach poprzez budowę szkół, zapewnienie odpowiednich do wieku mebli oraz poprzez wspieranie szkoleń dla nauczycieli i zapewnienie nowych materiałów edukacyjnych. Wysiłki mają na celu zachęcenie dziewcząt i chłopców kończących szkołę podstawową do kontynuowania nauki w gimnazjum i jego ukończenia. Dzięki wsparciu hojnych darczyńców w 2019 roku ponad 4300 dzieci w 108 szkołach podstawowych i gimnazjach skorzystało z edukacji zapewnionej przez wyszkolonych nauczycieli w nowo wybudowanych klasach, przy wsparciu udostępnionych materiałów dydaktycznych. Co najmniej 51% uczących się dzieci stanową dziewczęta.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie unicef.pl/itakadlaunicef.

***

ITAKA

ITAKA powstała w 1989 r. w Opolu, gdzie do tej pory znajduje się główna siedziba firmy. Od ponad 10 lat jest największym polskim tour operatorem, w ciągu 31-letniej działalności wprowadziła na polski rynek 51 nowych destynacji czarterowych. Każdego roku w ofercie ITAKI jest ponad 1000 hoteli na wakacje w atrakcyjnych nadmorskich kurortach i ponad 200 tras wycieczek objazdowych do najciekawszych miejsc na świecie.

Zobacz również

UNICEF Polska - Pożar w obozie dla uchodźców Rohingja w Bangladeszu

Pożar w obozie dla uchodźców Rohingja w Bangladeszu

Oświadczenie Henrietty Fore, Dyrektor Generalnej UNICEF

Więcej
Do Polski mogą wrócić groźne choroby zakaźne! UNICEF Polska apeluje do Ministra Zdrowia

Do Polski mogą wrócić groźne choroby zakaźne! UNICEF Polska apeluje do Ministra Zdrowia

Walka z dezinformacją i wspieranie rodziców w dostępie do wiarygodnych informacji na temat szczepień to główne punkty apelu.

Więcej
UNICEF: Co piąte dziecko na świecie nie ma dostępu do wystarczającej ilości czystej wody

Co piąte dziecko na świecie nie ma dostępu do wystarczającej ilości czystej wody

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Wody!

Więcej