Dzięki współpracy UNICEF Polska z ITAKĄ powstała szkoła na Madagaskarze

Madagarskar_UNICEF_Itaka

Biuro Podróży ITAKA od ponad 10 lat wspiera programy pomocowe UNICEF, działając na rzecz edukacji dzieci. W ostatnim czasie, dzięki przekazanym przez firmę środkom finansowym, UNICEF wybudował w Mahajanga (Madagaskar), szkołę z wielofunkcyjną klasą. W ciągu kolejnych 10 lat skorzysta z niej ok. 2000 dzieci. Pozyskane środki przeznaczone zostały również na szkolenia nauczycieli z regionu Boeny. Szkołę uruchomiono w lutym br.

Biuro Podróży ITAKA jest jednym z największych, niezawodnych partnerów, regularnie od ponad 10 lat wspierających programy pomocowe UNICEF. Dzięki współpracy, udało się poprawić sytuację tysięcy najbardziej potrzebujących dzieci w wielu krajach świata. W zeszłym roku UNICEF, wspólnie z ITAKĄ postawił przed sobą nowe wyzwanie: budowę szkoły na Madagaskarze.

ITAKA działa na rzecz poprawy jakości edukacji dzieci. Dzięki przekazanym przez firmę środkom finansowym, UNICEF rozpoczął w maju 2019 roku budowę szkoły w Mahajanga i zapewnił szkolenia nauczycielom, którzy zadbają o edukację dzieci w regionie Boeny.

Zajęcia w nowym budynku szkoły ruszyły w lutym 2020 roku.

Wybudowana szkoła posiada wielofunkcyjną klasę. Wybudowana nowa szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale także bezpieczne schronienie, miejsce zabawy i serce lokalnej społeczności. Zapewniając edukację dajemy dzieciom szansę na lepszą przyszłość. Projekt pozwoli zapewnić edukację dla ponad 200 dzieci rocznie z regionu Boeny.

Boeny, region w północno-zachodniej części Madagaskaru, często nawiedzają cyklony i powodzie, dlatego szkoła została zbudowana z trwałych materiałów, odpornych na działanie klęsk żywiołowych. UNICEF buduje sale lekcyjne w taki sposób, aby ich stabilne fundamenty i solidna konstrukcja z cegły zapewniły przetrwanie budynku podczas cyklonu, a odpowiednia izolacja chroniła podczas powodzi. Duże okna i drzwi zapewniają dobrą cyrkulację powietrza i światło. Cegły wykorzystane przy budowie szkoły, są wykonane z lokalnie dostępnej gliny, co czyni je tańszymi i łatwiejszymi do naprawy lub wymiany.

Podobna szkoła z wielofunkcyjną klasą, została wybudowana w Ampitilova. To pokazuje, jak ważne jest zapewnienie właściwych warunków edukacji oraz jak przekłada się to na wykształcenie najmłodszych na Madagaskarze.

Od czasu budowy nowej klasy odnotowaliśmy 85-procentowy wzrost liczby zapisanych uczniów, a liczba dzieci uczęszczających na zajęcia uzupełniające, aby mogły powrócić do przerwanej nauki, wzrosła prawie dwukrotnie - z 10 do 18 w roku szkolnym 2019/2020,  mówi z dumą dyrektor Jean Clovis Randriamalaza.

Po wybudowaniu nowej klasy rodzice ponownie nabrali zaufania do szkoły, a nauczyciele bardziej się zaangażowali. Dzieci mają wreszcie szansę na naukę w odpowiednich warunkach z odpowiednimi materiałami. To niesamowite, jak wielu rodziców przychodzi teraz na zebrania szkolne. Wcześniej przychodziło może trzydzieścioro, teraz mamy po 70 osób, a czasem więcej. Dodatkowo fakt, że budowa szkoły łączy się z sadzeniem nowych drzew, jest dużym plusem. Nauczyciele i uczniowie od razu ustalili harmonogram opieki nad roślinami, za które odpowiadają, mówi dalej dyrektor Randriamalaza.

UNICEF_Itaka_Madagaskar

Wysoki poziom ubóstwa na Madagaskarze sprawia, że dzieci zamiast się uczyć – pracują. Dotyczy to aż 28% dzieci w wieku od 5 do 17 lat. Praca dzieci występuje częściej na obszarach wiejskich (24%) niż na obszarach miejskich (17%). Dla wielu rodzin opłaty szkolne są zbyt wysokie. Sytuację pogarszają częste klęski żywiołowe niszczące budynki szkolne, co dodatkowo utrudnia naukę. Nawet w normalnych warunkach 1 na 4 dzieci porzuca szkołę podstawową, a 1 na 5 dzieci porzuca gimnazjum.

UNICEF stara się zapewnić dostęp do wysokiej jakości edukacji w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach poprzez budowę szkół, zapewnienie odpowiednich do wieku mebli oraz poprzez wspieranie szkoleń dla nauczycieli i zapewnienie nowych materiałów edukacyjnych. Wysiłki mają na celu zachęcenie dziewcząt i chłopców kończących szkołę podstawową do kontynuowania nauki w gimnazjum i jego ukończenia. Dzięki wsparciu hojnych darczyńców w 2019 roku ponad 4300 dzieci w 108 szkołach podstawowych i gimnazjach skorzystało z edukacji zapewnionej przez wyszkolonych nauczycieli w nowo wybudowanych klasach, przy wsparciu udostępnionych materiałów dydaktycznych. Co najmniej 51% uczących się dzieci stanową dziewczęta.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie unicef.pl/itakadlaunicef.

***

ITAKA

ITAKA powstała w 1989 r. w Opolu, gdzie do tej pory znajduje się główna siedziba firmy. Od ponad 10 lat jest największym polskim tour operatorem, w ciągu 31-letniej działalności wprowadziła na polski rynek 51 nowych destynacji czarterowych. Każdego roku w ofercie ITAKI jest ponad 1000 hoteli na wakacje w atrakcyjnych nadmorskich kurortach i ponad 200 tras wycieczek objazdowych do najciekawszych miejsc na świecie.

Zobacz również

UNICEF Polska - Przystań w sieci

Facebook, NASK i UNICEF Polska uruchamiają „Przystań w sieci” - ogólnopolski program szkoleniowy dla nauczycieli i uczniów

Aby wziąć udział w projekcie, nauczyciele powinni zarejestrować się na platformie przystanwsieci.pl.

Więcej
UNICEF Polska - Mycie rąk mydłem kluczowe w walce z COVID-19 i innymi chorobami zakaźnymi

Mycie rąk mydłem kluczowe w walce z COVID-19 i innymi chorobami zakaźnymi

Niestety, miliony ludzi na całym świecie nie mają dostępu do miejsc, gdzie mogą umyć ręce.

Więcej
UNICEF Polska - Życzenia z okazji Dnia Nauczyciela

Życzenia z okazji Dnia Nauczyciela

List Dyrektora Generalnego UNICEF Polska do Kadry Pedagogicznej

Więcej