10 faktów na temat wody i higieny w szkołach

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Światowy Tydzień Wody

Z okazji Światowego Tygodnia Wody prezentujemy 10 faktów na temat wody i higieny
w szkołach:

  1. Na całym świecie zaledwie 69% szkół ma podstawowy dostęp do wody pitnej*.
  2. 1 na 4 szkoły podstawowe nie ma w ogóle dostępu do wody pitnej. Na poziomie placówek ponadpodstawowych, liczba ta wynosi 1 na 6.
  3. Blisko 600 milionów dzieci nie miało podstawowego dostępu do wody pitnej w swojej szkole w 2016 roku. Mniej niż połowa szkół w Oceanii i tylko dwie trzecie szkół w Azji Środkowej i Południowej posiada dostęp do wody pitnej.
  4. Tylko 66 procent szkół na całym świecie miało w 2016 r. dostęp do podstawowych sanitariatów**.
  5. 1 na 5 szkół podstawowych nie ma żadnych toalet, a w przypadku szkół ponadpodstawowych 1 na 8.
  6. Jedna trzecia szkół w Afryce Subsaharyjskiej i Oceanii nie ma jakichkolwiek sanitariatów. W większości badanych krajów mniej niż 50 procent szkół ma toalety dostępne dla uczniów z ograniczoną mobilnością.
  7. Na całym świecie 600 milionów dzieci nie ma dostępu do podstawowych toalet w szkole.
  8. Niemal 900 milionów dzieci na całym świecie nie miało dostępu do podstawowej możliwości umycia rąk***.
  9. W co trzeciej szkole podstawowej oraz w ponad jednej czwartej szkół ponadpodstawowych nie ma możliwości umycia rąk.
  10. Ponad jedna trzecia szkół na całym świecie i połowa szkół w krajach najmniej rozwiniętych nie zapewnia uczniom i uczennicom możliwości umycia rąk.

UNICEF prowadzi programy wodno-sanitarne w szkołach w ponad 90 krajach, docierając średnio do 3 milionów dzieci rocznie. Gdy w szkołach jest dostępna woda pitna, toalety i mydło do mycia rąk, dzieci mają bezpieczne środowisko dla nauki, a dziewczynki chętniej uczęszczają do szkoły także w okresie menstruacji.

Ponadto dzieci, które uczą się odpowiednich nawyków wodno-sanitarnych w szkole, mogą wzmocnić pozytywne zachowania w swoich domach i społecznościach.

Najnowszy raport UNICEF i WHO „Woda pitna, sanitariaty i higiena w szkołach: Światowy Raport Bazowy 2018” prezentuje oszacowane globalne, regionalne i krajowe postępy
w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju zarówno dla celu WASH (SDG6), jak i edukacji (SDG4). Powyższe dane pochodzą właśnie z tej publikacji. Jest ona dostępna w języku angielskim TUTAJ.

*Podstawowy dostęp do wody pitnej oznacza wodę pochodzącą z bezpiecznego źródła, która była dostępna w szkole w momencie zbierania danych.

**Chodzi o podstawowe sanitariaty, które w momencie zbierania danych są sprawne oraz osobne dla dzieci każdej płci.

***Podstawowa możliwość umycia rąk oznacza stanowisko do mycia rąk z wodą i mydłem, dostępne w szkole w momencie zbierania danych.

Zobacz również

Raport Roczny 2024 UNICEF Polska

Raport Roczny 2024 UNICEF Polska

W 2024 roku konflikty zbrojne, zagrożenia klimatyczne, przesiedlenia i przemoc miały niszczycielski wpływ na dzieci. Mimo to, dzięki wsparciu Darczyńców i firm mogliśmy skutecznie nieść pomoc tam, gdzie była ona najbardziej potrzebna. W Raporcie Rocznym 2024 podsumowaliśmy nasze działania.

Więcej
Miliony dzieci w niebezpieczeństwie. Trzęsienia ziemi w Mjanmie

Miliony dzieci w niebezpieczeństwie. Trzęsienia ziemi w Mjanmie

W Mjanmie doszło do dwóch poważnych trzęsień ziemi o sile 7,7 w skali Richtera. To niewyobrażalna tragedia oraz pogłębienie trwającego w tym kraju kryzysu. Jeszcze przed trzęsieniami ziemi ponad 6,4 mln dzieci potrzebowało pilnej pomocy humanitarnej.

Więcej
Tworzymy Radę Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska

Tworzymy Radę Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska

Grupa Robocza ds. Rady Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska to inicjatywa powołana przez projekt ParTYcypacja oraz UNICEF Polska. Jej celem jest wypracowanie fundamentów do stworzenia Rady Dzieci i Młodzieży przy UNICEF Polska, która będzie autentycznym głosem młodego pokolenia w działaniach organizacji dotyczących praw dzieci. 

Więcej