10 faktów na temat wody i higieny w szkołach

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Światowy Tydzień Wody

Z okazji Światowego Tygodnia Wody prezentujemy 10 faktów na temat wody i higieny
w szkołach:

  1. Na całym świecie zaledwie 69% szkół ma podstawowy dostęp do wody pitnej*.
  2. 1 na 4 szkoły podstawowe nie ma w ogóle dostępu do wody pitnej. Na poziomie placówek ponadpodstawowych, liczba ta wynosi 1 na 6.
  3. Blisko 600 milionów dzieci nie miało podstawowego dostępu do wody pitnej w swojej szkole w 2016 roku. Mniej niż połowa szkół w Oceanii i tylko dwie trzecie szkół w Azji Środkowej i Południowej posiada dostęp do wody pitnej.
  4. Tylko 66 procent szkół na całym świecie miało w 2016 r. dostęp do podstawowych sanitariatów**.
  5. 1 na 5 szkół podstawowych nie ma żadnych toalet, a w przypadku szkół ponadpodstawowych 1 na 8.
  6. Jedna trzecia szkół w Afryce Subsaharyjskiej i Oceanii nie ma jakichkolwiek sanitariatów. W większości badanych krajów mniej niż 50 procent szkół ma toalety dostępne dla uczniów z ograniczoną mobilnością.
  7. Na całym świecie 600 milionów dzieci nie ma dostępu do podstawowych toalet w szkole.
  8. Niemal 900 milionów dzieci na całym świecie nie miało dostępu do podstawowej możliwości umycia rąk***.
  9. W co trzeciej szkole podstawowej oraz w ponad jednej czwartej szkół ponadpodstawowych nie ma możliwości umycia rąk.
  10. Ponad jedna trzecia szkół na całym świecie i połowa szkół w krajach najmniej rozwiniętych nie zapewnia uczniom i uczennicom możliwości umycia rąk.

UNICEF prowadzi programy wodno-sanitarne w szkołach w ponad 90 krajach, docierając średnio do 3 milionów dzieci rocznie. Gdy w szkołach jest dostępna woda pitna, toalety i mydło do mycia rąk, dzieci mają bezpieczne środowisko dla nauki, a dziewczynki chętniej uczęszczają do szkoły także w okresie menstruacji.

Ponadto dzieci, które uczą się odpowiednich nawyków wodno-sanitarnych w szkole, mogą wzmocnić pozytywne zachowania w swoich domach i społecznościach.

Najnowszy raport UNICEF i WHO „Woda pitna, sanitariaty i higiena w szkołach: Światowy Raport Bazowy 2018” prezentuje oszacowane globalne, regionalne i krajowe postępy
w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju zarówno dla celu WASH (SDG6), jak i edukacji (SDG4). Powyższe dane pochodzą właśnie z tej publikacji. Jest ona dostępna w języku angielskim TUTAJ.

*Podstawowy dostęp do wody pitnej oznacza wodę pochodzącą z bezpiecznego źródła, która była dostępna w szkole w momencie zbierania danych.

**Chodzi o podstawowe sanitariaty, które w momencie zbierania danych są sprawne oraz osobne dla dzieci każdej płci.

***Podstawowa możliwość umycia rąk oznacza stanowisko do mycia rąk z wodą i mydłem, dostępne w szkole w momencie zbierania danych.

Zobacz również

W 2023 roku głodu doświadczyło 733 mln osób

W 2023 roku głodu doświadczyło 733 mln osób

Pogłębiające się globalne kryzysy przyczyniają się do utrzymującego się trzeci rok z rzędu wysokiego poziomu niedożywienia. W 2023 r. głodu doświadczyła co 11 osoba na świecie i co 5 w Afryce – wynika z najnowszego raportu o stanie bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie (SOFI), opublikowanego przez pięć wyspecjalizowanych agend Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Więcej
Jak rozmawiać z dzieckiem o zmianie klimatu

Jak rozmawiać z dzieckiem o zmianie klimatu

Rozmowa o zmianie klimatu z dzieckiem może być trudna dla wielu rodziców. To naturalne, że chcemy chronić dzieci przed stresem i zmartwieniami. Jednak jest ona niezbędna, aby nasze pociechy nie czerpały informacji z niepewnych źródeł.

Więcej
Śmiercionośny atak na Ukrainę

Śmiercionośny atak na Ukrainę

Podczas śmiercionośnego ataku rakietowego na Ukrainę zginęło lub zostało rannych co najmniej 150 osób. Poważnym uszkodzeniom uległ szpital dziecięcy Okhmatdyt w Kijowie - największy w kraju ośrodek medyczny dla najmłodszych. 

Więcej