10 faktów na temat wody i higieny w szkołach

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Światowy Tydzień Wody

Z okazji Światowego Tygodnia Wody prezentujemy 10 faktów na temat wody i higieny
w szkołach:

  1. Na całym świecie zaledwie 69% szkół ma podstawowy dostęp do wody pitnej*.
  2. 1 na 4 szkoły podstawowe nie ma w ogóle dostępu do wody pitnej. Na poziomie placówek ponadpodstawowych, liczba ta wynosi 1 na 6.
  3. Blisko 600 milionów dzieci nie miało podstawowego dostępu do wody pitnej w swojej szkole w 2016 roku. Mniej niż połowa szkół w Oceanii i tylko dwie trzecie szkół w Azji Środkowej i Południowej posiada dostęp do wody pitnej.
  4. Tylko 66 procent szkół na całym świecie miało w 2016 r. dostęp do podstawowych sanitariatów**.
  5. 1 na 5 szkół podstawowych nie ma żadnych toalet, a w przypadku szkół ponadpodstawowych 1 na 8.
  6. Jedna trzecia szkół w Afryce Subsaharyjskiej i Oceanii nie ma jakichkolwiek sanitariatów. W większości badanych krajów mniej niż 50 procent szkół ma toalety dostępne dla uczniów z ograniczoną mobilnością.
  7. Na całym świecie 600 milionów dzieci nie ma dostępu do podstawowych toalet w szkole.
  8. Niemal 900 milionów dzieci na całym świecie nie miało dostępu do podstawowej możliwości umycia rąk***.
  9. W co trzeciej szkole podstawowej oraz w ponad jednej czwartej szkół ponadpodstawowych nie ma możliwości umycia rąk.
  10. Ponad jedna trzecia szkół na całym świecie i połowa szkół w krajach najmniej rozwiniętych nie zapewnia uczniom i uczennicom możliwości umycia rąk.

UNICEF prowadzi programy wodno-sanitarne w szkołach w ponad 90 krajach, docierając średnio do 3 milionów dzieci rocznie. Gdy w szkołach jest dostępna woda pitna, toalety i mydło do mycia rąk, dzieci mają bezpieczne środowisko dla nauki, a dziewczynki chętniej uczęszczają do szkoły także w okresie menstruacji.

Ponadto dzieci, które uczą się odpowiednich nawyków wodno-sanitarnych w szkole, mogą wzmocnić pozytywne zachowania w swoich domach i społecznościach.

Najnowszy raport UNICEF i WHO „Woda pitna, sanitariaty i higiena w szkołach: Światowy Raport Bazowy 2018” prezentuje oszacowane globalne, regionalne i krajowe postępy
w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju zarówno dla celu WASH (SDG6), jak i edukacji (SDG4). Powyższe dane pochodzą właśnie z tej publikacji. Jest ona dostępna w języku angielskim TUTAJ.

*Podstawowy dostęp do wody pitnej oznacza wodę pochodzącą z bezpiecznego źródła, która była dostępna w szkole w momencie zbierania danych.

**Chodzi o podstawowe sanitariaty, które w momencie zbierania danych są sprawne oraz osobne dla dzieci każdej płci.

***Podstawowa możliwość umycia rąk oznacza stanowisko do mycia rąk z wodą i mydłem, dostępne w szkole w momencie zbierania danych.

Zobacz również

Jak UNICEF wykorzystuje drony, aby pomagać dzieciom?

Jak UNICEF wykorzystuje drony, aby pomagać dzieciom?

W UNICEF od 2016 roku wykorzystujemy drony, które umożliwiają nam dostarczanie niezbędnych produktów zdrowotnych, takich jak szczepionki, leki czy próbki diagnostyczne, do odległych obszarów, w tym wysp czy regionów górskich.

Więcej
Eskalacja przemocy seksualnej w Sudanie

Eskalacja przemocy seksualnej w Sudanie

Od 2 lat w Sudanie trwa brutalny, ogólnokrajowy konflikt zbrojny. Dzieci są ofiarami przemocy – w tym gwałtów i napaści na tle seksualnym. Od początku 2024 roku odnotowano 221 gwałtów na niepełnoletnich.

Więcej
Sprawdzamy, jak realizowane są zalecenia Komitetu Praw Dziecka ONZ dla Polski

Sprawdzamy, jak realizowane są zalecenia Komitetu Praw Dziecka ONZ dla Polski

Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci, kwestia pieczy zastępczej i sytuacja dzieci z doświadczeniem uchodźczym – to główne zagadnienia z raportu zaprezentowanego podczas spotkania sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży w Sejmie RP. 

Więcej