Jak Polscy uczniowie pomogli dzieciom w Mali?

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
MALI_UNICEF_17

W semestrze zimowym roku szkolnego 2015/2016 UNICEF Polska zaprosił szkoły i przedszkola do wzięcia udziału w projekcie edukacyjno-pomocowym „MALI uczniowie idą do szkoły”. Jego celem było zapoznanie dzieci z działaniami UNICEF na świecie, a także rozwijanie wśród młodego pokolenia postawy zaangażowania społecznego.

Do akcji włączyło się ponad 800 placówek z całej Polski. W ramach projektu nauczyciele otrzymali od UNICEF zestawy materiałów dydaktycznych, dzięki którym mogli przeprowadzić cykl zajęć poświęconych sytuacji dzieci w Mali.

Skupiliśmy się przede wszystkim na problemie dostępu do edukacji -  uczniowie dowiedzieli się, jak przedstawia się sytuacja szkolnictwa na świecie, w jakich regionach świata dostęp do edukacji jest ograniczony i dlaczego, a także jak z tą kwestią radzi sobie Mali.

Dzieci i młodzież zaangażowały się także w pomoc swoim rówieśnikom w Mali, dla których podjęcie edukacji jest wielkim marzeniem, niestety często nieosiągalnym. Prawie połowa populacji dzieci w Mali – jednym z najbiedniejszych krajów świata - nie chodzi do szkoły. W ramach akcji uczniowie przygotowywali specjalne książki - cegiełki. Każdy mógł stworzyć dowolną książkę – krótką opowieść przygodową, bajkę, opowiadanie, tomik poezji czy też komiks. Rodzaj literatury, jak i technika wykonania były dowolne. Najważniejszym narzędziem była bogata wyobraźnia, dzięki której powstały przepiękne i oryginalne dzieła. Wszystkie te prace zostały zaprezentowane przez uczniów podczas „Dnia Książki dla Afryki” zorganizowanego w ich placówce.Zaproszeni do szkół goście mogli nabyć wybraną książkę, przekazując w zamian darowiznę na rzecz dzieci w Mali.

Dzięki tej akcji udało się pozyskać ponad 338 tysięcy złotych, które zostaną wykorzystane na budowę szkół i zagwarantowanie dzieciom w Mali dostępu do edukacji.W imieniu przyszłych uczniów z Mali dziękujemy!

Dodatkowym elementem projektu był konkurs na najciekawszą książkę przygotowaną przez uczniów. Jury konkursu miało niezwykle trudne zadanie, gdyż wyłonienie jednej książki (z ponad 300 zgłoszonych z całej Polski) było prawie niewykonalne. Po burzliwych obradach, zdecydowaliśmy, iż laureatem konkursu i zdobywcą nagrody zostało Gimnazjum nr 2 w Koluszkach za fantastyczną pracę – komiks pt. „Tiger”. To właśnie uczniów tej szkoły odwiedził 16 maja br. Artur Żmijewski, Ambasador Dobrej Woli UNICEF.

Gratulujemy zwycięzcom, ale i wszystkim, którzy zaangażowali się w to ogromne przedsięwzięcie, jakim była kampania „MALI uczniowie idą do szkoły”. Nagrodą dla nas wszystkich niech będą uśmiechnięte buzie dzieci z Mali.

Zobacz również

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej
Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Dzieci w Sudanie doświadczają przemocy, ale także są jej świadkami. Powoduje to u nich silny stres emocjonalny, prowadzący do problemów ze zdrowiem psychicznym.

Więcej