Szkoły na linii frontu we wschodniej Ukrainie

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
UN0150817

10-letnia Lera Nagormay siedzi w klasie w szkole w Marince, w Obwodzie Donieckim na Ukrainie. Gdy w 2013 r. wybuchł konflikt, Marinka znalazła się na linii frontu.

Pewnego dnia szłam do szkoły – opowiada Lera – a kiedy przyszłam, wszystkie dzieci były już w schronie. Ostrzał zaczął się, gdy byłam jeszcze w drodze do schronu i musiałam się bardzo pospieszyć.

Szkoła nadal ma cotygodniowe ćwiczenia, podczas których uczniowie chowają się w bunkrze pod budynkiem. W długim, zimnym pomieszczeniu, krzesła dla mniejszych dzieci ustawione są w jednym rzędzie wzdłuż ściany. Czasami zabieramy tutaj zabawki, żeby się nie nudzić w trakcie czekania – mówi Lera.

W holu szkoły stoi uzbrojony funkcjonariusz policji. Po tym, jak jedno z dzieci postrzelono na placu zabaw, uczniowie nie mogą już bawić się na zewnątrz. Wycieczki nie wchodzą w grę z powodu zagrożenia, jakie stwarzają miny i niewybuchy.

Musimy cały czas przebywać wewnątrz szkoły, nie można bawić się na dworze podczas przerw. Chłopcy grają w piłkę na korytarzu – mówi Lera. Nie wybiją szyb, ponieważ w oknach są worki z piaskiem. 

UN0150819

Sytuacja na wschodzie Ukrainy cały czas pozostaje niestabilna. Pomimo porozumienia o zawieszeniu broni, zawartego w lipcu 2017, walki wciąż trwają.

Życie dzieci i ich rodzin, zwłaszcza tych zamieszkujących linię graniczną, jest nadal zagrożone.

Według raportu UNICEF ponad 19 000 dzieci żyje w odległości 5 kilometrów od linii granicznej, która oddziela tereny kontrolowane przez siły rządowe od separatystów. Tam walki są najbardziej dotkliwe.

Ponad 12 000 dzieci doświadcza ostrzału co najmniej raz w miesiącu. Nieustające, codzienne poczucie zagrożenia może prowadzić do długotrwałych problemów psychospołecznych u dzieci.

Ponad trzy czwarte dyrektorów i nauczycieli ze szkół w pobliżu linii granicznej, zgłosiło uderzające zmiany w zachowaniu uczniów przed i po rozpoczęciu wojny. W najbardziej dotkniętych dzielnicach wiele dzieci wykazuje objawy stresu pourazowego. UNICEF szacuje, że 703 000 uczniów i nauczycieli w ponad 3 500 placówek edukacyjnych doświadcza skumulowanych konsekwencji psychologicznych.

Ponad czteroletni konflikt na wschodniej Ukrainie druzgocąco odbija się na systemie edukacji – ponad 700 zniszczonych placówek edukacyjnych, ponad 220 000 dziewcząt i chłopców zmuszonych do uczenia się w zmilitaryzowanym otoczeniu, w samym środku gwałtownych walk i zagrożenia związanego z minami i niewybuchami. Uczniowie znajdują się w niebezpieczeństwie ze względu na bliskość terenów wojskowych, takich jak bazy, magazyny i punkty kontroli bezpieczeństwa.

Dzieci uczą się w szkołach z dziurami od kul w ścianach i workami z piaskiem w oknach, ze schronami przeciwpancernymi w piwnicach i odłamkami pocisków na boiskach szkolnych – alarmuje przedstawicielka UNICEF ds. Ukrainy Giovanna Barberis. – System edukacji we wschodniej Ukrainie znajduje się w krzyżowym ogniu walk od ponad czterech lat. Wszystkie strony konfliktu muszą szanować międzynarodowe prawo humanitarne i zapewnić dzieciom bezpieczne miejsca do nauki w szkołach.

Na całej wschodniej Ukrainie UNICEF pomaga zapewnić wsparcie psychospołeczne i edukację w zakresie zagrożeń minowych setkom tysięcy dzieci, młodzieży i opiekunów. UNICEF wspiera również naprawy zniszczonych szkół i przedszkoli oraz dostarcza niezbędne materiały edukacyjne, takie jak zestawy edukacyjne, zestawy mebli i sprzęt sportowy.

W tym roku UNICEF zaapelował o 23,6 miliona dolarów na pilną pomoc humanitarną dla dzieci i rodzin dotkniętych konfliktem we wschodniej Ukrainie. Dotychczas zebrano niespełna 15 procent niezbędnej kwoty.

Zobacz również

Eskalacja przemocy seksualnej w Sudanie

Eskalacja przemocy seksualnej w Sudanie

Od 2 lat w Sudanie trwa brutalny, ogólnokrajowy konflikt zbrojny. Dzieci są ofiarami przemocy – w tym gwałtów i napaści na tle seksualnym. Od początku 2024 roku odnotowano 221 gwałtów na niepełnoletnich.

Więcej
Sprawdzamy, jak realizowane są zalecenia Komitetu Praw Dziecka ONZ dla Polski

Sprawdzamy, jak realizowane są zalecenia Komitetu Praw Dziecka ONZ dla Polski

Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci, kwestia pieczy zastępczej i sytuacja dzieci z doświadczeniem uchodźczym – to główne zagadnienia z raportu zaprezentowanego podczas spotkania sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży w Sejmie RP. 

Więcej
Czy dzieci w Polsce naprawdę są szczęśliwe? Wyniki badania UNICEF Polska

Czy dzieci w Polsce naprawdę są szczęśliwe? Wyniki badania UNICEF Polska

Zaskakujące rozbieżności w postrzeganiu szczęścia dzieci ujawnia nasz najnowszy raport „Prawa dziecka w Polsce 2024". Większość rodziców jest przekonana o dobrym samopoczuciu swoich dzieci, ale one mają odmienne zdanie.

Więcej