IKEA to największy partner korporacyjny UNICEF na świecie. Firma wspiera UNICEF od końca lat 80., początkowo poprzez zakup kart charytatywnych, aż po partnerstwo generalne zawiązane w 2000 roku. Do tej pory IKEA przekazała na działania UNICEF ponad 190 mln dolarów.
Współpraca UNICEF z IKEA rozpoczęła się od programu zwalczania przymusowej pracy dzieci. UNICEF wspierał firmę w opracowaniu kodu postępowania i zasad współpracy z podwykonawcami, tak, by prawa dzieci były zawsze przestrzegane.
Od ponad 10 lat IKEA (teraz za pośrednictwem Fundacji IKEA) wspiera działania UNICEF na rzecz dzieci przekazując wsparcie finansowe i rzeczowe na konkretne programy, kupując karty charytatywne UNICEF oraz promując działania UNICEF wśród pracowników i klientów sklepów IKEA na całym świecie. Jedną z bardziej rozpoznawalnych akcji jest charytatywna kampania „1 euro to majątek”.
Podczas prowadzonej pod koniec każdego roku akcji ze sprzedaży każdej zabawki pluszowej oraz książki IKEA Foundation przekazuje 1 euro na wsparcie programów edukacyjnych prowadzonych na całym świecie przez UNICEF i Save the Children. W 2017 roku fundusze trafiły do Chin, Indii, Indonezji oraz Kenii, z czego ponad 1 mln złotych zostało zebrane i przekazane przez UNICEF Polska.