UNICEF Polska - Klimat dla młodych

Akcje edukacyjne

Klimat dla Młodych

Czy wiesz, że:

  • Kryzys klimatyczny to kryzys praw dziecka.
  • Młodzi ludzie są najmniej odpowiedzialni za spowodowanie zmian klimatycznych, ale najdotkliwiej odczuwają ich skutki.
  • Dzieci i młodzież chcą aktywnie działać na rzecz klimatu, ale potrzebują do tego narzędzi i wsparcia dorosłych.
  • Każdy z nas może zaangażować się w działania na rzecz ochrony środowiska i klimatu.

Młodzi ludzie przejmują się przyszłością planety, martwią się postępującymi zmianami klimatu oraz degradacją środowiska. Z badań wynika, że co czwarty młody człowiek boi się zmian klimatu. Młodzież jest świadoma, że aby coś zmienić trzeba działać, a co najważniejsze jest do tego gotowa! Dlatego UNICEF na całym świecie oddaje młodym głos, włącza w dyskusję na temat klimatu, edukuje i tworzy przestrzeń do bycia aktywnym. Konwencja o prawach dziecka gwarantuje wszystkim dzieciom dostęp do rzetelnych źródeł wiedzy, a także do uczestniczenia w procesach podejmowania decyzji w kwestiach, które ich dotyczą. Młodzi ludzie mogą i powinni angażować się w działania, które są dla nich istotne, a klimat i związana z nim przyszłość planety, dotyczą ich najmocniej. 

Idea projektu

Zapraszamy do projektu edukacyjnego "Klimat dla Młodych", którego celem jest kształtowanie świadomości w zakresie znaczenia ekologicznego stylu życia oraz inspirowanie dzieci, młodzieży, a także nauczycieli i pedagogów do podejmowania aktywności w tym obszarze. Wszyscy możemy przyczynić się swoim działaniem do tworzenia bezpiecznego klimatu dla młodych. 

Projekt UNICEF „Klimat dla Młodych” ma na celu nie tylko poszerzanie wiedzy uczniów w zakresie ekologii, ale przede wszystkim pokazanie młodemu pokoleniu, że mogą być aktywni w tym obszarze i budzić świadomość reszty społeczeństwa. Młodzi ludzie inspirują się przykładem, dlatego specjalnie dla nich zaprosiliśmy do projektu młodych aktywistów klimatycznych z Konina, którzy opowiedzieli nam, jak młodzi ludzie mogą włączać się w działania na rzecz środowiska. Ich aktywność jest możliwa także dzięki otwartości władz miasta, dla którego kwestie klimatu są ważnym elementem polityki miejskiej. Przedstawiciel Samorządu opowiedział, jak gmina realizuje cele związane z ochroną klimatu i co najważniejsze - jak włącza w te działania młodych. 

Chcemy inspirować także nauczycieli do podejmowania tematyki środowiskowej w swojej pracy z podopiecznymi. Wielu z Was jest niezwykle aktywnych w tym obszarze, zachęcamy więc do korzystania z wzajemnych doświadczeń. Swoimi pomysłami i skutecznymi działaniami podzieliła się pani Elżbieta Butkiewicz ze Szkoły Podstawowej w Płocicznie-Tartak, wyróżniona tytułem Klimatycznego Nauczyciela Roku 2022. Mamy nadzieję, że ten przykład zainspiruje Was do działania!   

Do kogo skierowany jest projekt? 

Do przedszkoli, szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. 

Zestaw materiałów edukacyjnych

We współpracy z ekspertami przygotowaliśmy zestaw materiałów, który umożliwi przeprowadzenie zajęć z dziećmi i młodzieżą na temat klimatu oraz pomoże zaplanować dodatkowe aktywności. Jakie materiały przygotowaliśmy?:

  • Podręcznik „Klimat dla Młodych” – materiał dydaktyczny, zawierający podstawowe informacje dotyczące tematu ekologii wraz ze scenariuszami zajęć dla różnych grup wiekowych. Jest to kompendium wiedzy, które pomoże zaplanować zajęcia i aktywności dla uczniów.
  • Materiały filmowe – do projektu zaprosiliśmy specjalnych gości – osoby, które podzieliły się swoimi aktywnościami w obszarze klimatu. I tak nagraliśmy materiały wideo z udziałem Młodych Ambasadorów Klimatu oraz przedstawicielem władz miasta Konina. Przygotowaliśmy także materiał dla nauczycieli z udziałem osoby wyróżnionej tytułem Klimatycznego Nauczyciela Roku 2022. 
  • Inspirownik klimatyczny – materiał zawierający inspiracje i konkretne działania, z zakresu ochrony środowiska i klimatu. Znajdują się w nim także przykłady zaangażowania młodych ludzi w działania na rzecz klimatu – galeria młodych aktywistów klimatycznych z Polski i ze świata. Potraktujcie ich aktywność jako inspirację do własnego działania. 

Jak zorganizować projekt w placówce?

  1.  Zgłoś placówkę do projektu edukacyjnego. Rejestracja do projektu trwa do 19 maja. Szczegółowe informacje na temat rejestracji do akcji znajdują się w regulaminie projektu.
  2. Zapoznaj się z materiałami projektu i zorganizuj zajęcia poświęcone tematyce ekologii – wykorzystując udostępnione scenariusze, zaplanuj lekcje. Skorzystaj także z pozostałych materiałów dydaktycznych, które przygotowaliśmy do projektu. Obejrzyj film z udziałem Klimatycznego Nauczyciela Roku 2022 i zastanów się, które z pomysłów możesz wcielić w życie w swojej pracy. Skorzystaj ze wskazówek i przystąpcie do działania razem z uczniami.
  3. Działajcie! – obejrzyjcie wspólnie z uczniami filmy – z udziałem Młodych Ambasadorów Klimatu oraz przedstawiciela samorządu. Następnie zastanówcie się, jakie działania możecie podjąć – indywidualnie i w grupie. Czy macie w swojej społeczności aktywnych młodych ludzi, którzy mogliby zmotywować resztę społeczności do proekologicznych działań? Zorganizujcie z nimi spotkanie i wspólnie pomyślcie, co możecie zrobić. Zaproście także do szkoły (lub odwiedźcie w urzędzie) przedstawicieli lokalnego samorządu – miasta, gminy, wsi - i porozmawiajcie o tym, jakie działania na rzecz ochrony klimatu są podejmowane w Waszym regionie i w jaki sposób dzieci oraz młodzież mogą się w nie zaangażować. Może wypracujecie wspólnie nowe rozwiązania? 
  4. Galeria aktywistów w szkole – wykorzystując zdobytą wiedzę i informacje o działaniach młodych ludzi w obszarze ekologii, podejmijcie Wasze indywidualne wyzwania i zobowiązania do wprowadzenia zmian w stylu życia, na taki, który będzie służył bezpieczeństwu planety. Co możecie zrobić? Jakie działania każdy z nas może wprowadzić, aby zadbać o klimat? Czy możecie zainicjować takie działania w szkole i Waszych domach rodzinnych? A może wpłyniecie na środowisko lokalne? Spiszcie Wasze pomysły i plany na działanie. Postarajcie się je wdrożyć w życie. Stwórzcie w szkole Waszą własną „galerię szkolnych aktywistów klimatycznych”, w której zamieścicie zdjęcia/rysunki osób oraz opis ich aktywności w obszarze promocji ekologicznego stylu życia, tak aby stanowiły inspirację dla innych. W przypadku młodszych dzieci – przedszkolaków możecie stworzyć galerię obrazków przedstawiających wizerunki osób, które ich inspirują i stanowią wzór do naśladowania! Może w przyszłości wszyscy uczniowie i nauczyciele znajdą się w tej honorowej galerii! 😊 Trzymamy za Was kciuki!
  5. Podsumujcie Wasze działania i złóżcie raport w czerwcu z realizacji projektu na stronie UNICEF Polska. Formularz raportu będzie dostępny na Koncie koordynatora od 1 do 30 czerwca w zakładce "Szkoły". Po złożeniu raportu, udostępnione zostaną na koncie Koordynatora materiały potwierdzające udział w akcji - dyplom dla placówki oraz zaświadczenie dla Koordynatora.

Materiały niezbędne do przeprowadzenia projektu dostępne są wyłącznie on-line na koncie Koordynatora w zakładce „Szkoły”, po przyłączeniu placówki do akcji.

Przed przystąpieniem do akcji należy zapoznać się z regulaminem projektu. 

Stwórzmy razem „Klimat dla Młodych”!
 

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej