Połowa nastolatków na świecie doświadcza przemocy rówieśniczej w szkole i jej okolicach

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.

Przemoc fizyczna i różne formy dręczenia zakłócają prawidłową edukację 48% dzieci w Polsce w wieku 13-15 lat. 

Nowy Jork, 6 września 2018 r. – Połowa wszystkich uczniów na całym świecie w wieku 13-15 lat – czyli blisko 150 mln młodych ludzi – deklaruje, że doświadczyło przemocy ze strony swoich rówieśników na terenie placówki edukacyjnej lub w jej okolicy – podaje najnowszy raport UNICEF.

Raport „An Everyday Lesson: #ENDviolence in Schools” pokazuje, że przemoc rówieśnicza wśród młodzieży szkolnej – mierzona poprzez liczbę dzieci deklarujących, że padły ofiarą dręczenia (tzw. bullying) w ostatnim miesiącu lub doświadczyły przemocy fizycznej w szkole w ciągu ostatnich 12 miesięcy – jest wszechobecna. Odbija się to na samopoczuciu dzieci, ich zdolnościach oraz chęci do nauki, bez względu na region świata, w którym żyją.

Edukacja jest kluczem do budowania pokojowych społeczności, jednak dla milionów dzieci na całym świecie szkoła, sama w sobie, nie jest bezpieczna – mówi Henrietta Fore, Dyrektor Generalna UNICEF. Każdego dnia uczniowie i uczennice muszą się mierzyć z niezliczoną ilością zagrożeń, m.in. bójkami, różnorodnymi formami dręczenia – zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym, przemocową dyscypliną, presją, aby dołączyć do lokalnych gangów, molestowaniem seksualnym czy nawet przemocą z użyciem broni. Wpływa to na naukę, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do depresji, stanów lękowych a nawet samobójstwa. Przemoc jest doświadczeniem, które nie powinno być udziałem żadnego dziecka.

Raport przedstawia liczne rodzaje przemocy jakiej dzieci doświadczają w szkołach i ich okolicach. Według najnowszych danych UNICEF:

  • Na całym świecie ponad 1 na 3 uczniów wieku 13-15 lat doświadcza dręczenia. Mniej więcej podobny odsetek bierze udział w bójkach.
  • 3 na 10 uczniów w 39 krajach uprzemysłowionych przyznaje się do dręczenia rówieśników.
  • W 2017 r. potwierdzono 396 ataków na szkoły w Demokratycznej Republice Konga, 26 w Sudanie Południowym, 67 w Syrii i 20 zamachów w Jemenie.
  • Niemal 750 milionów dzieci w wieku szkolnym żyje w krajach, gdzie kary cielesne nie są w pełni zakazane.
  • Podczas gdy dziewczęta i chłopcy są jednakowo narażeni na dręczenie, dziewczynki częściej stają się ofiarami psychicznych form agresji, a chłopcy są bardziej narażeni na przemoc fizyczną.

UNICEF zwraca uwagę, że przemoc w szkołach z udziałem broni, takiej jak noże i pistolety, nadal zbiera żniwo ofiar. Podkreśla również, że w coraz bardziej cyfrowym świecie, osoby dręczące rozpowszechniają brutalne, krzywdzące i poniżające treści jednym kliknięciem.

Z raportu wynika, że w Polsce 48% uczniów w wieku 13-15 lat deklaruje, że co najmniej raz w ciągu ostatnich kilku miesięcy doświadczyło przemocy ze strony rówieśników w szkole. Gorszy wynik uzyskała m.in. Kanada (50%), Francja (51%) czy Węgry (51%). Najgorzej w zestawieniu wypada Litwa (66%) i Łotwa (63%). Najmniej nastolatków deklarujących doświadczenie przemocy rówieśniczej w szkołach jest w Szwecji (28%), Islandii (29%) i Hiszpanii (33%).

„An Everyday Lesson: #ENDviolence in Schools”jest częścią globalnej kampanii UNICEF #ENDviolence. Publikacja jest również elementem działań mających na celu wyeliminowanie przemocy ze szkół. Działania te są podejmowane wraz z innymi organizacjami członkowskimi Globalnego Partnerstwa na rzecz Zakończenia Przemocy wobec Dzieci.

Aby wyeliminować przemoc w szkołach, UNICEF wraz z partnerami wzywają do natychmiastowych działań w następujących obszarach:

  • Wprowadzenie regulacji prawnych chroniących uczniów przed przemocą w szkołach.
  • Wzmocnienie działań prewencyjnych w placówkach edukacyjnych.
  • Przekonywanie społeczności oraz osób indywidualnych do wspierania uczniów w dzieleniu się własnymi doświadczeniami przemocy oraz pracy na rzecz zmian w szkołach i społecznościach.
  • Inwestowanie w bardziej efektywne oraz sprawdzone rozwiązania, które wzmacniają bezpieczeństwo uczniów i szkół.
  • Zbieranie lepszych, bardziej szczegółowych danych dotyczących przemocy wobec dzieci w szkołach i wokół nich oraz udostępnianie informacji o skutecznych działaniach.

UNICEF zachęca młodych ludzi na całym świecie, aby odważnie opowiadali swoje historie oraz dzielili się doświadczeniami ze wspólnej pracy na rzecz poprawy obecnej sytuacji w szkołach i wyeliminowania przemocy raz na zawsze.

Raport w języku angielskim

Zobacz również

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej
Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Dzieci w Sudanie doświadczają przemocy, ale także są jej świadkami. Powoduje to u nich silny stres emocjonalny, prowadzący do problemów ze zdrowiem psychicznym.

Więcej