Już ponad 2000 nauczycieli dołączyło do projektu „Przystań w sieci”

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty.
„Przystań w sieci” to inicjatywa Facebooka, NASK i UNICEF Polska.

© UNICEF/Ueslei Marcel

Już ponad 2000 nauczycieli dołączyło do projektu „Przystań w sieci” przygotowanego przez Facebook, NASK i UNICEF Polska. Szkoły nadal mogą się zgłaszać, projekt trwa do końca roku szkolnego 2020/2021.

„Przystań w sieci” to inicjatywa Facebooka, NASK i UNICEF Polska, której celem jest zwiększenie wiedzy nauczycieli oraz uczniów w zakresie bezpieczeństwa w internecie. Od startu programu w październiku 2020 r., dołączyło do niego ponad 2000 nauczycieli i 20 000 uczniów z całego kraju. Wszystkie kursy są dostępne na stronie www.przystanwsieci.pl.

Celem projektu „Przystań w sieci” jest wykształcenie umiejętności krytycznej oceny treści oraz wyposażenie odbiorców w kompetencje niezbędne do radzenia sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci. W warunkach zdalnej edukacji, świadomość na temat odpowiedzialnego korzystania z internetu oraz edukowanie młodzieży w zakresie bezpieczeństwa online w sposób atrakcyjny i angażujący są szczególnie ważne. 

 – Cieszymy się, że materiały edukacyjne, które stworzyliśmy razem z ekspertami NASK i UNICEF Polska spotkały się z tak entuzjastycznym przyjęciem nauczycieli oraz uczniów – mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich. – Jako Facebook aktywnie pracujemy nad zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowników oraz podnoszeniem wiedzy cyfrowej, szczególnie wśród najmłodszych członków naszych społeczności, którzy coraz więcej czasu spędzają w internecie. To ambitny cel, dlatego jesteśmy dumni, że poprzez projekt „Przystań w sieci” możemy go skutecznie realizować – dodaje.

Głównym elementem „Przystani w sieci” stworzonej przez Facebook, NASK PIB i UNICEF Polska jest platforma e-learningowa zawierająca sześć dedykowanych modułów edukacyjnych: „Prywatność w sieci”, „Cyberprzemoc”, „Cyberzagrożenia”, „Szkodliwe i niebezpieczne treści”, „Cyfrowe ślady i reputacja online” oraz „Fałszywe informacje”. Dla nauczycieli i uczniów przygotowano także wiele dodatkowych materiałów pogłębiających wiedzę.

 – Projekt „Przystań w sieci” spotkał się z pozytywnym odbiorem szerokiej grupy nauczycieli i uczniów. Cieszy nas to ogromnie, że podjęte we współpracy z partnerami działania mające na celu kształtowanie świadomości młodego pokolenia w zakresie bezpieczeństwa online, stały się częścią programów nauczania w wielu szkołach, które dołączyły do projektu. Dzięki takim inicjatywom możemy skutecznie zadbać o to, aby dzieci i młodzież były świadome swoich praw, które mają też zastosowanie w internecie – dodaje Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.

 – Zainteresowanie projektem „Przystań w sieci” to dowód na to, że takie działania świetnie wpisują się w potrzeby nauczycieli. Ostatni rok był dla wielu z nich przyspieszonym kursem poruszania się po cyfrowym świecie – mówi Agnieszka Żeglińska, dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE w NASK. – Cieszę się, że NASK, jako ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa w sieci, wspiera nauczycieli i poszerza ich kompetencje. Cyfrowe zagrożenia dotyczą coraz większej liczby dzieci i młodzieży, dlatego tak ważne jest, aby kadra pedagogiczna wiedziała, jak im zapobiegać i reagować, gdy się wydarzą. „Przystań w sieci” doskonale odpowiada na te wyzwania.

Realizacja projektu przewidziana jest do końca roku szkolnego 2020/2021. W ramach „Przystani w sieci”, 30 marca oraz 13 kwietnia 2021 r. odbędą się dwie konferencje online dla nauczycieli. Wydarzenia będą dostępne dla wszystkich pedagogów, który chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat świadomego korzystania z internetu. Liczba miejsc jest ograniczona, a rejestracja na wydarzenia zostanie ogłoszona już wkrótce.

Oprócz konferencji tematycznych dla nauczycieli, zostanie również zorganizowany konkurs dla szkół. Zadaniem uczniów, którzy wezmą w nim udział będzie zaplanowanie społecznej kampanii informacyjnej poruszającej tematykę kursów dostępnych na platformie www.przystanwsieci.pl.

Projekt „Przystań w sieci” został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Wszystkie placówki, które zrealizują projekt zgodnie z jego założeniami, otrzymają Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z internetu w roku szkolnym 2020/2021.

Więcej informacji jest dostępnych jest na platformie www.przystanwsieci.pl oraz na stronach organizatorów na Facebooku:

Przestrzeń from Facebook https://www.facebook.com/PrzestrzenFb

NASK https://www.facebook.com/NASKpl

UNICEF Polska https://www.facebook.com/unicefpolska 

W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu:

Biuro Prasowe Facebooka – Piotr Czarniak, tel. 609 520 578, piotr.czarniak@hkstrategies.com
NASK PIB – Bartosz Loba, tel. 693 220 713, media@nask.pl 
UNICEF Polska – Monika Kacprzak, tel. 509 224 588, mkacprzak@unicef.pl

Zobacz również

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej
Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Wpływ wojny w Sudanie na zdrowie psychiczne dzieci

Dzieci w Sudanie doświadczają przemocy, ale także są jej świadkami. Powoduje to u nich silny stres emocjonalny, prowadzący do problemów ze zdrowiem psychicznym.

Więcej