Wspólnie ze specjalistami UNICEF, światowymi ekspertami zajmującymi się cyberprzemocą i ochroną dzieci, zespołem Facebooka, Instagrama, Tik Toka oraz Twittera opracowaliśmy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania młodzieży. Podaliśmy konkretne rozwiązania, w jaki sposób radzić sobie z przemocą w internecie.
Czym jest cyberprzemoc?
Cyberprzemoc to przemoc z użyciem narzędzia technologicznego. Może mieć miejsce na platformie społecznościowej, komunikatorze, platformach gamingowych i smartfonach. To zachowanie o charakterze powtarzalnym, którego celem jest straszenie, wywołanie złości czy wstydu wśród osób będącymi jego ofiarą. Poniżej kilka przykładów:
- rozpowszechnianie kłamstw czy udostępnianie zawstydzających zdjęć innych osób na platformach społecznościowych,
- wysyłanie przykrych wiadomości, gróźb, obrazów lub filmów przez komunikatory
- kradzież tożsamości, włamywanie się na konto i wysyłanie wiadomości w imieniu innej osoby.
Przemoc offline i online mogą mieć miejsce jednocześnie. Jednak cyberprzemoc pozostawia po sobie ślad w internecie. Ślad, który może dostarczyć przydatnych dowodów do powstrzymania przemocy.
Jeśli obawiasz się o swoje bezpieczeństwo online lub odczuwasz niepokój z powodu sytuacji, która spotkała Cię w Internecie, możesz skorzystać z pomocy specjalistów Dyżurnet https://dyzurnet.pl/dla-uzytkownikow.
Możesz także zwrócić się do zaufanej osoby dorosłej.
1. Czy jestem ofiarą cyberprzemocy? Jaka jest różnica pomiędzy bullyingiem a żartami?
UNICEF:
Wszyscy znajomi robią sobie czasami kawały, ale zdarza się, że momentami trudno dostrzec, gdzie przebiega granica pomiędzy żartami a krzywdzeniem, zwłaszcza jeśli ma to miejsce w internecie. Często słyszymy przecież tłumaczenia typu „tylko żartowałem” albo „Nie traktuj tego serio”.
Jeśli czujesz się skrzywdzony lub uważasz, że inni śmieją się z Ciebie zamiast wspólnie z Tobą, wtedy żarty zaszły za daleko. Jeśli sprawia Ci to przykrość i osoba, która to robi nie przestaje, pomimo Twoje wyraźnej prośby, aby przestała, to jest to już zachowanie przemocowe.
Przemoc w internecie przyciąga uwagę zdecydowanie większej grupy ludzi, w tym także nieznajomych, obcych. Jeśli coś sprawia Ci przykrość, wiedz, że nie powinieneś się na to godzić.
Jeśli jest Ci z czymś źle i nie możesz tego sam powstrzymać, warto zwrócić się o pomoc. Istotą walki z cyberprzemocą nie jest wyłącznie wskazanie sprawców, ale także uświadamianie, że każdy zasługuje na szacunek – zarówno online, jak i w prawdziwym życiu.
2. Jakie są skutki cyberprzemocy?
UNICEF:
Kiedy dochodzi do cyberprzemocy możesz odnosić wrażenie, że jesteś atakowany nawet w swoim własnym domu. Czujesz wtedy, że nie masz jak uciec. Takie wrażenia mogą towarzyszyć człowiekowi przez długi czas i wpływać w różny sposób, powodując problemy, w tym:
Mentalne – poczucie smutku, wstydu, niskie poczucie własnej wartości, złość,
Emocjonalne – poczucie zawstydzenia, utrata chęci do robienia rzeczy, które sprawiały zwykle radość,
Psychiczne – zmęczenie, problemy ze snem, bóle brzucha, bóle głowy.
Poczucie wstydu i bycie wyśmiewanym przez innych powoduje, że zaczynasz unikać rozmowy z innymi, starasz się poradzić sobie samodzielnie z trudną sytuacją. W ekstremalnych przypadkach, zdarza się, że cyberprzemoc jest powodem targnięcia się na swoje życie.
Cyberprzemoc może wpływać na nas w różny sposób. Ważna jest jednak świadomość, że można sobie z nią poradzić i odzyskać poczucie własnej wartości oraz zdrowie.
3. W jaki sposób cyberbullying wpływa na zdrowie psychiczne?
UNICEF:
Kiedy doświadczysz cyberprzemocy, możesz zacząć odczuwać wstyd, zdenerwowanie, niepokój i niepewność w związku z tym, co mówią lub myślą o Tobie ludzie. Może to prowadzić do wycofania się z kontaktów z przyjaciółmi i rodziną, negatywnych myśli i samooceny, poczucia winy z powodu rzeczy, które się zrobiło lub których się nie zrobiło, bądź poczucia, że jest się negatywnie ocenianym. Częste jest także poczucie osamotnienia, przytłoczenia, mogą też pojawić się bóle głowy, mdłości lub bóle brzucha.
Możesz stracić motywację do robienia rzeczy, które zwykle lubisz robić i czuć się odizolowany od ludzi, których kochasz i którym ufasz. Może to utrwalać negatywne uczucia i myśli, które mogą negatywnie wpływać na Twoje zdrowie psychiczne i samopoczucie.
Opuszczanie szkoły jest kolejnym skutkiem cyberprzemocy i może wpływać na zdrowie psychiczne młodych ludzi, którzy sięgają po substancje takie jak alkohol i narkotyki lub zaczynają przejawiać agresywne zachowania, aby poradzić sobie ze swoim bólem psychicznym i fizycznym. Rozmowa z przyjacielem, członkiem rodziny lub psychologiem szkolnym, któremu ufasz, może być pierwszym krokiem do uzyskania pomocy.
Wpływ cyberprzemocy na zdrowie psychiczne może być różny w zależności od medium, za pośrednictwem którego do niej dochodzi. Nękanie za pośrednictwem wiadomości tekstowych lub poprzez zdjęcia/filmy na platformach mediów społecznościowych jest bardzo szkodliwe dla nastolatków.
Tik Tok:
Cyberprzemoc może mieć potencjalnie negatywny wpływ na zdrowie psychiczne ludzi. Dlatego tak ważne jest, abyś zwrócił się do kogoś zaufanego - rodzica, nauczyciela, przyjaciela lub opiekuna - i poinformował go o tym, przez co przechodzisz, aby mógł Ci pomóc. Nasz przewodnik dotyczący zapobiegania zastraszaniu zawiera listę zasobów, które mogą pomóc Ci znaleźć wsparcie. Stworzyliśmy również Przewodnik dla opiekunów dotyczący bezpieczeństwa cyfrowego, aby mogli pomóc swoim nastolatkom w nauce o bezpieczeństwie cyfrowym i zarządzaniu swoją obecnością w sieci. Zawiera on wskazówki, które stworzyliśmy we współpracy z rodzicami i młodymi ludźmi, dotyczące rodzaju wsparcia, jakie młodzież może otrzymać.
4. Z kim powinienem porozmawiać, jeśli ktoś nęka mnie w sieci? Dlaczego zgłaszanie jest ważne?
UNICEF:
Jeśli uważasz, że jesteś nękany, pierwszym krokiem jest szukanie pomocy u kogoś, komu ufasz, np. u rodziców, członka bliskiej rodziny lub innej zaufanej osoby dorosłej.
W swojej szkole możesz zwrócić się do psychologa, trenera sportowego lub ulubionego nauczyciela - online lub osobiście. Jeśli nie czujesz się komfortowo rozmawiając z kimś znajomym, poszukaj w swoim kraju telefonu zaufania, aby porozmawiać z profesjonalnym doradcą.
Jeśli do znęcania się dochodzi na platformie społecznościowej, rozważ zablokowanie osoby znęcającej się i formalne zgłoszenie jej zachowania na samej platformie. Firmy z branży mediów społecznościowych są zobowiązane do zapewnienia bezpieczeństwa swoim użytkownikom.
Aby zakończyć proceder znęcania się, należy je zidentyfikować, a zgłoszenie tego faktu jest kluczowe.
Pomocne może być zebranie dowodów - wiadomości tekstowych i zrzutów ekranu postów z mediów społecznościowych - aby pokazać, co się dzieje.
Aby zatrzymać znęcanie się, należy je zidentyfikować i zgłosić. Może to również pomóc w pokazaniu prześladowcy, że jego zachowanie jest nie do przyjęcia.
Jeśli znajdujesz się w niebezpieczeństwie, powinieneś skontaktować się z policją lub służbami ratunkowymi w swoim kraju.
Facebook/Instagram:
Jeśli jesteś zastraszany w sieci, zachęcamy do rozmowy z rodzicem, nauczycielem lub kimś innym, komu możesz zaufać - masz prawo do bezpieczeństwa i wsparcia.
Ułatwiamy również zgłaszanie wszelkich przypadków nękania bezpośrednio na Facebooku lub Instagramie.
Zawsze możesz anonimowo zgłosić post, komentarz, story lub wiadomości bezpośrednie na Facebooku lub Instagramie.
Mamy zespół, który przegląda takie zgłoszenia 24/7 na całym świecie w 50+ językach, a my usuniemy wszystko, co jest obraźliwe lub zastraszanie. Zgłoszenia te są zawsze anonimowe.
Na Facebooku mamy przewodnik, który pomoże Ci przeprowadzić Cię przez proces radzenia sobie z zastraszaniem - lub co zrobić, jeśli widzisz, że ktoś inny jest zastraszany. Na Instagramie mamy Przewodnik dla rodziców, który zawiera zalecenia dla rodziców, opiekunów i zaufanych osób dorosłych dotyczący cyberprzemocy, z których także możesz dowiedzieć się więcej o naszych narzędziach bezpieczeństwa i narzędziach przeciwdziałających nękaniu.
TikTok:
Każdy ma prawo czuć się bezpiecznie, być traktowany z szacunkiem i godnością. Zastraszanie i nękanie są niezgodne z inkluzywnym środowiskiem, które promujemy na TikToku.
Jeśli kiedykolwiek poczujesz, że ktoś Cię nęka lub w inny sposób zachowuje się nieodpowiednio, zwróć się do kogoś, komu ufasz - na przykład do rodzica, nauczyciela lub opiekuna - kto może udzielić Ci wsparcia.
Wykorzystujemy zarówno technologię, jak i tysiące specjalistów ds. bezpieczeństwa, aby pomóc w powstrzymaniu zastraszania na TikToku. Zachęcamy również członków naszej społeczności do korzystania z łatwych narzędzi raportowania w aplikacji, aby powiadomić nas, jeśli oni sami lub ktoś, kogo znają, doświadczył nękania. Możesz zgłaszać filmy, komentarze, konta i wiadomości bezpośrednie, abyśmy mogli podjąć odpowiednie działania i pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa. Zgłoszenia są zawsze poufne.
Więcej informacji można znaleźć w naszym przewodniku dla nastolatków, opiekunów i wychowawców na temat rozpoznawania i zapobiegania znęcaniu się oraz udzielania wsparcia.
Twitter:
Niełatwo jest poradzić sobie z zastraszaniem w sieci. Jeśli jesteś ofiarą cyberprzemocy, najważniejszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest zapewnienie sobie bezpieczeństwa. Ważne jest, aby mieć kogoś, z kim można porozmawiać o tym, co się przeżywa. Może to być nauczyciel, inna zaufana osoba dorosła lub rodzic. Porozmawiaj z rodzicami i przyjaciółmi o tym, co zrobić, jeśli Ty lub Twój przyjaciel jesteście ofiarami cyberprzemocy.
Zachęcamy do zgłaszania kont, które mogą naruszać nasze zasady. Możesz to zrobić w naszym Centrum Pomocy lub poprzez mechanizm raportowania w Tweecie, klikając opcję "Report a Tweet".
5. Jestem ofiarą cyberprzemocy, ale boję się zwrócić do moich rodziców. Co mogę zrobić?
UNICEF:
Jeśli jesteś ofiarą cyberprzemocy, zwrócenie się do zaufanej osoby jest najważniejszym krokiem, który powinieneś zrobić.
Rozmowa z rodzicami nie dla wszystkich jest łatwym doświadczeniem. Ale jest kilka rzeczy, które mogą Ci w tym pomóc. Wybierz odpowiedni czas, aby rodzice mogli poświęcić Ci całą uwagę. Wyjaśnij, jak poważna ta sytuacja jest dla Ciebie.
Pamiętaj, że rodzice mogą nie być tak zaawansowani technologicznie jak Ty, dlatego możliwe, że będą potrzebowali Twojej pomocy, aby dokładnie zrozumieć sytuację.
Mogą nie mieć dla Ciebie gotowej odpowiedzi, jednak ważne, abyście wspólnie znaleźli właściwe rozwiązanie problemu. Co dwie głowy to nie jedna. Jeśli nadal nie będziesz wiedzieć jak postąpić, rozważ kontakt z inną osobą. Często jest więcej osób, którym na Tobie zależy, niż Ci się wydaje. Mogą Ci pomóc.
6. Jak mogę pomóc mojemu znajomemu, który jest ofiarą cyberprzemocy, ale nic z tym nie robi?
UNICEF:
Każdy może stać się ofiarą cyberprzemocy. Jeśli taka sytuacja spotyka kogoś Ci bliskiego, zaoferuj mu swoje wsparcie.
Przede wszystkim wysłuchaj swojego przyjaciela. Dlaczego nie chce zgłosić przypadku cyberprzemocy? Jak się czuje? Powiedz mu, że nie jest zobowiązany do zgłaszania takich przypadków, ale ważne jest, aby wiedział, że warto zwrócić się do kogoś po pomoc.
Każdy może stać się ofiarą cyberprzemocy.
Pamiętaj, że Twój przyjaciel może czuć się skrzywdzony. Bądź dla niego miły. Pomóż mu przemyśleć, jak może zareagować, co może komu powiedzieć. Możesz mu towarzyszyć, jeśli zdecyduje się zgłosić tę sytuację. Najważniejsze, aby wiedział, że może liczyć na Twoje wsparcie i pomoc.
Jeśli Twój przyjaciel jednak nie chce zgłosić incydentu, pomóż mu znaleźć zaufaną dorosłą osobę, która może udzielić wsparcia. Pamiętaj, że cyberprzemoc może stanowić zagrożenie dla życia.
Brak reakcji może spowodować wrażenie, że ofiara przemocy została pozostawiona sama sobie i nikomu na niej nie zależy. Twoje słowa mogą wiele zmienić.
Facebook/Instagram:
Wiemy, że zgłaszanie może być trudne, ale każdy zasługuje na to, aby czuć się bezpiecznie w sieci.
Zgłaszanie treści lub kont do Facebooka lub Instagrama może pomóc nam lepiej zadbać o Twoje bezpieczeństwo na naszych platformach. Zastraszanie i nękanie to kwestie bardzo osobiste, więc w wielu przypadkach potrzebujemy, aby osoba zgłosiła nam to zachowanie, zanim będziemy mogli je zidentyfikować lub usunąć.
Zgłoszenie przypadku cyberprzemocy jest zawsze anonimowe na Instagramie i Facebooku.
Możesz zgłosić coś, czego sam doświadczasz, ale równie łatwo jest zgłosić to za kogoś ze swoich znajomych, korzystając z narzędzi dostępnych bezpośrednio w aplikacji. Więcej informacji o tym, jak dokonać zgłoszenia, znajduje się w Centrum Pomocy Instagrama i w Centrum Pomocy Facebooka.
Możesz również poinformować swojego przyjaciela o opcji ‘Ogranicz’, dzięki czemu możesz dyskretnie chronić swoje konto, bez konieczności blokowania kogoś - co może wydawać się zbyt ostatecznym rozwiązaniem dla niektórych osób.
TikTok:
Jeśli uważasz, że inny członek społeczności TikTok jest zastraszany lub nękany, istnieją sposoby, aby zapewnić mu wsparcie. Możesz anonimowo zgłosić takie działanie na TikTok, abyśmy mogli podjąć odpowiednie działania i pomóc w zapewnieniu bezpieczeństwa Twojemu przyjacielowi.
Jeśli znasz tę osobę, rozważ sprawdzenie, co się z nią dzieje i zachęć ją do przeczytania naszego przewodnika o zapobieganiu zastraszaniu, aby mogła dowiedzieć się więcej o tym, jak rozpoznawać zachowania związane z zastraszaniem i podjąć działania
Twitter:
Jeśli Twoi znajomi doświadczają cyberprzemocy, zachęć ich do rozmowy z rodzicem, nauczycielem lub dorosłym, któremu ufają.
Jeśli Twój znajomy nie chce zgłaszać swoich doświadczeń, możesz zgłosić to w jego imieniu raport. Może on obejmować zgłoszenia dotyczące informacji prywatnych, nagości bez zgody lub podszywania się.
7. Jak zatrzymać cyberprzemoc bez rezygnowania z aktywności w internecie?
UNICEF:
Korzystanie z internetu niesie ze sobą wiele korzyści. Jednak tak jak wiele rzeczy w życiu, wiąże się z wieloma niebezpieczeństwami, przed którymi należy się chronić.
Jeśli doświadczasz przemocy w internecie, możesz chcieć usunąć wybrane aplikacje i przez jakiś czas pozostać offline. Jednak nie jest to rozwiązanie długoterminowe. Nie zrobiłeś niczego złego, dlaczego miałbyś być poszkodowany? Dla sprawcy przemocy może też być to sygnał świadczący o bezkarności jego zachowań.
Wszystkim nam zależy, aby zatrzymać zjawisko cyberprzemocy, dlatego zgłaszanie takich przypadków jest niezwykle ważne. Zależy nam także na czymś więcej. Musimy być rozważni i zastanawiać się, czy to co udostępniamy lub napiszemy w internecie kogoś nie skrzywdzi. Bądźmy dla siebie uprzejmi, zarówno online jak i offline. Wszystko zależy od nas samych!
Facebook/Instagram:
Bezpieczeństwo naszej społeczności - a w szczególności bezpieczeństwo młodych ludzi - jest naszym najważniejszym obowiązkiem. Dlatego jesteśmy zaangażowani w prowadzenie walki z cyberprzemocą.
Na Instagramie komentarze, które nasza sztuczna inteligencja (AI) oznaczy jako potencjalnie obraźliwe lub mające na celu nękanie ludzi, zostaną automatycznie odfiltrowane za pomocą naszego filtra "Ukryj obraźliwy komentarz", który jest domyślnie włączony dla wszystkich osób. Obejmuje to takie rzeczy jak ukrywanie komentarzy zawierające ataki na wygląd lub charakter danej osoby, a także groźby dotyczące jej samopoczucia lub zdrowia.
Zachęcamy również ludzi do ponownego rozważenia potencjalnie obraźliwych komentarzy i postów. Gdy ktoś zamieści coś pod postem na Instagramie lub napisze komentarz, który nasza AI wykryje jako potencjalnie obraźliwy, otrzyma monit informujący go, że jego wpis jest podobny do tych zgłoszonych w związku z nękaniem, i będzie miał możliwość edycji swojego komentarza przed jego opublikowaniem.
Zawsze możesz zablokować lub wyciszyć konto, które Cię nęka, a ono nie zostanie o tym powiadomione. Jeśli nie czujesz się komfortowo podejmując te działania, możesz wybrać opcję „Ogranicz”. Umożliwi Ci to dyskretną ochronę swojego konta, a jednocześnie mieć oko na dręczyciela.
Aby uzyskać więcej wskazówek i pomysłów, odwiedź ten przewodnik na @instagram, jak przejąć inicjatywę i mieć pozytywne doświadczenia na Instagramie.
TikTok:
Naszym priorytetem jest stworzenie przyjaznego i bezpiecznego środowiska, w którym ludzie czują się swobodnie i mogą wyrażać siebie w sposób autentyczny. Nasze Wytyczne dla społeczności jasno określają, że nie tolerujemy, aby członkowie naszej społeczności byli zawstydzani, zastraszani lub nękani.
Korzystamy z połączenia technologii i zespołów moderacyjnych, aby pomóc nam w identyfikacji i usunięciu z naszej platformy obraźliwych treści lub zachowań.
Zapewniamy również naszej społeczności szeroki zakres narzędzi, które pomagają lepiej kontrolować to, czego doświadczają - niezależnie od tego, czy chodzi o kontrolę nad tym, kto może oglądać Twoje treści i wchodzić w interakcje z nimi, czy o narzędzia filtrujące, które pomagają Ci zachować kontrolę nad komentarzami. Możesz dowiedzieć się o nich w naszym Centrum Bezpieczeństwa.
Twitter:
Setki milionów ludzi dzielą się pomysłami na Twitterze każdego dnia, nie jest więc zaskoczeniem, że nie wszyscy zgadzamy się ze sobą przez cały czas. To jedna z zalet publicznej debaty, że wszyscy możemy się uczyć dyskutując i spierając się w sposób pełen szacunku.
Czasami, po debatowaniu z kimś przez jakiś czas, możesz nie chcieć go już słuchać. Czyjeś prawo do wyrażania siebie nie oznacza, że musisz to obserwować. Jeśli zobaczysz lub otrzymasz odpowiedź, która Ci się nie podoba, skorzystaj z opcji unfollow i zakończ wszelką komunikację z tym kontem. Jeśli zachowanie będzie się powtarzać, zaleca się zablokowanie konta. Jeśli nadal otrzymujesz niechciane, ukierunkowane i ciągłe odpowiedzi na Twitterze, rozważ zgłoszenie tego zachowania do Twittera tutaj.
Pracujemy również proaktywnie, aby chronić osoby korzystające z naszego serwisu poprzez połączenie kontroli ludzkiej i technologii. Dowiedz się więcej o tym, jak czuć się bezpieczniej na Twitterze tutaj.
8. Jak mogę zapobiec wykorzystaniu moich danych osobowych do manipulowania lub poniżania mnie w mediach społecznościowych?
UNICEF:
Zastanów się dwa razy, zanim zamieścisz lub udostępnisz cokolwiek na platformach cyfrowych - może to pozostać w sieci na zawsze i może być później wykorzystane do wyrządzenia Ci krzywdy. Nie podawaj danych osobowych, takich jak: adres, numer telefonu czy nazwa szkoły.
Poznaj ustawienia prywatności w swoich ulubionych aplikacjach mediów społecznościowych. Oto kilka działań, które możesz podjąć na wielu z nich:
- Możesz zdecydować, kto może zobaczyć Twój profil, wysłać Ci bezpośrednie wiadomości lub skomentować Twoje posty, dostosowując ustawienia prywatności swojego konta.
- Możesz zgłaszać krzywdzące komentarze, wiadomości, zdjęcia i filmy oraz żądać ich usunięcia.
- Oprócz 'unfriending', możesz całkowicie zablokować ludzi, aby nie widzieli Twojego profilu lub nie kontaktowali się z Tobą.
- Możesz także wybrać, aby komentarze niektórych osób były wyświetlane tylko dla nich, bez całkowitego blokowania ich.
- Możesz usunąć posty na swoim profilu lub ukryć je przed określonymi osobami.
W większości ulubionych mediów społecznościowych ludzie nie są powiadamiani, gdy ich blokujesz, ograniczasz lub zgłaszasz.
9. Czy cyberprzemoc jest karana?
UNICEF:
Większość szkół cyberprzemoc traktuje bardzo poważnie i podejmuje działania na rzecz walki z tym zjawiskiem. Jeśli sprawcą cyberprzemocy, której doświadczasz jest inny uczeń, zgłoś to w swojej szkole. Każda ofiara jakiejkolwiek formy przemocy, w tym również dręczenia i przemocy w internecie, ma prawo do ochrony i pociągnięcia sprawcy do odpowiedzialności.
Prawo dotyczące cyberprzemocy jest stosunkowo nowe i nie wszędzie jeszcze funkcjonuje. W niektórych krajach stosuje się rozwiązania z zakresu innych zapisów kodeksu karnego. W innych, cyberprzemoc jest traktowana jako przestępstwo, gdzie sprawca może zostać pozbawiony prawa korzystania z urządzeń elektronicznych, kontaktu z ofiarą itd.
Warto jednak pamiętać, że kara nie zawsze idzie w parze ze zmianą zachowania sprawcy. Bardzo ważne jest, aby naprawić wyrządzoną krzywdę i relację.
Facebook/Instagram:
Na Facebooku mamy zestaw Standardów Społeczności, a na Instagramie mamy Wytyczne Społeczności, o których przestrzeganie prosimy naszych użytkowników. Jeśli znajdziemy treści, które naruszają te zasady, jak na przykład w przypadku zastraszania lub nękania, usuniemy je.
TikTok:
Nasze Wytyczne dla społeczności określają zbiór norm i wspólny kodeks postępowania dla TikToka i stanowią wskazówki, co jest, a co nie jest dozwolone, aby stworzyć przyjazną przestrzeń dla wszystkich. Wyraźnie zaznaczamy, że nie tolerujemy, aby członkowie naszej społeczności byli zawstydzani, zastraszani lub nękani. Wszelkie takie treści będą usuwane, a w razie potrzeby zawiesimy lub usuniemy konto.
Twitter:
Zdecydowanie egzekwujemy nasze zasady, aby zapewnić wszystkim ludziom swobodny i bezpieczny udział w publicznej rozmowie. Zasady te obejmują wiele obszarów, w tym takie tematy jak:
Przemoc
Wykorzystywanie seksualne dzieci
Nadużycia/nękanie
Nienawistne zachowanie
Samobójstwo lub samookaleczenia
Udostępnianie wrażliwych treści, w tym przemocy graficznej i treści dla dorosłych
W ramach tych zasad podejmujemy szereg różnych działań związanych z egzekwowaniem prawa w przypadku naruszeń treści. Kiedy podejmujemy działania egzekucyjne, możemy to zrobić w odniesieniu do konkretnej treści (np. pojedynczego Tweeta lub bezpośredniej wiadomości) lub konta.
Więcej o naszych działaniach egzekucyjnych można znaleźć tutaj.
10. Wydaje się, że firmy świadczące usługi internetowe nie okazują zbytniego zainteresowania cyberprzemocą. Czy ponoszą one jakąkolwiek odpowiedzialność?
UNICEF:
Firmy świadczące usługi internetowe zwracają coraz większą uwagę na kwestie cyberprzemocy.
Wiele z nich wprowadza rozwiązania, które mają służyć lepszej ochronie użytkowników. Jednak faktem jest, że potrzeba więcej takich działań. Wiele młodych osób doświadcza cyberprzemocy każdego dnia. Część z nich mierzy się z jej ekstremalnymi formami. Niektórzy z powodu cyberprzemocy targają się na swoje życie.
Firmy technologiczne są zobowiązane do zapewnienia bezpieczeństwa swoim użytkownikom, szczególnie dzieciom i młodzieży.
To od nas wszystkich zależy, czy pociągniemy je do odpowiedzialności, jeśli nie wywiązują się z tych zobowiązań.
11. Czy są dostępne jakieś narzędzie onlinowe zabezpieczające dzieci i młodzież przed cyberprzemocą?
UNICEF:
Każda platforma społecznościowa dysponuje różnymi narzędziami, które pozwalają ograniczyć możliwości komentowania i widoczności Twoich postów i zdjęć, otrzymywania zaproszeń i zgłaszania przypadków cyberprzemocy. W większości z nich zgłaszanie lub blokowanie to kilka prostych kroków. Zachęcamy Cię do zapoznania się z nimi.
Firmy obsługujące media społecznościowe tworzą wiele edukacyjnych narzędzi i przewodników dla dzieci, rodziców oraz nauczycieli. Materiały te dotyczącą cyberzagrożeń i sposobów, jak się przed nimi chronić.
Na pierwszej linii walki z cyberprzemocą możesz stanąć także Ty. Zastanów się, w których miejscach w internecie spotykasz przypadki cyberprzemocy i jak możesz im przeciwdziałać: zwracając na nie uwagę, reagując, kierując się do zaufanych dorosłych czy podnosząc świadomość dotyczącą cyberprzemocy. Nawet proste akty życzliwości mogą wiele zdziałać.
Jeśli czujesz się zagrożony lub martwisz się czymś, co spotkało Cię w internecie, bezzwłocznie zwróć się do osoby dorosłej, której ufasz. W Polsce funkcjonuje specjalna infolinia, gdzie możesz porozmawiać anonimowo ze specjalistami, którzy doradzą Ci co zrobić.
Facebook/Instagram:
Mamy szereg narzędzi, które pomogą zapewnić bezpieczeństwo młodym ludziom:
Możesz użyć opcję Instagrama „Ograniczenie”, aby dyskretnie chronić swoje konto bez powiadomienia tej osoby.
Możesz moderować komentarze do własnych postów.
Możesz zmodyfikować swoje ustawienia, aby tylko osoby, które śledzisz, mogły wysłać Ci bezpośrednią wiadomość.
Na Instagramie będziemy wysyłać ludziom powiadomienia, gdy mają zamiar opublikować coś, co może przekroczyć pewną granicę, zachęcając ich do zastanowienia się nad tym.
Ukryte słowa na Instagramie, pomagają filtrować komentarze i prośby o wiadomości, które nie są sprzeczne z naszymi Wytycznymi dla społeczności, ale mogą być uznane za niewłaściwe lub obraźliwe. Możesz również stworzyć własną, niestandardową listę słów.
Aby uzyskać więcej wskazówek i pomysłów, jak przejąć odpowiedzialność i mieć pozytywne doświadczenia na Instagramie, odwiedź ten przewodnik na @instagram, lub sprawdź nasze zasoby na hubach antyprzemocowych Facebooka i Instagrama.
TikTok:
Oprócz pracy, którą wykonują nasze zespoły ds. bezpieczeństwa, aby utrzymać zastraszanie i nękanie poza naszą platformą, zapewniamy szeroki zakres narzędzi, które pomogą Ci kontrolować swoje doświadczenia z TikToka. Możesz je znaleźć w całości w naszym Centrum Bezpieczeństwa. Oto kilka najważniejszych punktów:
Możesz wprowadzić ograniczenia w tym, kto komentuje Twoje filmy, ustawiając widoczność: dla nikogo, tylko znajomych lub wszystkich (dla osób poniżej 16 roku życia usunęliśmy ustawienie „wszyscy”).
Możesz filtrować wszystkie komentarze lub te z określonymi słowami kluczowymi, które wybierzesz. Domyślnie spam i obraźliwe komentarze są ukrywane przed użytkownikami, gdy je wykryjemy.
Możesz usuwać lub zgłaszać wiele komentarzy naraz, a także blokować konta, które publikują zastraszające lub inne negatywne komentarze, nawet do 100 naraz.
Podpowiedź dotycząca komentarza prosi ludzi o ponowne rozważenie zamieszczenia komentarza, który może być nieodpowiedni lub niemiły, przypominając im o naszych Zasadach Społeczności i pozwalając im edytować swoje komentarze przed udostępnieniem.
Twitter:
Chcemy, aby każdy był bezpieczny na Twitterze. Wciąż uruchamiamy i ulepszamy narzędzia, dzięki którym ludzie mogą czuć się bezpieczniej, mieć kontrolę i zarządzać swoim cyfrowym śladem. Oto kilka narzędzi bezpieczeństwa, z których może korzystać każdy na Twitterze:
Wybierz, kto może odpowiadać na Twoje Tweety - albo wszyscy, tylko osoby, które śledzisz lub tylko osoby, o których wspominasz.
Wyciszenie - usunięcie tweetów danego konta z Twojej osi czasu bez konieczności rezygnacji z jego śledzenia lub blokowania.
Blokowanie - ograniczanie określonym kontom możliwości kontaktowania się z Tobą, oglądania Twoich tweetów i śledzenia Cię.
Zgłoszenie - złożenie niewłaściwego zachowania.
Tryb bezpieczeństwa - nowa funkcja, która tymczasowo blokuje konta za używanie potencjalnie szkodliwego języka lub wysyłanie powtarzających się i nieproszonych odpowiedzi lub wzmianek.