10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.

Wiedza na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej często nie jest przekazywana dzieciom podczas nauki w szkołach. Dzieje się tak m.in. z powodu nierówności społecznych, ograniczonego dostępu najmłodszych do edukacji, ale także do podstawowych produktów i usług. Raport UNICEF i WHO przedstawia dane dotyczące edukacji menstruacyjnej w szkołach na całym świecie.

10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

© UNICEF/Pouget

Menstruacja jest naturalnym elementem życia człowieka. Każde dziecko ma prawo przeżywać ten okres godnie i bezpiecznie. Raport Progress on drinking water, sanitation, and hygiene in schools 2000-2023 obejmuje dane dotyczące dostępu najmłodszych do wody, zapleczy sanitarnych oraz podstawowych usług i produktów higienicznym, ale podkreśla także pilną potrzebę podjęcia globalnych działań na rzecz poprawy zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach.

Przeczytaj pełną wersję raportu Progress on drinking water, sanitation, and hygiene in schools 2000-2023.

10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

© UNICEF/Hugh Rutherford

10 kluczowych faktów związanych z edukacją na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej na świecie:
 

  1. Tylko 39% szkół na świecie zapewnia edukację w zakresie zdrowia menstruacyjnego. Liczba ta wzrasta w szkołach średnich. 84% szkół ponadpodstawowych w Azji Środkowej i Południowej zapewnia edukację dotyczącą menstruacji, w porównaniu do zaledwie 34% w szkołach podstawowych.
  2. 31% szkół na całym świecie ma kosze na odpady menstruacyjne w toaletach dla dziewcząt. Wskaźnik ten spada do 17% w krajach najsłabiej rozwiniętych, a w Afryce Subsaharyjskiej wynosi zaledwie 11%.
  3. Produkty menstruacyjne w szkołach nie zawsze są łatwo dostępne, a wiele uczniów nie może sobie na nie pozwolić. W Afryce Subsaharyjskiej tylko 12% szkół zapewnia uczniom do nich dostęp.
  4. W wielu krajach w szkołach nie ma osobnych toalet lub chociażby wydzielonej przestrzeni zapewniającej prywatność.
  5. Brak dostępu do wody i produktów higienicznych (np. mydła) jest dodatkowym problemem dla milionów uczniów. Osoby uczące się w miastach, szkołach prywatnych i tych tylko dla dziewcząt częściej mają dostęp do odpowiedniego zaplecza sanitarnego, co wskazuje na nierówności nawet w obrębie danego kraju.
  6. Miliony osób na całym świecie jest nieświadome lub nieprzygotowane do menstruacji przed pierwszym okresem. Badania w Etiopii wykazały, że mniej niż połowa ankietowanych dziewcząt wiedziała o miesiączce przed pierwszym okresem.
  7. Badania pokazują, że stygmatyzacja związana z menstruacją jest powszechna, a nastolatki często czują się zawstydzone lub nie są w stanie otwarcie rozmawiać na ten temat. Wstyd może wpływać na ich zdrowie psychiczne i frekwencję w szkole.
  8. W krajach uwzględnionych w badaniu nie odnotowano zbiorów danych dotyczących liczby nauczycieli przeszkolonych w zakresie zdrowia i higieny menstruacyjnej, co wskazuje na znaczną lukę w tym obszarze. Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu jakościowych informacji i tworzeniu wspierającego środowiska dla uczniów, ale bez odpowiedniego szkolenia nie są w stanie odpowiedzieć na potrzeby swoich podopiecznych.
  9. Tylko 30 krajów posiada odpowiednie dane, dotyczące co najmniej jednego z globalnych wskaźników uznawanych za priorytety w tym obszarze wedle aktualnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Brak danych utrudnia kompleksowe zajęcie się tymi kwestiami.
  10. Zambia i Filipiny wykazały znaczną poprawę w zakresie udostępniania produktów i usług menstruacyjnych w szkołach, ale globalnie musimy zrobić jeszcze więcej. Zmiana jest możliwa dzięki ukierunkowanej polityce i inwestycjom.

Każdy zasługuje na okres bez troski. Pomóż nam walczyć z ubóstwem menstruacyjnym.

10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

© UNICEF/Pouget

Zobacz również

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej
Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin oficjalnie otrzymał tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom UNICEF Polska jako pierwsze miasto w Wielkopolsce i czwarte w kraju. Przynależność do tego wyjątkowego grona samorządów to efekt kilkuletniej pracy i skutecznych działań na rzecz młodych obywateli miasta, ale też zobowiązanie do konsekwentnego wspierania ich potrzeb w przyszłości.  

Więcej
Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej