10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.

Wiedza na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej często nie jest przekazywana dzieciom podczas nauki w szkołach. Dzieje się tak m.in. z powodu nierówności społecznych, ograniczonego dostępu najmłodszych do edukacji, ale także do podstawowych produktów i usług. Raport UNICEF i WHO przedstawia dane dotyczące edukacji menstruacyjnej w szkołach na całym świecie.

10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

© UNICEF/Pouget

Menstruacja jest naturalnym elementem życia człowieka. Każde dziecko ma prawo przeżywać ten okres godnie i bezpiecznie. Raport Progress on drinking water, sanitation, and hygiene in schools 2000-2023 obejmuje dane dotyczące dostępu najmłodszych do wody, zapleczy sanitarnych oraz podstawowych usług i produktów higienicznym, ale podkreśla także pilną potrzebę podjęcia globalnych działań na rzecz poprawy zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach.

Przeczytaj pełną wersję raportu Progress on drinking water, sanitation, and hygiene in schools 2000-2023.

10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

© UNICEF/Hugh Rutherford

10 kluczowych faktów związanych z edukacją na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej na świecie:
 

  1. Tylko 39% szkół na świecie zapewnia edukację w zakresie zdrowia menstruacyjnego. Liczba ta wzrasta w szkołach średnich. 84% szkół ponadpodstawowych w Azji Środkowej i Południowej zapewnia edukację dotyczącą menstruacji, w porównaniu do zaledwie 34% w szkołach podstawowych.
  2. 31% szkół na całym świecie ma kosze na odpady menstruacyjne w toaletach dla dziewcząt. Wskaźnik ten spada do 17% w krajach najsłabiej rozwiniętych, a w Afryce Subsaharyjskiej wynosi zaledwie 11%.
  3. Produkty menstruacyjne w szkołach nie zawsze są łatwo dostępne, a wiele uczniów nie może sobie na nie pozwolić. W Afryce Subsaharyjskiej tylko 12% szkół zapewnia uczniom do nich dostęp.
  4. W wielu krajach w szkołach nie ma osobnych toalet lub chociażby wydzielonej przestrzeni zapewniającej prywatność.
  5. Brak dostępu do wody i produktów higienicznych (np. mydła) jest dodatkowym problemem dla milionów uczniów. Osoby uczące się w miastach, szkołach prywatnych i tych tylko dla dziewcząt częściej mają dostęp do odpowiedniego zaplecza sanitarnego, co wskazuje na nierówności nawet w obrębie danego kraju.
  6. Miliony osób na całym świecie jest nieświadome lub nieprzygotowane do menstruacji przed pierwszym okresem. Badania w Etiopii wykazały, że mniej niż połowa ankietowanych dziewcząt wiedziała o miesiączce przed pierwszym okresem.
  7. Badania pokazują, że stygmatyzacja związana z menstruacją jest powszechna, a nastolatki często czują się zawstydzone lub nie są w stanie otwarcie rozmawiać na ten temat. Wstyd może wpływać na ich zdrowie psychiczne i frekwencję w szkole.
  8. W krajach uwzględnionych w badaniu nie odnotowano zbiorów danych dotyczących liczby nauczycieli przeszkolonych w zakresie zdrowia i higieny menstruacyjnej, co wskazuje na znaczną lukę w tym obszarze. Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w dostarczaniu jakościowych informacji i tworzeniu wspierającego środowiska dla uczniów, ale bez odpowiedniego szkolenia nie są w stanie odpowiedzieć na potrzeby swoich podopiecznych.
  9. Tylko 30 krajów posiada odpowiednie dane, dotyczące co najmniej jednego z globalnych wskaźników uznawanych za priorytety w tym obszarze wedle aktualnych Celów Zrównoważonego Rozwoju. Brak danych utrudnia kompleksowe zajęcie się tymi kwestiami.
  10. Zambia i Filipiny wykazały znaczną poprawę w zakresie udostępniania produktów i usług menstruacyjnych w szkołach, ale globalnie musimy zrobić jeszcze więcej. Zmiana jest możliwa dzięki ukierunkowanej polityce i inwestycjom.

Każdy zasługuje na okres bez troski. Pomóż nam walczyć z ubóstwem menstruacyjnym.

10 faktów o edukacji na temat zdrowia i higieny menstruacyjnej w szkołach

© UNICEF/Pouget

Zobacz również

5 prostych sposobów na interakcje z dzieckiem poprzez zabawę

5 prostych sposobów na interakcje z dzieckiem poprzez zabawę

W trakcie pierwszego 1000 dni życia dziecka (3 lata) mózg rozwija się szybciej niż w jakimkolwiek innym okresie. Jeszcze zanim małe dzieci opanują naukę mówienia, możemy pomóc wpływać pozytywnie na rozwój ich mózgu.

Więcej
Zabawa to podstawa rozwoju dziecka

Zabawa to podstawa rozwoju dziecka

Może się wydawać, że w zabawie chodzi wyłącznie o radość, ale dla niemowląt i małych dzieci zabawa to coś znacznie więcej. Pozwala na uczenie się i rozwijanie ważnych umiejętności życiowych — od rozwiązywania problemów po wyrażanie pomysłów. 

Więcej
10 zdrowych nawyków cyfrowych dla całej rodziny

10 zdrowych nawyków cyfrowych dla całej rodziny

Wychowywanie dzieci w erze cyfrowej nie jest proste. Czasem ciężko nadążyć za rozwojem technologii i pojawiającymi się wraz z nim zagrożeniami i udogodnieniami.

Więcej