W Polsce, podobnie jak w większości krajów wysokorozwiniętych, nadal istnieją nierówności edukacyjne wśród dzieci

Ten tekst przeczytasz w 5 minut.
slajd2

UNICEF opublikował dziś raport „Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych”. 

Warszawa/Florencja/Nowy Jork, 30 października 2018 r. – Mieszkanie w zamożnym kraju nie gwarantuje równego dostępu do wysokiej jakości edukacji, zauważa UNICEF w opublikowanym dziś raporcie „Niesprawiedliwy Start” dotyczącym nierówności edukacyjnych wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych, w tym w Polsce. Dzieci w mniej zamożnych krajach często doświadczają mniejszych nierówności edukacyjnych pomimo gorszej sytuacji ekonomicznej danego kraju.

W raporcie „Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych” UNICEF porównał wyniki 41 państw członkowskich UE i OECD pod względem nierówności edukacyjnych na poziomie wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowej oraz szkoły średniej. Autorzy zbadali również powiązania między nierównościami edukacyjnymi a takimi czynnikami jak: zawód rodziców, imigranckie pochodzenie, płeć dziecka, a także charakter szkoły.

Z danych zaprezentowanych w Raporcie wynika, że Finlandia, Łotwa oraz Portugalia mają systemy edukacji zapewniające najwyższy poziom równości na wszystkich trzech poziomach edukacji i znalazły się w najwyższej części tabeli rankingowej. Z kolei Australia, Nowa Zelandia i Słowacja znalazły się na dole rankingu ze względu na duże nierówności utrzymujące się we wszystkich trzech obszarach. Polska znalazła się w najwyższej części tabeli rankingowej na dwóch poziomach: wychowania przedszkolnego oraz szkoły średniej.

W poszczególnych krajach występują znaczące różnice w zakresie nierówności na poszczególnych etapach kształcenia. Irlandia i Słowenia znalazły się na dole tabeli rankingowej (znaczne nierówności) pod względem upowszechnienia uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym, ale przesuwają się na jej początek (niskie nierówności) na poziomie szkoły średniej. We Francji wskaźnik uczestnictwa w wychowaniu przedszkolnym należy do jednego z najwyższych wśród badanych krajów, lecz na poziomie szkoły średniej kraj ten plasuje się w dole tabeli rankingowej. Holandia znajduje się na czele zestawienia pod względem wyrównanych wyników w zakresie osiągnięć w czytaniu w szkole podstawowej, jednak spada na 26. miejsce w rankingu (na 38 krajów) w tym obszarze wśród 15-latków.

W ogólnych rankingach Polska wypada bardzo dobrze w zakresie nierówności edukacyjnych. Możemy się poszczycić tym, że należymy do grona najlepszych. Jednak jeżeli przyjrzymy się bardziej szczegółowo ustaleniom Raportu, to możemy zauważyć, że w dalszym ciągu w naszym kraju istnieją duże nierówności edukacyjne. Wynikają one w znacznym stopniu z sytuacji społeczno-ekonomicznej rodzin. Niestety do tej pory nasz system edukacyjny nie był w stanie ich ograniczyć, powiedział Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.

W Polsce niemal wszystkie dzieci (99,7%) uczęszczają do przedszkola na rok przed oficjalnym wiekiem rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, jest to element obowiązkowy edukacji. Jednak tylko 8% dzieci w wieku poniżej 3 lat jest zapisanych do żłobków i innych placówek opieki nad dziećmi, co stawia nas na 3. od końca miejscu wśród badanych krajów. Gorzej sytuacja wygląda tylko w Czechach i na Słowacji. 

89% dzieci w Polsce osiąga dobry poziom umiejętności w czytaniu (na poziomie średniozaawansowanym lub wyższym) w 4. klasie szkoły podstawowej. Mimo to luka osiągnięć w czytaniu w Polsce (pomiędzy uczniami z najlepszymi i najgorszymi wynikami) jest dość duża i plasuje Polskę na 15. miejscu wśród 31 krajów. Oznacza to, że nierówności edukacyjne na tym poziomie kształcenia są znaczące.

86% dzieci w wieku 15 lat osiąga podstawową (poziom 2) umiejętność czytania, co plasuje Polskę w czołówce międzynarodowej. Niestety istnieje bardzo duża różnica w oczekiwaniach młodzieży co do kontynuacji nauki na poziomie wyższym. Wśród dzieci rodziców o wysokim statusie zawodowym chęć dalszego kształcenia deklaruje 60% uczniów, zaś wśród dzieci rodziców o niskim statusie zawodowym tylko 39%. Tak duża różnica w tym zakresie dotyczy jedynie Polski, stawiając nas na ostatnim miejscu wśród badanych krajów. 

Zalecenia UNICEF dla wszystkich krajów poddanych analizie:

•    Gwarancja wysokiej jakości wychowania przedszkolnego oraz opieki dla wszystkich dzieci,

•    Opanowanie przez wszystkie dzieci kluczowych umiejętności na odpowiednim poziomie,

•    Ograniczenie wpływu nierówności społeczno-ekonomicznych,

•    Likwidacja różnic w wynikach pomiędzy płciami,

•    Zapewnienie danych lepszej jakości,

•    Skupienie się na równości, a nie tylko na średnich wynikach.

Niesprawiedliwy Start. Nierówności edukacyjne wśród dzieci w krajach wysokorozwiniętych ” to 15 raport z serii „Report Card” autorstwa Centrum Badawczego UNICEF – Innocenti.

Pełna treść raportu w języku polskim dostępna TUTAJ.

Centrum Badawcze Innocenti to jednostka badawcza UNICEF. Podejmuje badania w zakresie najważniejszych problemów służących informowaniu o strategicznych kierunkach, polityce i programach UNICEF i jego partnerów, kształtowaniu globalnych debat na temat praw dziecka i rozwoju, oraz informowaniu o globalnym programie badań i polityce skierowanych do wszystkich dzieci, a w szczególności do tych najbardziej bezbronnych. Więcej informacji:  www.unicef-irc.org

UNICEF to organizacja humanitarna i rozwojowa działająca na rzecz dzieci. Od ratujących życie szczepień, przez budowę szkół, po natychmiastową pomoc w sytuacji klęski humanitarnej - UNICEF robi wszystko, aby dzieciom żyło się lepiej. Pracuje w małych wioskach i z rządami państw, bo uważa, że każde dziecko, niezależnie od miejsca urodzenia, koloru skóry czy religii, ma prawo do zdrowego i bezpiecznego dzieciństwa. Więcej informacji:  www.unicef.pl

Więcej informacji udziela:

Dr Monika Kacprzak, Rzecznik Prasowy UNICEF Polska: mkacprzak@unicef.pl ; tel. 509 224 588

Zobacz również

9 miejsc, w których kryzysy humanitarne utrudniają dzieciom edukację

9 miejsc, w których kryzysy humanitarne utrudniają dzieciom edukację

W obliczu kryzysów humanitarnych edukacja jest dla dzieci szansą na normalną przyszłość. Zachowanie ciągłości nauki musi zawsze być priorytetem, ale niestety szacuje się, że na całym świecie 224 mln najmłodszych wymaga pilnego wsparcia edukacyjnego.

Więcej
Powstał Zespół ds. Partycypacji Dzieci i Młodzieży, wspólna inicjatywa RPD i UNICEF Polska

Nic o nas bez nas. Powstał Zespół ds. Partycypacji Dzieci i Młodzieży, wspólna inicjatywa RPD i UNICEF Polska

26 sierpnia w Biurze Rzeczniczki Praw Dziecka zostanie uroczyście zainaugurowana działalność Zespołu. Tworzą go młodzi aktywiści, ich rodzice, eksperci z różnych dziedzin, redaktorzy poruszający tematykę społeczną, w tym praw dzieci, a przewodniczy mu prof. Ewa Jarosz. 

Więcej
Wzrost zachorowań na mpox wśród dzieci we wschodniej i południowej Afryce

Wzrost zachorowań na mpox wśród dzieci we wschodniej i południowej Afryce

Mpox (dawniej małpia ospa) zagraża dzieciom we wschodniej i południowej Afryce. Przypadki zachorowań odnotowano m.in. w Demokratycznej Republice Konga, Burundi, Rwandzie, Ugandzie, Kenii i RPA.

Więcej