13-letni Haroun pierwszy raz idzie do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
13-letni Haroun pierwszy raz idzie do szkoły

13-letni Haroun Ag Mahomede nie do końca rozumie, dlaczego kilka miesięcy temu musiał opuścić z rodzicami rodzinne strony i zostawić przyjaciół, szkołę oraz zwierzęta, którymi opiekowali się w gospodarstwie. Chłopiec nieśmiało wyznaje, że to chyba z powodu strachu. Kiedy informacje o zbliżających się do Gao rebeliantach dotarły do miasta, ojciec Harouna zapakował do samochodu najpotrzebniejsze rzeczy i rodzina uciekła na południe, do Burkina Faso.

Podróż była długa i męcząca. Aby dostać się do obozu dla uchodźców w Goudebo, musieli pokonać suchy obszar Sahelu. Wyczerpani trudami podróży, w końcu dotarli na miejsce. Zamieszkali, tak jak inni uchodźcy, w namiocie.

Obóz w Goudebo został zaprojektowany na 20 tys. osób. Obecnie przebywa w nim ponad 30 tys. uchodźców. Najwięcej przyjezdnych odnotowywano, kiedy w Mali trwały działania zbrojne, ale mimo ustabilizowania sytuacji, niewiele rodzin decyduje się na powrót.

Haroun nie zna dobrze francuskiego, ale uczęszczanie do specjalnie stworzonej dla uchodźców szkoły bardzo mu się podoba. Chłopiec cieszy się, ponieważ poznał tam nowych kolegów, ale najbardziej zachwala możliwość schronienia się przed słońcem. Obóz zlokalizowany jest na bardzo suchym terenie i wszyscy zmagają się ze skutkami suszy. Słońce daje się we znaki każdemu mieszkańcowi obozu, ale szczególnie ciężko takie warunki znoszą dzieci.

Spośród 175 tysięcy uchodźców, którzy z powodu konfliktu w Mali musieli opuścić rodzinne strony, ponad połowa to dzieci. Priorytetem jest zapewnienie wszystkim podstawowych warunków do życia, ale edukacja jest równie ważna. Dlatego UNICEF, wraz z lokalnymi organizacjami, organizuje dzieciom naukę, dostarcza wyposażenie do szkół oraz zapewnia nauczycieli. Wszystkie nasze działania są możliwe dzięki darowiznom przekazywanym przez Darczyńców.

Droga do szkoły

Szkołę, do której uczęszcza Haroun, prowadzi 70-letni Alhadien Ag Azar, nauczyciel z Mali. Pracuje on w tym zawodzie od 1960 roku, czyli już przeszło 50 lat. Nikt lepiej niż Alhadien nie rozumie znaczenia edukacji w rozwoju dziecka. Kiedy pyta zgromadzonych uczniów o ich poprzednie doświadczenia z edukacją, wiele dziewczynek podnosi ręce, komunikując, że nigdy wcześniej nie chodziło do szkoły. Paradoksalnie, ucieczka z kraju i przebywanie w obozie dla uchodźców to dla nich szansa na naukę.

13-letni Haroun bardzo chciałby nauczyć się języka francuskiego. Ma nadzieję, że pomoże mu to w przyszłości zostać nauczycielem.

Bez możliwości uczenia się i zapewnienia wykształcenia następnej generacji, przyszłość Mali pozostaje niepewna. Dlatego UNICEF stara się dotrzeć do wszystkich potrzebujących dzieci przebywających obecnie poza granicami Mali, jak również do tych, które pozostały w kraju. Ty również możesz mieć w tym swój udział.

Prosimy, przekaż darowiznę i pomóż poszkodowanym w konflikcie dzieciom z Mali.

Pomagam teraz!

Zobacz również

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej
Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin oficjalnie otrzymał tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom UNICEF Polska jako pierwsze miasto w Wielkopolsce i czwarte w kraju. Przynależność do tego wyjątkowego grona samorządów to efekt kilkuletniej pracy i skutecznych działań na rzecz młodych obywateli miasta, ale też zobowiązanie do konsekwentnego wspierania ich potrzeb w przyszłości.  

Więcej
Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej