Od drzwi do drzwi w poszukiwaniu uczniów

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
UNI146406

W poniedziałkowy poranek nauczyciel ubrany w turban i długie aż po kostki szaty, wchodzi do klasy z uśmiechem na twarzy. Ku jego zdziwieniu nie wszystkie ławki są zajęte. Mężczyzna skrupulatnie odnotowuje imiona dzieci, które dzisiaj nie dotarły na zajęcia. Nie będzie czekał długo - jeszcze dziś zapuka do drzwi ich domów, aby dowiedzieć się, co stało się z jego podopiecznymi. I nie chodzi tu o zwykłe pilnowanie porządku. W ubogiej dzielnicy Hamabangou, na obrzeżach Timbuktu, dzieci, które nie chodzą do szkoły często wysyłane są do pracy, aby zarabiać pieniądze.

Nawet rodzice nie mają prawa odbierać dzieciom możliwości nauki”, mówi Mohamed, którego w okolicy znają wszyscy mieszkańcy. Czasami udaje się nawet do pobliskiego obozu wojskowego, sprawdzić, czy dzieci nie zostały wcielone do wojska.

Chcę widzieć, jak te dzieci rozwijają się i odnoszą sukcesy”, dodaje. „Zajęcia, które prowadzę, dają szansę dzieciom z ubogich rodzin na powrót do nauki.”

Walka z czasem

Miejsce, w którym pracuje Mohamed nie jest zwykłą szkołą. To ośrodek nauczania dla dzieci, które z różnych powodów mają zaległości w szkole. Zajęcia odbywają się od godz. 8 do 17, 6 dni w tygodniu. To dużo, ale jest to konieczne, aby uczniowie zdążyli nadrobić zaległości i jak najszybciej dołączyli do swoich rówieśników w normalnej szkole.

Nie mamy czasu do stracenia”, mówi pełen energii Mohamed. „Nie tylko ze względu na wiek uczniów, ale również na zaległości, które muszą nadrabiać.

Klasy liczą od 25 do 30 uczniów i to naprawdę niewiele jak na afrykańskie warunki. Kurs wyrównawczy dla dzieci z zaległościami trwa 9 miesięcy. W tym czasie nabywają one niezbędnych umiejętności, ucząc się w lokalnym języku. Mają również intensywny kurs nauki języka francuskiego. 

UNI146408

Od początku trwania programu, który rozpoczął się w 2008 roku, ponad 550 dzieci wróciło do nauki w szkołach na odpowiednim dla swojego wieku poziomie. Dla 80% z nich powrót zakończył się sukcesem. „Nasi pierwsi uczniowie są już w szkołach ponadpodstawowych! Po roku douczania w naszym ośrodku, są w stanie nadrobić stracony czas i wrócić do szkoły na odpowiednim dla swojego wieku poziomie”, mówi Mohamed uśmiechając się szeroko.

W regionie dotkniętym skrajnym ubóstwem i wojną, zapewnienie dzieciom dostępu do edukacji jest prawdziwym wyzwaniem. W ramach kampanii powrotu dzieci do szkół, UNICEF wspiera system edukacji w Mali. W ostatnim czasie, w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, do Timbuktu dostarczono ponad 37 tys. zestawów szkolnych. Chcielibyśmy, aby jeszcze więcej dzieci mogło skorzystać z tej pomocy, ale na jej kontynuowanie brakuje funduszy.

Dlatego apelujemy o wsparcie. Nie zostawiajmy tych dzieci w potrzebie. Pomóc może każdy, przekazując darowiznę na rzecz dzieci w Mali. Dziękujemy za każde wsparcie.

baner

Zobacz również

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej
Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej