Rok szkolny 2012/2013 dobiega końca. Dziękujemy wszystkim szkołom i przedszkolom za współpracę z UNICEF w ciągu tych dziesięciu pracowitych miesięcy. Zanim udamy się na zasłużony wypoczynek pragniemy podsumować zakończone projekty edukacyjne UNICEF.
Już po raz drugi uczniowie polskich szkół wzięli udział w projekcie edukacyjnym „Wszystkie Kolory Świata”. Druga edycja akcji rozpoczęła się w październiku 2012 roku i cieszyła się dużą popularnością. Prawie 700 placówek edukacyjnych zdecydowało się zaangażować się w pomoc najbardziej potrzebującym dzieciom na świecie. W ramach akcji uczniowie przygotowywali charytatywne, szmaciane laleczki – symbol pomocy, jakiej udzielają swoim rówieśnikom w krajach rozwijających się. Szkoły, przedszkola, świetlice środowiskowe, domy kultury oraz biblioteki publiczne z niebywałym zaangażowaniem organizowały obchody „Dnia Wszystkich Kolorów Świata”, podczas którego następowała prezentacja „szmacianych dzieł sztuki” wykonanych przez dzieci. Zaproszeni na uroczystość goście mogli zaopiekować się wybraną przez siebie laleczką w zamian za przekazanie darowizny na rzecz dzieci w Czadzie. Darowizny z tegorocznej akcji przeznaczyliśmy na pomoc dzieciom w Czadzie. Dzięki ogromnemu zaangażowaniu uczniów, nauczycieli, rodziców oraz całych społeczności szkolnych i lokalnych udało się pozyskać ponad 440 tysięcy złotych, dzięki którym zostaną zorganizowane kampanie szczepień dzieci.
W ramach akcji zorganizowany został konkurs na projekt najbardziej oryginalnej laleczki. Konkurs odbywał się na oficjalnym fanpagu akcji na portalu społecznościowym Facebook. Blisko 400 placówek zaangażowanych w projekt zgłosiło się do udziału w konkursie. Rywalizacja była zacięta, oddano ponad 44 tysiące głosów. W kwietniu poznaliśmy zwycięzcę - okazało się, że najwięcej głosów internautów otrzymała laleczka przygotowana przez uczniów Zespołu Szkół i Placówek im. W. Łokietka w Radziejowie. To właśnie ta szkoła mogła cieszyć się nagrodą – koncertem Majki Jeżowskiej, Ambasadora Dobrej Woli UNICEF.
Koncert został zorganizowany na terenie placówki 13 czerwca. Wszyscy uczestnicy, zarówno ci młodsi jak i starsi, bawili się wyśmienicie, śpiewając i tańcząc do przebojów Majki Jeżowskiej.
Kampania Wszystkie Kolory Świata cieszyła się dużą popularnością zwłaszcza wśród młodszych dzieci. Dla starszych uczniów przygotowaliśmy projekt edukacyjny „BiznesKlasa UNICEF”. Do udziału w nim zaprosiliśmy szkoły ponadpodstawowe. Miał on służyć przede wszystkim przybliżeniu młodzieży problemów współczesnego świata i kształtowaniu wśród młodych ludzi postawy zaangażowania społecznego, a także zdobywaniu kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. W kampanię zaangażowało się prawie 200 szkół gimnazjalnych i licealnych z całej Polski. W ramach projektu w szkołach odbywały się zajęcia poświęcone sytuacji dzieci w krajach rozwijających się. W oparciu o materiały edukacyjne UNICEF uczniowie mogli dowiedzieć się, na czym polega pomoc humanitarna i rozwojowa, jak istotny jest dostęp do czystej wody, do edukacji, a także, jak można walczyć z niedożywieniem na świecie. Zajęcia przybliżyły młodym ludziom los milionów dzieci w najbiedniejszych krajach świata. Jednocześnie podjęli oni działania, których celem było zachęcenie osób dorosłych do zainteresowania się poprawą losu tysięcy dzieci.
Uczniowie wcielili się w role Managerów Pomocy Humanitarnej i przygotowali biznesplany, ukazujące pomoc jako inwestycję ratującą życie dzieci. Swoje pomysły zaprezentowali przedstawicielom lokalnego biznesu, w tym między innymi przedsiębiorcom, właścicielom firm oraz osobom prowadzącym własną działalność gospodarczą, na zorganizowanych w szkołach Galach Biznesu na Rzecz Dzieci. Uczniowie zachęcali gości do „zainwestowania” w artykuły pomocy humanitarnej dostarczane przez UNICEF do najbiedniejszych krajów świata. Przekonywali, jak ważne jest sfinansowanie pompy wodnej, zapewnienie dzieciom i ich mamom ochrony przed insektami przez dostarczanie moskitier, zakup szczepionek i lodówek do ich przechowywania czy też wyposażanie szkół w materiały edukacyjne. Dzięki działaniom młodzieży przedstawiciele lokalnego biznesu często decydowali się wesprzeć działania UNICEF w najbiedniejszych krajach, przekazując darowizny na zakup konkretnych artykułów pomocy humanitarnej. Udało się pozyskać 74 tysiące złotych, które w całości zostaną przeznaczone na zakup najbardziej potrzebnych artykułów dla dzieci.