Szczęśliwy dzień w Farcha

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
IMG_6954

„Dzisiaj odwiedził nas UNICEF i jesteśmy bardzo szczęśliwi! Dostaliśmy prezenty - zeszyty, kredę, długopisy, ołówki. Jestem bardzo szczęśliwa. Z tym wszystkim będzie dużo milej pracować w naszej szkole. UNICEF przekazał podarunki, które pomogą nam się uczyć.”

12-letnia Rachel Damnadji chodzi do 4. klasy szkoły im. Św. Mateusza Mulumby w Farcha. To uboga część Ndżameny, zamieszkała głównie przez katolików. Dla mieszkańców Farcha parafia to nie tylko miejsce coniedzielnych spotkań. To wiele więcej.

127_1

W Farcha mieszka i pracuje Ksiądz Stanisław Tymoszuk. Objął parafię trzy lata temu i od tego czasu mocno angażuje się w życie lokalnej społeczności, niosąc pomoc nie tylko w obszarze duchowym, ale bardzo często także materialnym. Na terenie parafii działają zbudowane przez niego ujęcia wody, z których korzystać mogą mieszkańcy. Ponad 400 dzieci uczęszcza do założonej przez niego szkoły. Szkoła – to duże słowo. W tej ubogiej dzielnicy oznacza jeden, niewielki murowany budynek i kilka zbudowanych z trzcin i drewna pomieszczeń, służących za klasy. Dla wielu dzieci to jedyna dostępna forma edukacji i szansa na lepszą przyszłość.

105_1

Kiedy w ubiegłym roku, w listopadzie, przedstawiciele UNICEF Polska zapoznawali się z programami organizacji w Czadzie, jeden z niewielu wolnych dni postanowili przeznaczyć na odwiedziny u księdza Stanisława. Na własne oczy przekonali się, jak wiele serca i ciężkiej pracy wkłada w pomoc dla lokalnej społeczności. Informację o potrzebach ubogiej placówki przekazali do biura UNICEF w Czadzie. Po zweryfikowaniu potrzeb uczniów UNICEF zdecydował o przekazaniu szkole przyborów szkolnych, materiałów dydaktycznych i sprzętu sportowego. 1 lutego 2013 roku pomoce edukacyjne zostały osobiście dostarczone do szkoły przez szefa biura UNICEF w Czadzie – Bruo Maes’a. „Dziś jest szczęśliwy dzień” – mówił tego dnia Noubaindangar Naiber, nauczyciel. „To poprawi warunki pracy nauczycieli i uczniów. Przedtem były bardzo ciężkie. Od dwóch lat pracuję w tej szkole i to jest pierwszy raz, kiedy widzę trójkąty szkolne, cyrkle, linijki… w tej szkole! W końcu będziemy mogli uczyć geometrii we właściwy sposób. Naprawdę dziękujemy UNICEF”.

103_1

Dzisiaj dzielimy się z Państwem dobrymi wieściami z Czadu. Cieszymy się, że wizyta przedstawicieli UNICEF Polska w tym kraju miała jeszcze jeden, tak nieoczekiwany i niezwykle pozytywny aspekt.

UNICEF Polska zbiera obecnie fundusze na program walki z niedożywieniem dzieci w Czadzie. Jeszcze do końca marca można przekazywać darowizny, które pozwolą uratować życie tysięcy maluchów.

Darczyńcy, tacy jak Ty, pomogli już dzieciom ze szkoły w Farcha. Teraz my pomóżmy, bo potrzebujących dzieci w Czadzie jest więcej. 

Zobacz również

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej
Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej