Zamień codzienną rutynę w momenty pełne zabawy, które sprzyjają nauce i rozwojowi mózgu.
W trakcie pierwszego 1000 dni życia dziecka (3 lata) mózg rozwija się szybciej niż w jakimkolwiek innym okresie. Jeszcze zanim małe dzieci opanują naukę mówienia, możemy pomóc wpływać pozytywnie na rozwój ich mózgu.
W jaki sposób? Poprzez interakcje!
Wspólnie z Fundacją LEGO i The Center on the Developing Child na Uniwersytecie Harvarda przygotowaliśmy proste wskazówki, jak angażować dziecko w sposób, który pomoże mu rozwijać ważne połączenia w mózgu i jednocześnie dobrze się przy tym bawić.
Na czym polega to polega?
Kluczowa jest wymiana interakcji pomiędzy dzieckiem a rodzicem lub opiekunem, w której dorosły reaguje z miłością i we właściwy sposób na dźwięki i gesty dziecka. Pomyśl o tym, jak o grze w ping-ponga: chodzi o wymianę i dobrą zabawę.
Najważniejsze jest pokazanie dziecku, że jesteś zaangażowany i reagujesz na jego potrzeby, emocje i rzeczy, które je ekscytują w taki sposób, który uświadomi dziecko, że zwracasz na nie uwagę.
Jak ćwiczyć interakcje z dzieckiem?
Rozwijanie mózgu dziecka nie musi być skomplikowane, a co więcej, może stanowić element codziennej rutyny. Każda chwila z dzieckiem może stać się zabawną okazją do nauki i rozwoju.
Oto kilka prostych sposobów na włączenie interakcji do codziennych czynności.
- Nazywaj przedmioty
Dodaj trochę zabawy do codziennych czynności. Ubieranie dziecka to świetna okazja, aby pomóc mu poznawać nowe słowa. Obserwując zainteresowanie dziecka każdym zakładanym ubraniem, nazywaj je kolejno. Na przykład, podnosząc koszulę, powiedz „To jest koszulka!”. Możesz pójść o krok dalej, ucząc dziecko także szczegółów na jej temat: „Jakiego koloru jest ta koszulka? To kolor niebieski!". - Zabawa w kuchni
Odkrywaj kuchnię wspólnie z dzieckiem — jest ona pełna kolorów, kształtów i zapachów, które dziecko może poznawać. Wspieraj i pobudzaj ciekawość dziecka, zwracając uwagę na to, na co patrzy, czym się interesuje i na co reaguje. Na przykład, jeśli zauważysz, że twoje dziecko wpatruje się w wybrany owoc czy warzywo, podnieś je i przybliż do niego, jednocześnie powiedz mu, czym on jest, jakie jest w dotyku i jaki ma kolor. Reagowanie i uznanie zainteresowań dziecka pomoże mu poczuć się zrozumianym i otoczonym opieką. - Zabawa podczas kąpieli
Przygotuj kilka zabawek nadających się do wody i wykorzystaj je podczas kąpieli. Pozwól dziecku wybrać zabawkę, która zainteresuje je jako pierwsza. Pobawcie się nią przez jakiś czas, a kiedy będzie gotowe, aby przejść do kolejnej, potwierdź koniec czasu spędzonego z pierwszą zabawką, mówiąc „Kończymy tę zabawę”. Maluchy od pewnego momentu będą bardziej chętne do inicjowania zabaw, w których może uczestniczyć rodzic. Określanie początków i końców danych aktywności, dzielenie się uwagą i pozwalanie im przejąć inicjatywę pomoże im poczuć wasze wsparcie w nauce i odkrywaniu. - Eksploracja
Czy to w samochodzie, czy w na spacerze — jest wiele rzeczy do odkrycia. Zwracaj uwagę na to, co wydaje się interesować Twoje dziecko — dostrzeżesz to dzięki jego gestom, spojrzeniu lub dźwiękom. Wskaż na to palcem, mówiąc dziecku, co to jest: „Widzisz tego ptaka? To piękny ptak!". W ten sposób pokażesz dziecku, że ciekawią cię jego zainteresowania i zachęcisz je do odkrywania jego otoczenia. - Zamiana ról
Kiedy karmisz swoje dziecko, zmieniajcie się w tej czynności — włączaj je do tego. Nakarm dziecko jednym kawałkiem tego, co ma na talerzyku, a następnie pozwól mu samodzielnie sięgnąć po kolejny. Nawet jeśli zajmie to trochę czasu, poczekaj na jego reakcję. Zmiana ról pomaga budować mu pewność siebie i kształtuje jego umiejętności społeczne. Taka zabawa jest świetnym pomysłem dla dzieci od 6 miesiąca życia i starszych.
Poświęcając czas na tego typu codzienne interakcje z dzieckiem, pomagasz mu w jego rozwoju, kształtowaniu umiejętności rozwiązywania problemów, a także kładziesz podwaliny pod naukę, która trwa całe życie.
Autor: Mandy Rich, Digital Content Writer, UNICEF