Cichutkie dzieci z Sindhuli

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
UNI185344

Laxmi Bhujel i Rusuna Tamang to dwoje spośród grupy dzieci zakwalifikowanych na terapię w ramach programu opieki ambulatoryjnej w klinice założonej przez UNICEF. Klinika znajduje się w gminie Kamalamai w dystrykcie Sindhuli, leżącym około 130 kilometrów na południowy wschód od doliny Katmandu.

Dwójka dzieci obserwuje właśnie, jak pracownicy służby zdrowia badają innych chłopców i dziewczęta w poszukiwaniu oznak niedożywienia. Niektórzy mierzą obwód ramienia u niemowląt, a inni sprawdzają wzrost i wagę dzieci.

Czteroletnia Laxmi siedzi cichutko obok mamy, z szeroko otwartymi oczami śledząc to, co dzieje się wokół niej. Kiedy przychodzi jej kolej na pomiary, podchodzi cicho do miarki, gdzie pracownik służby zdrowia sprawdza jej wzrost. Cały czas jest przy niej mama, Mira Bhujel.

Moja córka była kiedyś takim żywym dzieckiem,mówi Mira. Istna gaduła, uwielbiała żuć gumę i dmuchać balony. Teraz jest zupełnie inna.

Trzęsienie ziemi zamieniło radosnego, beztroskiego przedszkolaka w ciche dziecko.

Była właśnie w szkole, kiedy rozpoczęło się trzęsienie ziemi, mówi Mira. Musiała być przerażona, bo od tego czasu jest bardzo cicha. Straciła też na wadze, bo nie spożywa teraz niczego prócz soku.

Badanie wykazało, że Laxmi jest zdrowa, choć nieco niedożywiona. Personel medyczny dał jej więc Bal Vitę, proszek z substancjami odżywczymi, który Laxmi ma przez miesiąc spożywać razem z normalnym jedzeniem, aby nadrobić w ten sposób niedobory substancji odżywczych.

Pracownicy służby zdrowia dali też Mirze oraz innym rodzicom rady dotyczące lepszego żywienia ich pociech oraz sprawowania opieki nad niemowlętami oraz starszymi dziećmi.

UNI185362

Tuż obok 4-letni Rusuna trzyma się kurczowo swojej mamy. Nie puścił jej nawet wtedy, kiedy go mierzono.

Zachowuje się tak od trzęsienia ziemi,mówi jego mama. Stracił też apetyt, niewiele ostatnio je.

Rusuna, podobnie jak Laxmi, wykazywał oznaki lekkiego niedożywienia, zalecono więc karmienie go Bel Vitą przez miesiąc.

Pracownicy kliniki, od czasu jej otwarcia 17 maja, przebadali już szczegółowo blisko 200 dzieci między 6. a 59. miesiącem życia. Badanie polega między innymi na kontroli wzrostu, wagi i obwodu ramienia. Dzieci, u których zdiagnozowano ostre niedożywienie, dostają na okres dwóch tygodni gotową do spożycia żywność terapeutyczną i co dwa tygodnie przychodzą na kontrolę.

Aby założyć klinikę wspieraną przez UNICEF, pracownicy służby zdrowia przeszli kurs, który pozwoli im poprawnie oceniać stopień niedożywienia dzieci. Uczono ich również dawać fachowe porady rodzicom i opiekunom na temat żywienia i opieki oraz rozpoznawać dzieci z ostrym niedożywieniem i kierować je do kliniki na szczegółowe badania.

Wszystkie te działania możliwe są dzięki wsparciu Darczyńców UNICEF. Z całego serca dziękujemy im za okazaną hojność.

Jaya Burathoki

Według szacunków UNICEF 1,7 mln dzieci w Nepalu potrzebuje natychmiastowego wsparcia. Pracownicy UNICEF cały czas są na miejscu i robią wszystko, aby zapewnić im pomoc.

Dołącz do nas – przekaż dziś darowiznę i pomóż dzieciom w Nepalu. Liczy się każdy Twój gest.

900x323

Zobacz również

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wojna i chłód. Historia rodziny Katii z Ukrainy

Wołczańsk w obwodzie charkowskim był kiedyś przemysłowym miastem. Po sześciu miesiącach walk, toczących się w jego obrębie, leży w gruzach. Według lokalnych władz, 60% budynków zostało całkowicie zniszczonych, a reszta poważnie uszkodzona.

Więcej
CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska czwarty rok w programie „Przyjaciel UNICEF”

CREATON Polska sp. z o.o. jako wieloletni partner UNICEF Polska, ponownie przekazuje środki finansowe na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach życiowych. 

Więcej
Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej