30 mln dzieci nie wróci do szkoły

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty.
Rekordowa liczba konfliktów i kryzysów humanitarnych powoduje, iż 30 milionów dzieci pozbawionych jest prawa do edukacji.

Podczas gdy na świecie miliony uczniów rozpoczęły nowy rok szkolny, rekordowa liczba konfliktów i kryzysów humanitarnych powoduje, iż 30 milionów dzieci pozbawionych jest prawa do edukacji.

Z około 60 milionów dzieci na świecie, które pozostają poza systemem edukacji niemal połowa (30 mln) nie chodzi do szkoły z powodu konfliktów zbrojnych lub kryzysów humanitarnych.

Na skutek epidemii wirusa Ebola do końca roku zamknięte będą szkoły podstawowe i średnie
w Liberii i Sierra Leone. Tym samym w tym rejonie bez dostępu do edukacji pozostanie 3,5 mln dzieci. 

Dla dzieci, które są ofiarami różnego rodzaju kryzysów i katastrof, edukacja jest swego rodzaju ratunkiem. Nauka daje poczucie normalności, pomaga przezwyciężać traumę. Jest to również inwestycja, nie tylko w poszczególne dzieci, ale w przyszłość całych społeczeństw. Jak dzieci mają odbudować życie swoje i społeczeństwa bez dostępu do wiedzy i edukacji? - komentuje Josephine Bourne z UNICEF.

W krajach dotkniętych konfliktami:

  • 1/3 szkół w Republice Środkowoafrykańskiej zostało podpalonych, zniszczonych przez pociski, zrabowanych albo zajętych przez oddziały zbrojne,
  • ponad 100 szkół w Strefie Gazy zostało wykorzystanych jako schronienie dla ponad 300 tys. osób przesiedlonych osób,
  • w północno-wschodniej Nigerii uprowadzono i zamordowano setki uczniów oraz ich nauczycieli, w tym ponad 200 dziewczynek, które nadal czekają na uwolnienie,
  • niemal 3 mln dzieci w Syrii, tj. połowa dzieci w wieku szkolnym nie uczęszcza regularnie na zajęcia szkolne,
  • około 290 szkół na Ukrainie zostało zniszczonych lub uszkodzonych podczas ostatnich walk w kraju.

UNICEF wspiera działania, dzięki którym dzieci mogą uczyć się i kontynuować edukację nawet w najtrudniejszych warunkach. Organizuje tymczasowe sale lekcyjne i alternatywne miejsca nauki dla dzieci przesiedlonych wewnątrz kraju oraz dla uchodźców. Zapewnia przybory szkolne, materiały edukacyjne, szkoli nauczycieli. UNICEF pomaga w nauce dzieciom, które nie mogą opuścić swoich domów.  Dzieciom mieszkającym w krajach dotkniętych przez wirus Ebola umożliwia dostęp do edukacji poprzez radiowe programy edukacyjne.

Niestety, programy edukacyjne UNICEF wymagają pilnego dofinansowania.

W zeszłym roku jedynie 2% środków pozyskanych na działania humanitarne zostało przeznaczonych na projekty edukacyjne wspierane przez UNICEF. Edukacja jest istotnym elementem działań humanitarnych i wymaga wsparcia oraz inwestycji od samego początku kryzysu. Rekordowa liczba kryzysów i konfliktów na świecie oznacza, że więcej dzieci niż kiedykolwiek zagrożonych jest brakiem dostępu do edukacji. Potrzebne jest natychmiastowe wsparcie, aby pomóc wszystkim potrzebującym dzieciom – zaapelowała  Josephine Bourne z UNICEF.

Banner528x230

Zobacz również

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

Wykluczenie transportowe utrudnia polskim dzieciom edukację

44% młodych osób, które wzięły udział w badaniu UNICEF Polska, dotyczącym wykluczenie transportowego, przyznaje, że kierowało się dostępnością transportu publicznego podczas podejmowania decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej.

Więcej
Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin z tytułem Miasta Przyjaznego Dzieciom

Konin oficjalnie otrzymał tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom UNICEF Polska jako pierwsze miasto w Wielkopolsce i czwarte w kraju. Przynależność do tego wyjątkowego grona samorządów to efekt kilkuletniej pracy i skutecznych działań na rzecz młodych obywateli miasta, ale też zobowiązanie do konsekwentnego wspierania ich potrzeb w przyszłości.  

Więcej
Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej