Od 2017 r. na skutek konfliktów potroiła się liczba zamkniętych szkół w Afryce Zachodniej i Środkowej

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty.
aktualność_23.08_2

Dakar/Genewa/Nowy Jork, 23 sierpnia 2019 r. – Wzrost liczby ataków na szkoły i gróźb przemocy wobec uczniów i nauczycieli spowodowały, że ponad 1,9 mln dzieci w Afryce Zachodniej i Środkowej znalazło się poza systemem edukacji, alarmuje UNICEF w nowym raporcie.

W czerwcu br., 9272 szkoły były zamknięte ze względów bezpieczeństwa w Burkina Faso, Kamerunie, Czadzie, Republice Środkowoafrykańskiej, Demokratycznej Republice Konga, Mali, Nigrze i Nigerii. To trzy razy więcej niż w 2017 r.

UNICEF w raporcie pt. „Edukacja zagrożona w Afryce Zachodniej i Środkowej” ostrzega, że umyślne ataki na szkoły, uczniów i nauczycieli są praktykowane w całym regionie i odbierają dzieciom prawo do nauki oraz pozostawiają najmłodszych i ich rodziny w obawie o swoje życie i przyszłość.

Charlotte Petri Gornitzka, Zastępczyni Dyrektor Generalnej UNICEF oraz Muzoon Almellehan, Ambasador Dobrej Woli UNICEF były w Mali na początku tego tygodnia, aby zobaczyć wpływ przemocy i rosnącego braku bezpieczeństwa na edukację dzieci.   

Odwiedziłyśmy obóz dla osób przesiedlonych w Mopti, w środkowym Mali. Byłyśmy też w bezpiecznej strefie do nauki wspieranej przez UNICEF, gdzie spotkałam wiele dzieci. Zobaczyłam, jak ważna jest dla nich edukacja, powiedziała Charlotte Petri Gornitzka.

Brak bezpieczeństwa w północno-zachodnim i południowo-zachodnim Kamerunie spowodował, że ponad 4400 szkół zostało zamkniętych. Z kolei w Burkina Faso z powodu przemocy zamknięto 2000 szkół, a w Mali ponad 900 placówek edukacyjnych.

Podczas spotkań z dziećmi i młodzieżą w Mali, zdałam sobie sprawę, jak wielu wyzwaniom muszą stawić czoła, powiedziała Muzoon Almellehan. Jednocześnie jestem pełna podziwu dla ich determinacji, wytrwałości i wiary w lepszą przyszłość. Dzieci w Mali są prawdziwymi bohaterami i zasługują na bezpieczne miejsce do nauki oraz przetrwania.

aktualność_23.08_1

UNICEF współpracuje z władzami i lokalnymi społecznościami, aby wesprzeć je w zapewnieniu dzieciom edukacji. UNICEF udostępnia także materiały edukacyjne nauczycielom pracującym w niebezpiecznych miejscach oraz udziela wsparcia psychologicznego dla dzieci, które doświadczyły przemocy.

  • W Nigerii edukacja podstawowa została wprowadzona w szkołach koranicznych.
  • W Burkina Faso i Kamerunie lekcje i wiadomości ratujące życie są transmitowane w wielu językach, aby dzieci mogły uczyć się w swoich domach lub w grupach.
  • W Burkina Faso i Demokratycznej Republice Konga wprowadzono pilotażowy projekt nauki przez radio dla dzieci, które jeszcze nigdy nie chodziły do szkoły.
  • W Mali UNICEF utworzył 169 ośrodków do nauki, które umożliwiają dzieciom naukę matematyki i czytania. Dodatkowo, dzieci zostały objęte wsparciem psychologicznym.
  • W większości krajów ogarniętych konfliktami, w szkołach przeprowadzane są symulacje, aby pomóc przygotować dzieci i nauczycieli na wypadek ataku. Nauczyciele są także szkoleni, jak zapobiegać przemocy na tle seksualnym, jak pomóc ofierze takiej przemocy oraz gdzie szukać pomocy. 

Dzieci żyjące na obszarach konfliktów w Afryce Zachodniej i Środkowej stanowią ¼ dzieci na świecie, które potrzebują pomocy humanitarnej, w tym wsparcia edukacyjnego. Niestety wciąż brakuje 72% środków na niezbędną pomoc dla tych dzieci.

UNICEF wraz z organizacjami partnerskimi apeluje do rządów państw, sił zbrojnych, stron konfliktu i społeczności międzynarodowej o działania na rzecz zaprzestania ataków na szkoły, uczniów, nauczycieli i personel placówek edukacyjnych w Afryce Zachodniej i Środkowej. UNICEF w raporcie wskazuje, że:

  • Państwa muszą chronić system edukacji.
  • Nauczanie musi mieć na celu budowanie pokoju i wspieranie edukacji dziewcząt.
  • Władze krajów muszą inwestować w nauczycieli.
  • Wszystkie dzieci, w tym dzieci-uchodźcy, dzieci-migranci i dzieci przesiedlone muszą mieć możliwość kontynuowania edukacji.
  • Rodzice i społeczności lokalne muszą zapewnić dzieciom, a zwłaszcza dziewczętom, dostęp do edukacji na odpowiednim poziomie.
  • Rządy państw przekazujące darowizny na rzecz pomocy dzieciom powinny zobowiązać się do wieloletniego finansowania projektów edukacyjnych w kryzysach humanitarnych.

 

Pełny tekst raportu w języku angielskim dostępny na stronie: Education Under Threat in West and Central Africa

Zobacz również

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Jak pomóc dzieciom zabrać głos w sprawie ich przyszłości?

Wsłuchując się w dziecięce marzenia, związane z przyszłością, pomagamy najmłodszym w realizacji tych planów. Obowiązkiem rodziców, opiekunów i społeczeństwa jest wspieranie młodych osób, które powinny mieć możliwość nie tylko wyrażania swoich opinii na temat świata, w którym żyją, ale także proponowania zmian.

Więcej
Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Przyszłość dzieciństwa w zmieniającym się świecie

Raport UNICEF “The State of the World's Children 2024” to próba odpowiedzi na pytanie, jak zadbać o przyszłość dzieci, w której ich wszystkie prawa będą respektowane. 

Więcej
Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata z okazji 35-lecia Konwencji o prawach dziecka. Wokół zaleceń Komitetu Praw Dziecka dla Polski

Debata wokół stanu realizacji zaleceń Komitetu Praw Dziecka to wspólne przedsięwzięcie UNICEF Polska, Koalicji Organizacji Pozarządowych monitorujących wdrażanie Konwencji o prawach dziecka w Polsce oraz Rzeczniczki Praw Dziecka.

Więcej